Gå til innhold

Brent ventil? (Bilder)

Ranger emnet


gdfen

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For meg høres dette ut som om dette kan være 2 ting:

1. Du har så mye irr på noen kabelsko en plass at strømmen ikke kommer skikkelig frem til starteren og den klarer ikke å få nok strøm til å dra motoren rundt.

2. Motoren er så slitt\oppbrukte børster at den rett og slett ikke har kraft til å dra motoren rundt lenger.

 

I begge tilfellene vil mototen kunne spinne opp uten belastning.

Prøv å sette starteren i bilen igjen og kjør den med dirrekte spenning (Rett fra batteriet)

Klarer den ikke å dra rundt da heller så er det trolig starteren som er gåen.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra tilbakemelinger fra diverse forum, kolegaer (elektrikere), og drevne bilmekanikere, så har de troen på elektriske problemer.Enten startmotor eller batteri.

 

Har bestil nye strekkbolter og toppakning nå. Så når jeg får kastet toppen på plass igjen, prøver jeg å starte bilen med startkabler/jumpstarter, fungerer ikke dette så prøver jeg å trille bilen i gang. (forhåpentligvis er det ikke noen mekansike problemer, som blir verre når man trilles i gang :\ )

 

Dersom jeg klarer å trille bilen igang, men startkabler ikke hjelper, så er det nok startmotor eller irr eller dårlig kontakt på tilførselen.

 

Blystan:

Å bruke startkabler direkte på starter var en god ide, hadde det ikke vert at jeg må av med innsugs manifold for å få tilkomst :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å prøve å ta dem opp i fra undersiden. Er utdannet system avionikker. (Elektrikker på disse systemene på fly, noe som er likt men større) For å se om det er batteriet ditt som er gåent så setter du på et voltmeter. Da viser den 12V. Håper jeg virkelig. Så setter du på tenninga eller noe slik at du får en belastning. Så ser du hva voltmeteret viser. Faller det under 10V Så kan jeg love deg at du har for lite strøm på batteriet ditt/ødelagt batteri (Batteri viser alltid sin egen spenning vis ubelastet)

 

Vis du får koplet på startkabler eller bare noen litt solide kabler slik at de ikke brenner over, og starteren går så er det nesten garantert irr som gir dårlig kontakt. (Burde høre et klikk når du vrir om tenningen vis det er strøm ned dit i det heletatt.) Men om du klarer så ville jeg ha målt om du har spenning over startmotoren. Med mindre du hører klikk da seff. For da er det strøm dit. Men jeg tror at problemet ditt ligger i at du ikke får strøm til den/ ikke nok strøm. Se på alle kabelsko og se etter irr.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren drar ikke i det hele tatt, veiva rikker seg ikke et sekund, der kommer bare en hyle / hvine lyd... og etter et par, tre "starter", så lukter det litt småsvidd (da turte jeg ikke mer, nok er nok).

 

Men når jeg har tatt den ut av bilen, og kobler til batteri, så suser den som bare det.

 

Men denne hyle/hvine- lyden, kommer ikke den av at starteren ruser vilt da(går uten belastning)? Nå er jeg ikke helt inne på de tekniske termene her, men dersom innslaget(?) på starteren er gåent kan det være at den ikke drar frem akslingen med tannhjulet såpass at den når tak i svinghjulet på motoren, og at starteren dermed spinner uten å dra med seg motorn(da blir det jo en slags hvinelyd).. Jeg har det problemet av og til, at starteren går men at den ikke drar med seg motoren. Da må jeg bare "vugge" litt på bilen i gir, eller i verste fall dunke litt på starteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo selvfølgelig være inslaget som ikke er i orden ja, men da hører man det helt klart. En startmotor er som regel en seriemotor som gjør at uten belastning vil den bare gå fortere og fortere helt til den svir seg. så dette høres faktisk ganske logisk ut. må ha hoppet over den delen da jeg leste jeg....

 

Når du hadde startmotoren ute, så du om inslaget virket+

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

Kan jo godt være at innslaget/ bendix-drevet er slitent på starteren din.

Og var jeg deg ville jeg IKKE ha satt sammen motoren igjen uten å ta den ut, og plukke ut ihvertfall det verste stempelet ditt, for det så ikke så bra ut på bildene.

Vil tippe at skjørtet er ille på det, utifra ripene i sylinderen.

Bruk evt litt tid og penger på å få tak i en bytte-motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg testet motoren, hørte man tydelig at innslaget slo inn.

Tannhjulene på starteren og svinghjulet så ikke slitt ut i det hele tatt.

 

For å forklare hvine/hyle lyden. Det er som om man holder igjen en batteridrill til den ikke går rundt, da kommer det ofte en slik svak hvine-lyd.

 

Min lyd var av samme karakter, bare mye mer høylytt. Så min teori er at enten veiva er kilt, men det har jeg jo fått konstantert at det er den ikke.

Så da ender jeg opp med at starteren får for lite strøm. Enten iform av for lav spenning, og/eller dårlig kontakt eller irr på strømledningene.

 

 

Jeg vet ikke om jeg har fortalt dette før, men f.eks når jeg hadde batteriet i bilen, og skrudde på stereoanlegget... så spilte det bra...HELT til jeg skrudde opp lyden der det var heftige bass-slag...da kuttet frontsettet (3-veis system med 6,5" bass element...det sier sitt), og subwooferen å spille... kun baksettet som blir drevet av spilleren spilte. Når etter en stund når musikken roet seg, kom frontsettet og sub'en tilbake.

 

Det jeg konkluderer med dette er at batteriet ikke klarer å levere nok strøm der det gjelder... som for eksempel der startstrøm kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg kansje ha sett på jordingspunktene dine jeg. Eventuelt satt på et slikt forbedret gjordingsnett vis du finner ut at det er utslitt jording på bilen din. Siden nesten ikke noe går tilbake til batteriet med ledning, men bare rett til karosseri. Så se på alle skruer du ser i motorrommet ditt som det er ledninger inn på. Altså skruer som går inn i metall som i karroseri, motor, ramme osv.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en slik fin jordkabel i hyllene på jobb (jobber som elektriker) med bra kvadrat, og passelig lengde. Med jordkabel, så mener jeg av den typen som er flat, tett flettet, ca 2cm bred, 2mm tykk, ca 30cm lang, ferdig endeavsluttet med 10mm hull i hver ende.

 

Tenkte jeg skulle laske denne mellom motorblokk og karosseri en passende plass, for å få en bedre utjevningsforbindelse mellom blokk og chassi. Husker med det gamle anlegget (som ble stjælt), hadde jeg en del dynamo støy, målte etterpå at det var spenningsforskjell mellom chassi og motor.

 

Tviler dette hjelper på problemet mitt, men det er med på å forbedre det elektiske så... :)

 

Fikk forresten toppakning og strekkbolter i dag. Glemte selvfølgelig å bestille pakningen mellom topp og VANOS enhet (dekselet/platen foran kam-drevene)

Håper på å få denne levert i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo seff være at du har fått så dårlig kopling mellom motoren og karroseriet pga irr på kabelsko. Dette høres veldig ut som at bilen din trenger ny jording. Bytte masse kabelsko eller kjøpe en sånn jordforbedringsboks som vistnok skal gi mere effekt. Effekten eksisterer nok ikke, men du får nå i allefall bra jording til alle bilens punkter

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Har nå fått start på bilen, og den går som et skudd.

 

Grunnen til at den ikke ville starte sist, aner jeg ikke.

Eneste jeg kan komme på var årsaken, var at jeg tok ut starteren og slipte ned kabeskoene til starteren med smergelpapir, og taightet godt til...

 

Når jeg da skrudde den ihop igjen gikk den helt jævlig, pipet og pustet og knaket...

Jeg skrudde av innsuget og fant ut at ene "air bypass" / vakumslangen (aner ikke helt eksakt funksjonen til denne er), den tjukke som går inn på innsugsmanifolden...

den var uansett ikke tett.

Jeg tettet denne med blå silikon (fantastisk middel btw!), skrudde ihop... gikk som en klokke...

 

Endelig høres det ut som en BMW benin istedet for en Saab Diesel. :D

 

Uansett, litt delvis OT: Hvilken funksjoner har denne/disse Air-bypass, vakum slangene som går inn og ut på manifold og blokk, og topp... med andre ord, hva er alt dette virrvarret av slanger som ligger under innsuget? Litt detaljerte svar er ønsket her takk ;)

 

Uansett, takker for all hjelp jeg har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, motoren er satt sammen igjen og går som en klokke.

Vet ikke om jeg har sagt det før her, men jeg har fått en mekaniker (ikke av den alminnelige sorten, men den erfarne annerkjente typen opp i åra.)

 

Men når dere sier det, så kan det vere lurt å ta en komp.test og evt. en sylinder lekasje test for å se om alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår