Gå til innhold

Nylakkert bil. What to do?

Ranger emnet


yosh_jt

Anbefalte innlegg

HAr ikke den helt store peilingen på bilpleie, men ønsker litt mer kunnskap om dette. Har tidligere brukt produkter av auto-glym, og vært ganske fornøyd.

Men, her er vel egentlig det jeg ønsker svar på.

Bilen min blir nå lakkert om dagen, og jeg ønsker da tips for hva jeg bør gjøre for å holde på denne glansen. Blir dobbelt opp med klarlakk denne gangen med mellomsliping, for bedre finish.

Hvor lenge bør jeg vente før jeg gjør noe som helst? har alltid fått høre at man skal vente et par uker etter lakkering før man gjør noe som helst annet enn å spyle bilen.Men stiller meg da noe skeptisk til dette. Sist opplevde jeg da insekt-angrep på panseret som satt sinnsykt hardt. måtte rubbe skikkelig for å klare å få dete bort. ikke særlig pent med disse flekkene.

Gi meg gjerne tips om produkter, osv.

Kun seriøse svar uten OT, TAKK!

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter. vær så snill å spar dere for fjortismentaliteten. jeg ba om seriøse svar.

Hittil er det bare Poleringskongen som har giddet dette.

DOg, kanskje noe vel overdrevet å si at det holder i mange år, men regner med at dette da vil være første steg av behandling, ikke det hele.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan ikke du da forklare hvorfor det gis ett års garanti eller mer på lakkforsegling ifra noen av de store firmaene?

 

det har vel aldri vært snakket om ett magisk skjold, men det er vel greit å vite litt om hva man snakker om FØR man sier at slik er det?!

 

no offence, its just my five cents.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tråder om det, men du må vente 3-4 uker så kan du starte med voks og sealere.

 

"DOg, kanskje noe vel overdrevet å si at det holder i mange år, men regner med at dette da vil være første steg av behandling, ikke det hele.

I dag 20:28"

exactly, så hvorfor da ikke vokse bilen som vanlig. Det er jo mye morsomere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan ikke du da forklare hvorfor det gis ett års garanti eller mer på lakkforsegling ifra noen av de store firmaene?

 

det har vel aldri vært snakket om ett magisk skjold, men det er vel greit å vite litt om hva man snakker om FØR man sier at slik er det?!

 

no offence, its just my five cents.

 

Kan ikke det, men gi meg et bevis på at det fungerer;) Nok OT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tråder om det, men du må vente 3-4 uker så kan du starte med voks og sealere.

 

"DOg, kanskje noe vel overdrevet å si at det holder i mange år, men regner med at dette da vil være første steg av behandling, ikke det hele.

I dag 20:28"

exactly, så hvorfor da ikke vokse bilen som vanlig. Det er jo mye morsomere:D

 

 

Direkte morsommere vil jeg ikke si, men da spør jeg hva som vil være best for min del?

Har ikke noe imot å polere og fikse den opp ofte, mne hva gir best resultat? Med forbehandling eller uten?

HVilke problemer kan oppstå med eller uten?

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt 1 mnd jeg mht nylakkert bil, pass på og spyle bilen godt før du vasker den, og ikke bruk svamp men en vakehanske ol som er mer skånsom mot lakken din.

 

Om lakken din er prima etter 1 mnd trenger du ofte ikke noe annet en en polish og en sealer for beskyttelse av lakken.

 

At lakkforsegling hjelper mot riper er nytt for meg, husker en bil vi hadde som var hos en "proff" for beskyttelse, og den ble akkurat like ripete etter hvert som alle andre biler. Glansen holder seg nok rimeloig bra, men det er ofte en etterbehandligs prosses som må til (1 gang i året) og det blir omtrent det samme som å polere bilen selv og legge på en god sealer etterpå.

 

Rett vedlikehold av bilen er det som holder lakken bra og blank. Vaske med bøtte, svamp, jalla vaskemiddel og hageslange er det samme som å be om riper/swirls i lakken uansett hvor mye polish/sealer/voks du har på.

 

Det viktigste er å¨få av så mye dritt som mulig FØR du har noe som helst borti bilen. At bilen er clayet/polert hjelper til med at møkk har mindre steder å feste seg og slipper derfor taket bedre en på en upolert bil. såpe pistol og høytrykk fjerner det meste av det som er av møkk, og en god vaskehanske/såpe fjerner det resterende uten at de riper opp bilen nevneverdig.

 

Om du ikke har høytrykksvasker hjemme så hadde jeg spandert en tur i selv vaskehallen og lagt på såpe og spylt bilen samt vasket der den først månden. Bare hold avstand med HT spyleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg fikset opp bilen, ventet jeg da nesten en mnd for jeg tok polish på den, men ser nå hovedgrunnen til mye swirls i den gamle lakken. Svamp!!!

Vasket ofte. 3 ganger i uken med høyttrykk og såpe. bare en gang i uken med svamp. mulig jeg også brukte for sterk såpe ved vask, slik at polishen forsvant for fort.

Deretter brukte jeg alltid et rent syntetisk pusseskinn og tørket av bilen.

Prøvde i hvertfall å gjøre noe for å holde den pen. men satt tydeligvis ikke inne med rett kunnskaper om vedlikehold den gang. derfor spør jeg nå for å kunne gjøre det bedre.

Mulig jeg spør om ting som har vært skrivd her inne før, men synes det er lettere å få svar på mine konkrete spm enn å lese 17 tråder med 80 prosen OT.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svamp og pusseskinn hører hjemme i forrige årtusen, nå er det vaske hanske og water magnet/guzzler som gjelder, vi her på berget er litt som han i reklamen for posten "skeptisk" til alt som er nytt og det er for mange som får vasketips av morfar som mener Zalo el grønnsåpe og den gamle kluten til mor er gulleGull å vaske med.

 

Om du såper inn bilen din og spyler den bør du droppe å tørke over den etterpå, det bør kun tørkes etter at du har vasket vanlig med mitt.

 

Så om du gjør følgende:

 

Såpe inn bilen, med passe sterk såpe (om du har såpepistol) (NXT tech wash, gold class, poorboys SS&S, DP, DuraGloss 901 osv)

Høytrykks spyle godt

 

2 bøtter, 1 med såpe i og 1 med rent vann

Som sagt pass på å ha en bra bilsåpe som skummer godt og er glatt.

Dupp mitten i såpebøtta og vask feks halve taket (gjerne frem og tilbake, du trenger ikke vaske rundt og rundt), dupp deretter mitten i bøtta med rent vann og skyll den godt, dupp deretter mitten i såpebøtta igjen og vask den andre halvdelen osv osv Dette er for å ikke å få møkk og lort i bøtta med såpe, og du har hele tiden en mitt som er 98% ren når du vasker over bilen videre.

 

Bruk en egen mitt på felger og i døråpninger

 

Spyl deretter bilen godt med vann, og tørk den med water magnet el Guzzler.

 

Da skal du være greit skånet for nye riper/swirls, men det vil uansett bli noe, det er det så og si umulig å unngå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår