Gå til innhold

Forhjulstrekk vs. Bakhjulstrekk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg regner med at dette topicet har vært oppe før.

 

Men jeg lager alikevell denne tråden like mye i protest mot den J*vla reklamen som gjør at jeg ikke får søkt, som at jeg er irritert over alle de hovne middelaldrende "idiotene" på jobben som synes bakhjustrekk bare er noe rånete tull som hører Volvo 240 til.

 

Så hva er da egentlig best til syvende å sist av de to trekk typene?

Det vil sikkert være evig uenighet om dette, men hvis folk kan komme med saklige sammenligninger i forskjellige situasjoner så gjør det ting mye bedre

 

Jeg har ikke spesiellt lyst til å komme med motargumenter som; "Det er jo jævlig morro om vinteren da man kan sladde overalt!" Det tar de ikke særlig seriøst, Men jeg har virkelig lyst til å sette de på plass! Help ME!

BMW 94' 320i ///M-tech.

 

X-BMW 88' 518i (Vrak-tech)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke framhjulstrekk fordi da har man styringen, drivkraften og bremsing på samme aksel.

Sånnsett er bakhjulstrekk mye bedre, og fordi "Det er jo jævlig morro om vinteren da man kan sladde overalt!"

 

mvh

Joachim

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok man må innse at på nye biler i dag så er det ikke så veldig merkbart hvilke hjul som drar bilen. En forhjulstrekker av litt eldre type vil gjerne røske i rattet ved akselreasjon og føles ustabil, men jeg vil ikke kalle det veldig fremtredende på en ny bil akkurat. Verden går hele tiden videre.

 

Men det er jo en grunn til at BMW, Porsche, Ferrari, Aston Martin, o.s.v. ikke har biler med forhjulsdrift......

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

understyrer ikke og bedere svingradius med rwd.

Det er grunn til at sportsbiler kommer med rwd og familiebiler kommer med fwd.

 

Enig, Men de kommer med motargumenter som; "Tar seg dårlig opp bakker" "Uff, Sandsekker og styr!"

 

Jeg har kun hatt en vinter med RwD, men har absolutt ikke hatt noen problemer med noen av de virkelig bratte bakkene jeg har forsert i vinter.

BMW 94' 320i ///M-tech.

 

X-BMW 88' 518i (Vrak-tech)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke fwd er så ille jeg.. Skal jeg kjøre fort på svingete vei så liker jeg fwd.. fadern har en Fiesta st, den trekker jo forran. men f**n for en moro bil og kjøre aktivt på svingete vei! Men skal jo ha en Rwd selv, for fwd på vinteren gidder jeg ikke! ;)

88 Ford sierra Cosworth (sommerbil)

99 Audi S4 (konebil)

95 Ford Scorpio Diesel (Brukstralle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mener jeg å ha diskutert et utalls gang.. hehe

 

Bakhjulsdrift = Bedre kjøreegenskaper under tørre forhold, vektfordeling mtp. akselerasjon, skal visst være bedre enn fwd til å taue med.. Samt den evinnelige "bakhjulsdrift er jo bare best da! fordi øhh, du kan ligg bredt!"

 

Fremhjulsdrift = Kjøreegenskaper på vått føre (vektfordelinga gir FWD fordeler når det blir bratt å glatt), lavere vekt, innvending plass.

 

Selv om jeg kjører fremhjulsdreven bil ser jeg jo selvsagt de åpenbare fordelene med bakhjulsdrift når det gjelder kjøreglede. Blir ikke det samme å dra håndbrekk og håpe rumpa skal slå ut...

Men når det gjelder det rent praktiske så bor vi jo tross alt i Vinter-Norge da, tror den jevne mann i gata setter fremkommelighet fremfor å ligge bredt gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Men de kommer med motargumenter som; "Tar seg dårlig opp bakker" "Uff, Sandsekker og styr!"

 

Jeg har kun hatt en vinter med RwD, men har absolutt ikke hatt noen problemer med noen av de virkelig bratte bakkene jeg har forsert i vinter.

 

Det kommer som regel av dårlig vektfordeling kombinert med åpen diff.

En fwd tar seg jo som oftest best frem i revers!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samenligner forhjulstrekk som å sette ski på en trekasse 2x2meter, og dytte den utfor en jævli bratt slalombakke.

I teorien skal du kunne styre med kroppsvekta di ved lave hastigheter, men når farten øker da blir det farlig.

Så kan du sette på deg selv slalomski, da har du kontroll, selv når farten øker.

Ikke alle kan kjøre ski heller, de kjører akebrett.

 

Folk som kan kjøre bil, kjører bil med bakhjulstrekk.

Folk som ikke kan å kjøre bil, kjører bil med forhjulstrekk.

Det er jo en grunn til at det ikke brukes hest og vogn lengre.

Forhulstrekk var udugelig.

 

Eller som mamma sier om biler med forhjulstrekk:

"dæm e laga ferr å frakt bedehusfolke mellom bedehuse heimen å kjerka" "bedehusmobil ska vi itj ha"

BEDEHUSMOBIL!!!!

Tøfft sagt av ei kontorrotte på 47 år, med et tonn med gammel drivved rundt halsen med mani for sko og andre respektive klesplagg.

 

Pappa fikk kjeft når han kjøpte en volvo V70 til henne, og hun nekter å kjøre den når det blir glatt.

som hun sa "trodde da volvo hadde vett på å lage biler jeg"

Hadde aldri godkjent bilen hvis hun visste at det dro i feil ende.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kan kjøre bil, kjører bil med bakhjulstrekk.

Folk som ikke kan å kjøre bil, kjører bil med forhjulstrekk.

Det er jo en grunn til at det ikke brukes hest og vogn lengre.

Forhulstrekk var udugelig.

 

Forsiktig med å tillegge deg egenskaper, tør å vedde på at de fleste bilene som havner i grøfta har driften i rævva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med å tillegge deg egenskaper, tør å vedde på at de fleste bilene som havner i grøfta har driften i rævva

 

Har ikke vært i grøfta enda jeg.

Du kan jo komme å prøve å kjøre fra meg en dag det er SKIKKELIG glatt da, så skal vi se på hva som kommer til sin rett når det virkelig skal kjøres som faan på dårlig vei.

 

Folk som har brent seg på det før.

Har en bror jeg som nekter å sitte på med meg på glatt føre.

Var upopulært å legge skrens i 130 =)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samenligner forhjulstrekk som å sette ski på en trekasse 2x2meter, og dytte den utfor en jævli bratt slalombakke.

I teorien skal du kunne styre med kroppsvekta di ved lave hastigheter, men når farten øker da blir det farlig.

Så kan du sette på deg selv slalomski, da har du kontroll, selv når farten øker.

Ikke alle kan kjøre ski heller, de kjører akebrett.

 

Folk som kan kjøre bil, kjører bil med bakhjulstrekk.

Folk som ikke kan å kjøre bil, kjører bil med forhjulstrekk.

Det er jo en grunn til at det ikke brukes hest og vogn lengre.

Forhulstrekk var udugelig.

 

Eller som mamma sier om biler med forhjulstrekk:

"dæm e laga ferr å frakt bedehusfolke mellom bedehuse heimen å kjerka" "bedehusmobil ska vi itj ha"

BEDEHUSMOBIL!!!!

Tøfft sagt av ei kontorrotte på 47 år, med et tonn med gammel drivved rundt halsen med mani for sko og andre respektive klesplagg.

 

Pappa fikk kjeft når han kjøpte en volvo V70 til henne, og hun nekter å kjøre den når det blir glatt.

som hun sa "trodde da volvo hadde vett på å lage biler jeg"

Hadde aldri godkjent bilen hvis hun visste at det dro i feil ende.

 

 

Det er sånnt usakelig pisspreik som ødelgger en god diskusjon.

Men dette kommer vil aldri til og bli enig om uansett, da både biler og sjåfører er forskjellige. Størelse, vekt fordeling og kjøreteknikk.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i grøfta enda jeg.

Du kan jo komme å prøve å kjøre fra meg en dag det er SKIKKELIG glatt da, så skal vi se på hva som kommer til sin rett når det virkelig skal kjøres som faan på dårlig vei.

 

Folk som har brent seg på det før.

Har en bror jeg som nekter å sitte på med meg på glatt føre.

Var upopulært å legge skrens i 130 =)

 

Hehe, har slutta å bite på sånt (prestasjon svarer dessverre sjelden til forventning). Kjøring over evne er ikke noe særlig

 

Bakhjulsdrift = Fører ofte til overdimensjonert tro på egne kjøreegenskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår