Gå til innhold

Min nye Golf 1 GTi... (Golf 1 GTi 16S Oettinger)

Ranger emnet


Hellor

Anbefalte innlegg

Jeg er nok litt gal men jeg har nå trått til med begge beina og skaffet meg en meget spesiell Golf 1 GTi. Under finner dere bilder av en Golf 1 GTi 16S Oettinger. Dette er en meget sjelden spesialutgave av Golf 1 GTi som ble laget kun for det franske markedet.

 

VW i Frankrike ble bekymret over at Peugot, Renault osv laget GTi-modeller som var mye kraftigere enn deres 1.6 110 hesters GTi og Golf 1 GTi 16S ble levert med en 1.6 16 ventilers motor bygget av Oettinger. VW i Tyskland godkjente prosjektet og den ble solgt med garanti fra VW forhandlere i Frankrike. Det ble bare laget 1250 eksemplarer av denne modellen og min er nr 1080.

 

Motor og drivverk ble levert av Oettinger. De satte en 16 ventilers topp på 1.6 motoren, lagde andre stempler, lettet og balanserte veiva, utvidet oljekapasiteten med en liter til, ny bunnpanne og modifiserte girkassa. Inni bilen så går speedometeret til 240km/t og turtelleren går til 8000 uten rødmerking!! Totalt yter hele pakka 136HK. Skjørt og byggere ble levert av BBS mens ATS leverte felgene.

 

Jeg har vært så utrolig heldig og fått tak i en som jeg drar ned i begynnelsen av juli for å hente. Jeg gleder meg skikkelig og skal selvfølgelig gi dere flere bilder når jeg får den opp hit. Nyt bildene folkens :)

 

image.php?table=pictures&id=267&size=medium

image.php?table=pictures&id=268&size=medium

image.php?table=pictures&id=269&size=medium

image.php?table=pictures&id=270&size=medium

image.php?table=pictures&id=271&size=medium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Dette må vel bli første 16S i Norge? Gratulerer! Den blir original, eller hva? Du rører ingenting, selv ikke bytte ut ATS Cupene med noe annet? Håper virkelig du beholder den akkurat slik den er, kan ikke være mange 16S rundtom i såpass strøken stand.

 

PS, er litt mer om bilene her. Skjønner det meste selv, men bare bildene er verdt en titt. 80-tallet er tilbake :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I heite!

 

Hvor kom du over noe sånt?

 

Hehe.. For å si det sånn... Jeg har alltid vært god til å jakte på ting jeg har skikkelig lyst på ;-) Den står i Marseillesområdet nå... Snart står den på Hadeland :-) Regner med å ta den med på noen treff på sensommeren før den blir kjørt inn for vinteren og "gått over" og klargjort til sommeren 08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kostet denne deg?

har du sjekket importavgifter?

 

uten tvil mye misunnelse ute og går her ja.. sørg for å få så mye dokumentasjon på denne bilen som mulig, for hvis ikke kan det bli vanskelig å få denne godkjent i norge..

 

Det skal nok vanskelig fremskaffes ECE dokument fra Møller men denne her er vel "sjelden" nok til å få på motorhistorisk?

De får jo regget "dusinvare" skylines på det så hvorfor ikke en spesiell golf.

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok vanskelig fremskaffes ECE dokument fra Møller men denne her er vel "sjelden" nok til å få på motorhistorisk?

 

Hva vil det si å registrere en bil på motorhistorisk? Er det noen restriksjoner som følger med hvis man velger å registrere den på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår