emilhetty Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Hva er boringen på en 23A motor? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fjelling Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 96mm....? Siter Hilsen Jonas. 1983Volvo 244glt(solgt) 1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis 1996Passat TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 96mm og 80mm slag = ca 2316 kubikk Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Juni 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Da er det samme boring og slaglengde som i F motoren da. Men er det samme veiv som sitter i 23A og 230F motorene? Takker for svar Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Da er det samme boring og slaglengde som i F motoren da. Men er det samme veiv som sitter i 23A og 230F motorene? Takker for svar nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Da er det samme boring og slaglengde som i F motoren da. Men er det samme veiv som sitter i 23A og 230F motorene? Takker for svar Det tror jeg ikke... Du vil ikke få veiva fra en 230F til å passe i en 23A hvertfall. Men det kan være samme veiva fordet om du skjønner. Er for eksempel samme veiva i B230FT/FK fra 95-> som det er i B23ET fra 83/84, men de vill ikke passe om hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 På hvordan måte er det samme veiva? Bare slaget som minner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Juni 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Skjønnte det ikke helt, men når du sier det så stemmer det nok. Det som er greia er at jeg har en 23A motor for hånd her nå, han som eier den mente at den var bytta til lavkomp stempler. Det eneste som vist skulle være galt med den er at det feste til starteren var knekt. Så har jeg en F motor liggende i deler som har blitt kjørt tom for olje, så veiva og den ene råden har tatt kvelden. kan jo alltids sende veiva og råden til noen som fikser sånnt, men kommer sikkert til å bli dyrere enn å få tak i veiv og råde brukt. Planen var da å putte over Veiv, råder og stempler fra A motorn og i F blokka. Men som dere sa så passa ikke veiva, og da må jeg vel skaffe ei veiv som har sittet i F motor? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Rådetappene minner i allefall ikke så mye, skal ha en rimelig stor hammer for å få på rådene fra FT/FK motoren i en b23et... Skal ha rimelig mye teip på b230 veiva for å få på m rådene fra b23et også... I grove trekk så er lagrene breiere på b23 veiva kontra b230. Så trøsten mangler det noen mm på at er i kontakt med veiva i det hele tatt... Det går å sveise om, det går å få andre lager så b23 veiv passer i b230. Motsatt går ikke, ingen vits heller... Rådetappene er også mye grøvre på b23 veiva, hvis en eksentersliper de så nye rådene passer får en 85-86mm i slag. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Selv om rødmotorene (med unntak av B17 og noen Pentavarianter) har hatt samme borring og slaglengder fra 1975 og framover så innførte Volvo i 1985 en oppdatert versjon (med tresifret typenr)som skulle ha lavere innvendig friksjon. Lavere friksjon oppnår man med smalere og mindre lagerflater osv. Dermed vil ikke veivene være identiske. Jeg har imidlertid lest et sted at veivene fra B2X-serien skal passe i motorer fra B2XX-serien etter visse modifikasjoner. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Rådetappene minner i allefall ikke så mye, skal ha en rimelig stor hammer for å få på rådene fra FT/FK motoren i en b23et...Skal ha rimelig mye teip på b230 veiva for å få på m rådene fra b23et også... I grove trekk så er lagrene breiere på b23 veiva kontra b230. Så trøsten mangler det noen mm på at er i kontakt med veiva i det hele tatt... Det går å sveise om, det går å få andre lager så b23 veiv passer i b230. Motsatt går ikke, ingen vits heller... Rådetappene er også mye grøvre på b23 veiva, hvis en eksentersliper de så nye rådene passer får en 85-86mm i slag. Jeg bruker så lang tid på å skrive et innlegg at halve bilforumet har rukket å komme med kloke svar før meg... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Juni 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2007 Da skjønnte jeg det bedre. Men hvis jeg skaffer meg veiv fra F motor så kan jeg ikke bruke rådene fra A motoren? Takk for lærerike innlegg :) Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2007 Da skjønnte jeg det bedre. Men hvis jeg skaffer meg veiv fra F motor så kan jeg ikke bruke rådene fra A motoren? Takk for lærerike innlegg :) Hvorfor skal du ha veiv fra F-motoren? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Juni 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2007 hvordan blir det med B23A veiv, med B23ET råder og stempler? Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juni 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2007 Det går fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.