slitenvolvo Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Volvo med automat ble vel levert med 4.10 og 3.73 i bakakselen, grunnet anen utveksling i girkassen. Dette er lite brukbart med manuelt gir, med mindre du skal bygge grom sugemotor, en standard rødblokk går jo aldeles fint under 2000rpm i marsjfart. Er turtallet for plagsomt bytter du til bakaksling fra 240 sedan med manuell kasse. Se forøvrig siden her: http://www.volvo240.dk/main.asp?f=105 Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joamort Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 De manuelle kassene har 1:1-forhold i fjerdegir. Med femtegir (eller el. overdrive) blir det en turtallsbesparende "bonus" på toppen for den som har det. På 83-modeller og eldre var utvekslingene i girkassene (første til fjerde) stort sett de samme både på firetrinns- og overdrive-kassene, men fra 84-modellen fikk firetrinnskassene lengre sprang mellom girene kombinert med annen utveksling i bakakselen (3,15 eller som oftest 3,31). Dette for å oppnå et mer behagelig og økonomisk fjerdegir og samtidig holde første til tredje på omtrent samme nivå som tidligere. Når du nå har satt i en firetrinnskasse (jeg går ut fra at den ikke er eldre enn fra 1984) har du et fjerdegir på samme nivå som du ville ha hatt på fjerde med femtrinnskasse eller på tredje med automat. Videre har du nå første- til tredjegir som er "unødvendig" lave. Det er sannsynlig at en bil som hadde firetrinns automat originalt har annen utveksling i bakakselen (høyere tall som tilsvarer "lavere giring") fordi at det kompenseres av det ekstra "lange" overgiret (0,69). Angående bakaksling fra en bil med M47, er det kanskje litt bedre, men sannsynligvis heller ikke optimalt hvis du er ute etter mest mulig behagelig turtall ved marsjfart. Du får "samme" fjerdegir på din bil som fjerdegiret på den nevnte bilen med M47 - forskjellen er bare at den hadde et femtegir i tillegg. ok. men da vill du egentli anbefale meg m47, med bakaksling som kommer fra bil med M47. og om eg absolutt vill ha 4 trinns kassen, bør eg rett å slett ha M46 bakaksling takk for svar folkens Siter Volvo Amazon 1967.... Bygger Volvo Amazon 1970.... krajsa volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar volvo 240 1986.... bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 M45 er navnet på firetrinnskassen - og den var altså i senere år vanligvis kombinert med 3,31-bakaksel. Hvis du setter i en M47 (evt M46...) får du nok relativt akseptabelt turtallsnivå med den bakakselen du har nå. Angående 4,10 (post #16) - jeg har et ganske omfattende "grønt hefte" med diverse spesifikasjoner for 240-serien - det går riktig nok ikke lengre enn til 1985. I følge heftet skal 4,10 ikke forekomme senere enn 1976 - det kan i grunnen høres ganske "ille" ut for 75-76-modeller med automat, da det den gangen bare var aktuelt med tretrinns BW35... Selv om heftet altså ikke går lengre enn til 1985, kan det også se ut til at biler med 2,3-motor og firetrinns automat (AW71) skal ha 3,73. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Enkelt og greit: M46 og M47 har 0,81 på 5 gir/ overdrive og med 3,54 utv i bakaksel så får du rundt 2000rpm i 80kmt. M45 har 1:1 på 4 giret og med 3,15 (tror det er det jeg hadde) får du også 2000rpm i 80kmt. Kan også si det så enkelt som at m46/47 er samma som m45 bare med ett ekstra gir med overdrive. Overdrive vil si at turtallet på utgående aksel i siste giret er høyere enn turtallet på inngående aksel (motorturtallet). Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 hvordan blir det med speedoen`? Hvis du skifter bakakselutveksling bør du bytte plastdrev for speedometeret; her finnes ulike fargekombinasjoner tilpasset bakakselutveksling. Har du fattet konklusjonen nå, eller er du bare forvirret? Hvis du skal bruke 4-trinns M45 bør bakakselutvekslinh være 3:31 eller 3:15. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Eller så går det fint å sette på ett tonehjul/indeksring på diffen også. Og kjøre med el speedo.. Siden du har en 88 modell så er det el speedo på den. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Angående 4,10 (post #16) - jeg har et ganske omfattende "grønt hefte" med diverse spesifikasjoner for 240-serien - det går riktig nok ikke lengre enn til 1985. I følge heftet skal 4,10 ikke forekomme senere enn 1976 - det kan i grunnen høres ganske "ille" ut for 75-76-modeller med automat, da det den gangen bare var aktuelt med tretrinns BW35... Selv om heftet altså ikke går lengre enn til 1985, kan det også se ut til at biler med 2,3-motor og firetrinns automat (AW71) skal ha 3,73. Godt mulig at jeg roter litt med tallene, men det er ihvertfall slik at automat-modellene gjerne ble levert med lavere giring i bakakselen enn tilsvarende modeller med manuelt gir. Jeg tror foresten jeg har 3.15 utveksling i 740'en min med m47 (2100rpm@100km/h) Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet Juni 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 heyhey nei e kje forvirra eg:P men tenkte vell bare d atte eg ikkje kom te å finne meg ein bakaksling med EL speedo. sant, sådå blir det vell ein bakaklsing tilpassa 5trinns kassen da.... så stikke eg bare av me speedoen derfra... Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Beste hadde vært å funnet en bakaksling fra 86-88 med 230k og m45, da burde du få fin utveksling og beholdt el.speedo. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet Juni 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Beste hadde vært å funnet en bakaksling fra 86-88 med 230k og m45, da burde du få fin utveksling og beholdt el.speedo. mhm tenkte og på d... men så var d og finne ein slik bil dåXD trudde bare dei kom med 5trinns eg mn:P Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 I Norge fantes firetrinnskassen til og med 89-modellen. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NewBeetle Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 Finnes nok desverre biler med B230K og M45 kasse sent på 80 tallet også. Har en stående utenfor som egentlig skulle få en M47 kasse i dag, men da jeg skulle løfte bilen med løftebukken virket den ikke. Løftebukken altså. Min bil har foresten ikke servo styring heller. Bilen er foresten en 1987 245. I følge Haynes boka, har M45, M46 og M47 kassa samme utvekslin opp til og med 4 gir. M46 kassa har 0,8:1 på overdriven, mens M47 har 0,83:1 på femtegiret. Men det står også at M45 kassa går bare fram til og med 84 modeller, som jo beviselig er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2007 At det er samme utvekslinger på 1. til 4. gir på M45, 46 og 47 er delvis rett, men ikke alltid. M45 skal etter hva jeg kan se ha 3,71/2,16/1,37/1,00 på årsmodellene 1976-81. Utveksling på 1. endret til 4,03 på 82-modellen, finnes også tidligere til D6. Fra 84-modellen (og opptil 89 på norske modeller) 4,33/2,32/1,47/1,00. Disse sistnevnte utvekslingene finnes bare til M45 - hvor det ekstra lange spranget fra 3. til 4. kombinert med "lang" utveksling i bakakselen skal kompensere for mangel på overgir. M46 har også tilsvarende 3,71 eller 4,03 på 1. gir, stort sett avhengig av årsmodell. 0,80 på overdriven - 0,79 har også vært oppgitt - jeg er usikker på om det dreier som om forskjellige varianter eller bare forskjellige avrundingsverdier... M47 kom i bruk senere, 1983-84, og har også 4,03 i 1. gir og jeg tror det finnes både 0,83 og 0,82 i 5. avhengig av årsmodell. (Jo da, jeg innrømmer at jeg kjenner en litt merkelig fascinasjon for å regne på utvekslinger i girkasser og bakaksler...) Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.