Gå til innhold

gdfen

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om gdfen

  • Bursdag 11/11/1986

Contact Methods

  • Bosted
    Florø

gdfen's Achievements

  1. Mecedes Benz S320. Kjører den som drosje... tror den er en rundt 05 modell. Sparker tålig bra, til å vere en så stor og tung bil!
  2. Ja, motoren er satt sammen igjen og går som en klokke. Vet ikke om jeg har sagt det før her, men jeg har fått en mekaniker (ikke av den alminnelige sorten, men den erfarne annerkjente typen opp i åra.) Men når dere sier det, så kan det vere lurt å ta en komp.test og evt. en sylinder lekasje test for å se om alt er i orden.
  3. Oj oj oj, litt av et spørsmål... BMW vs MB! Her får du nok mange forsjellige meninger... mange av de sikkert mest basert på personlige preferanser og smak. Enten har du forkjærlighet den ene, eller så har du forkjærlighet for den andre. Jeg personlig går kun for BMW, men det er da meg. Men jeg hater å innrømme det, men om du skal ha mer driftsikkerhet, er kansje MB veien å gå... da de har godt rykte på seg fra bl.a taxi-virksomhet, der 500 000km ikke er uvanlig. Men så til gjengjeld så er de noen seige og kjedelige dråg av noen biler (henter jeg jeg litt provokasjon fra MB'ere her?!? :D) Uansett hvilken bil du velger av de to, så blir du nok fornøyd, er når alt kommer til alt ganske likt, og det vil mer vere tilfeldigheter hvilken du kommer til å skru mest på.
  4. Hei. Har nå fått start på bilen, og den går som et skudd. Grunnen til at den ikke ville starte sist, aner jeg ikke. Eneste jeg kan komme på var årsaken, var at jeg tok ut starteren og slipte ned kabeskoene til starteren med smergelpapir, og taightet godt til... Når jeg da skrudde den ihop igjen gikk den helt jævlig, pipet og pustet og knaket... Jeg skrudde av innsuget og fant ut at ene "air bypass" / vakumslangen (aner ikke helt eksakt funksjonen til denne er), den tjukke som går inn på innsugsmanifolden... den var uansett ikke tett. Jeg tettet denne med blå silikon (fantastisk middel btw!), skrudde ihop... gikk som en klokke... Endelig høres det ut som en BMW benin istedet for en Saab Diesel. :D Uansett, litt delvis OT: Hvilken funksjoner har denne/disse Air-bypass, vakum slangene som går inn og ut på manifold og blokk, og topp... med andre ord, hva er alt dette virrvarret av slanger som ligger under innsuget? Litt detaljerte svar er ønsket her takk ;) Uansett, takker for all hjelp jeg har fått her.
  5. Jeg fant en slik fin jordkabel i hyllene på jobb (jobber som elektriker) med bra kvadrat, og passelig lengde. Med jordkabel, så mener jeg av den typen som er flat, tett flettet, ca 2cm bred, 2mm tykk, ca 30cm lang, ferdig endeavsluttet med 10mm hull i hver ende. Tenkte jeg skulle laske denne mellom motorblokk og karosseri en passende plass, for å få en bedre utjevningsforbindelse mellom blokk og chassi. Husker med det gamle anlegget (som ble stjælt), hadde jeg en del dynamo støy, målte etterpå at det var spenningsforskjell mellom chassi og motor. Tviler dette hjelper på problemet mitt, men det er med på å forbedre det elektiske så... :) Fikk forresten toppakning og strekkbolter i dag. Glemte selvfølgelig å bestille pakningen mellom topp og VANOS enhet (dekselet/platen foran kam-drevene) Håper på å få denne levert i morgen.
  6. Når jeg testet motoren, hørte man tydelig at innslaget slo inn. Tannhjulene på starteren og svinghjulet så ikke slitt ut i det hele tatt. For å forklare hvine/hyle lyden. Det er som om man holder igjen en batteridrill til den ikke går rundt, da kommer det ofte en slik svak hvine-lyd. Min lyd var av samme karakter, bare mye mer høylytt. Så min teori er at enten veiva er kilt, men det har jeg jo fått konstantert at det er den ikke. Så da ender jeg opp med at starteren får for lite strøm. Enten iform av for lav spenning, og/eller dårlig kontakt eller irr på strømledningene. Jeg vet ikke om jeg har fortalt dette før, men f.eks når jeg hadde batteriet i bilen, og skrudde på stereoanlegget... så spilte det bra...HELT til jeg skrudde opp lyden der det var heftige bass-slag...da kuttet frontsettet (3-veis system med 6,5" bass element...det sier sitt), og subwooferen å spille... kun baksettet som blir drevet av spilleren spilte. Når etter en stund når musikken roet seg, kom frontsettet og sub'en tilbake. Det jeg konkluderer med dette er at batteriet ikke klarer å levere nok strøm der det gjelder... som for eksempel der startstrøm kreves.
  7. Prøv å bruke en SKIKKELIG jekk.. Jeg kjøpte en jekk til 2000 for en stund siden (av den ene grunn at biltemajekken får jeg ikke under bilen min), var litt skeptisk når jeg fikk den, med tanke på størrelsen (STOR) og vekten på 20kg! Men etter jeg har brukt den vil jeg si den er vel verdt de 2 høvdingene, og mer til. Går du tilbake til biltemajekken etterpå... så merker du tydelig forsjell. Jekker bilen opp til 0.5 meter på 4 pump, biltema sin må ha tusen pump, og den når ikke 0.5 meter engang. Må oppleves! Vel verdt pengene!
  8. Utifra tilbakemelinger fra diverse forum, kolegaer (elektrikere), og drevne bilmekanikere, så har de troen på elektriske problemer.Enten startmotor eller batteri. Har bestil nye strekkbolter og toppakning nå. Så når jeg får kastet toppen på plass igjen, prøver jeg å starte bilen med startkabler/jumpstarter, fungerer ikke dette så prøver jeg å trille bilen i gang. (forhåpentligvis er det ikke noen mekansike problemer, som blir verre når man trilles i gang :\ ) Dersom jeg klarer å trille bilen igang, men startkabler ikke hjelper, så er det nok startmotor eller irr eller dårlig kontakt på tilførselen. Blystan: Å bruke startkabler direkte på starter var en god ide, hadde det ikke vert at jeg må av med innsugs manifold for å få tilkomst :(
  9. Starteren drar ikke i det hele tatt, veiva rikker seg ikke et sekund, der kommer bare en hyle / hvine lyd... og etter et par, tre "starter", så lukter det litt småsvidd (da turte jeg ikke mer, nok er nok). Men når jeg har tatt den ut av bilen, og kobler til batteri, så suser den som bare det.
  10. Har skrudd ut starteren nå, og testet den ved å koble den til batteriet med startkabler. Den fungerer! :o Dette er det rareste. Er det noen som har et brillijant forslag? Spenningen frem til starteren må da vere OK, siden starteren prøver å dra/drar når jeg vrir omm tenningen.
  11. Veiva snurrer perfekt, når jeg snurrer den for hånd, ingen form for motstand. Skal demontere starter i dag, og teste den ved å koble den til et batteri når den er tatt fra veiva.
  12. m50 motorene har ikke vippearmer. Kammen ligger rett over ventiløfteren, hvor knasten presser direkte på ventilløfteren, så det er ikke så mye man ser av ventiløfteren i seg selv. Kan ikke ta kompt.test når startmotoren står fast. Dagen jeg bilen ikke ville starte var da jeg skulle ta komp.test... men den ville visst ikke det. Jeg har prøvd å snu toppen, stenge ventilene og fylle forbrenningskammeret med WD-40. Det er potte tett! Jeg hadde en mistanke om at det kunne vere coilene som kunne vere grunn i tikkingen, da denne modellen var utstyrt med coiler som kunne overslag mot toppdekselet, og laget en 'klunke' lyd. Coilene/plugghettene viste TYDELIG slitasje, så jeg har da skiftet alle 6 coiler og plugghetter for en verdi av 6000 kr. Når jeg startet opp, så ville fortsatt ikke starteren dra rundt. Så jeg begynner å mistenke at startmotoren har tatt kvelden på et perfekt tidspunkt!
  13. kamakslene har jeg vridd slik t innsug og eksospå syl nr.1 står åpne samtidig, så det er ikkeno problem der. stiten på ene pluggen mener jeg var r under demontering, tror den har falt av etter å ha lagt igarasjen og slengt. noen som vet hvorda jeg ser om ventilløfteren er kollapset?
  14. motorbytte blir neste stopp i så fall. Men dersom jeg har hatt tenningsbank på syl.1, hvorfor er den helt tilsotet da? Det skulle vert motsatt da vel? Stempelet skulle da vert blankt (noe som er no good!)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår