Sailorboy Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 bytta i dag fra automat, til ein M45 kasse, tenkte eg sku dette. pga atte eg ville ha no som varr litt mer solid, kontra M47... men sliter litt med utvekslinga trur eg. akkurattsom den er syyykt lav. kan jo kjøre overalt i 4giret. og ligger litt høyt når eg ligger i 80km/t liksom.... kan dette komme av at Bakaksling ikkje har rett utveksling, i forhold til M45 kassen? burde eg da fått meg M47? takk takk=) Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 M47 har 1.1 på 4 gir, og 0.8 på 5. gir (overdrive gir) M45 har 1.1 på 4 gir og ikke noe overdrive, dermed vil den gå fortere (forutsatt at motoren klarer det) med M47. Med M45 og 4.10:1 bakaksel tror jeg turtall var ca 3500 rpm i 90 km/t med 195/60/15 dekk på min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 bytta i dag fra automat, til ein M45 kasse, tenkte eg sku dette. pga atte eg ville ha no som varr litt mer solid, kontra M47... men sliter litt med utvekslinga trur eg. akkurattsom den er syyykt lav. kan jo kjøre overalt i 4giret. og ligger litt høyt når eg ligger i 80km/t liksom.... kan dette komme av at Bakaksling ikkje har rett utveksling, i forhold til M45 kassen? burde eg da fått meg M47? takk takk=) er vel forskjellige utv i bakaksel på automat kontra manuell.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Forutsatt at bakaksling og hjulenes rulleomkrets er uendret, får du med en M45 samme "totalutveksling" i 4. som med en M47 (eller M46) i 4. eller som med automatkassen i 3. - jeg går ut fra at det var en firetrinns AW70/71. Så du er altså uansett tvunget til høyere turtall i marsjfart uten overgir enn med. Siden automatkassen har 0,69-utveksling på overgiret, er det sannsynlig at bilen har litt annen bakakselutveksling enn den ville ha hatt med manuell kasse. Selv har jeg automat, men jeg synes i og for seg at den er fullt akseptabel å kjøre med i normale hastigheter også om en sperrer overgiret, selv om det er greit å slippe i lengden... Men jeg er usikker på hva slags utveksling jeg har i bakakselen. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 bilen jeg hadde med automat aw71 hadde 3,73 utveksling Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Du bør ha 3,31 eller 3,15 hvis du skal kjøre med m45 kasse.. Da har du noe rundt 2000rpm i 80kmt. Jeg har 3,54 nå og det er ikke akkurat ideelt det heller... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet Juni 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 ok TAKK TAKK er litt redd er har lest meg litt blind her, men ifølge ka eg har forstått, er 4 giret i m45, og m47 likt. bare tettere steg mellom gira på m47? så problemet ligger i bakakslingen da? burde eg hatt mellomaksling fra ein bil som har hatt manuell før? hvilken bil? Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Min 240 med m45: 1 gir max 60 km/t 2 gir 100 km/t 3 gir 160 km/t 4 gir 200 km/t Byttet til m47: 1 gir 60 km/t 2 gir 110 km/t 3 gir 150-160 km/t 4 gir 190 ca 5 gir ? Bilen klarte ikke mer enn 195 km/t. Det var mine erfaringer med disse girkassene. Jeg har en -87 gl. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet Juni 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Min 240 med m45: 1 gir max 60 km/t 2 gir 100 km/t 3 gir 160 km/t 4 gir 200 km/t Byttet til m47: 1 gir 60 km/t 2 gir 110 km/t 3 gir 150-160 km/t 4 gir 190 ca 5 gir ? Bilen klarte ikke mer enn 195 km/t. Det var mine erfaringer med disse girkassene. Jeg har en -87 gl. ok? men har eg lavere utveksling i automat kasse- bakakslingen min? Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Mye mulig. Vet ikke helt så tør ikke svare helt sikkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet Juni 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Mye mulig. Vet ikke helt så tør ikke svare helt sikkert. ok men er det noen som vet hva slags bakaksling eg bør ha? Evt. hva bil denne har stått på.? Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Du bør ha 3,31 eller 3,15 hvis du skal kjøre med m45 kasse.. Da har du noe rundt 2000rpm i 80kmt. Jeg har 3,54 nå og det er ikke akkurat ideelt det heller... Svaret på ditt siste spørsmål står jo her, hvis du gidder lese. Jeg kjører med 3.31 bakaksel som stammer fra en 240 med 4-trinns M45 originalt. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joamort Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 Svaret på ditt siste spørsmål står jo her, hvis du gidder lese.Jeg kjører med 3.31 bakaksel som stammer fra en 240 med 4-trinns M45 originalt. hvordan blir det med speedoen`? hvordan ville d være med ein bakaslin fra bil med M47? har ein slik liggende.. Siter Volvo Amazon 1967.... Bygger Volvo Amazon 1970.... krajsa volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar volvo 240 1986.... bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joamort Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 hvordan blir det med speedoen`? hvordan ville d være med ein bakaslin fra bil med M47? har ein slik liggende.. obs...var visst logget inn på brodern sin nå...mn samme d... Siter Volvo Amazon 1967.... Bygger Volvo Amazon 1970.... krajsa volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar volvo 240 1986.... bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2007 De manuelle kassene har 1:1-forhold i fjerdegir. Med femtegir (eller el. overdrive) blir det en turtallsbesparende "bonus" på toppen for den som har det. På 83-modeller og eldre var utvekslingene i girkassene (første til fjerde) stort sett de samme både på firetrinns- og overdrive-kassene, men fra 84-modellen fikk firetrinnskassene lengre sprang mellom girene kombinert med annen utveksling i bakakselen (3,15 eller som oftest 3,31). Dette for å oppnå et mer behagelig og økonomisk fjerdegir og samtidig holde første til tredje på omtrent samme nivå som tidligere. Når du nå har satt i en firetrinnskasse (jeg går ut fra at den ikke er eldre enn fra 1984) har du et fjerdegir på samme nivå som du ville ha hatt på fjerde med femtrinnskasse eller på tredje med automat. Videre har du nå første- til tredjegir som er "unødvendig" lave. Det er sannsynlig at en bil som hadde firetrinns automat originalt har annen utveksling i bakakselen (høyere tall som tilsvarer "lavere giring") fordi at det kompenseres av det ekstra "lange" overgiret (0,69). Angående bakaksling fra en bil med M47, er det kanskje litt bedre, men sannsynligvis heller ikke optimalt hvis du er ute etter mest mulig behagelig turtall ved marsjfart. Du får "samme" fjerdegir på din bil som fjerdegiret på den nevnte bilen med M47 - forskjellen er bare at den hadde et femtegir i tillegg. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.