Gå til innhold

Bot for tomgang

Ranger emnet


AleX

Anbefalte innlegg

Det er 21 år siden tomgangskjøring i og ved bebyggelse ble forbudt:

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig helt enig jeg men med forbehold. Tomgangs kjøring skulle vært forbudt på sommeren men tillat innenfor piggdekk tiden eller noe i den duren. Leste ett par av svarene inne på adressa.no og der blir det nevnt bot i lyskryss og rush etc. Det er IKKE tomgangskjøring. Men de som står og venter på ferjer, spiser lunsj, taxier på sommeren i taxi holdeplasser etc etc etc. Det er tomgangskjøring og der er jeg helt enig at folk bør skjerpe seg. Kjører selv bil i Oslo hver dag på jobb og hvis jeg skal levere noe, hente noe/noen, spise etc etc etc så slår jeg alltid av motoren. Er du taxi og har vært ute på oppdrag og står kansje i taxi kø i 30 min så er ikke bilen kald innen du starter den igjen. Og er den det er mitt tips å lukke vinduet når det er 10- ute.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt ute, er det ikke noe problem å ha en jakke liggende i bilen. Er veldig for dette forslaget. Dessuten vil man jo spare litt bensin? :)

Men ja, trailere bør vel kunne få en lite unntak for det ser ikke veldig bra ut med den sorte eksosskyen som fosser ut når den startes.. Og kan neppe være sunt.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslippet ved oppstart av en varm motor (motoren rekker ikke å bli kald på noen minutter) er uansett langt lavere enn om motoren hadde gått på tomgang den samme tiden (de færreste motorer går spesielt rent ved tomgang). Med tidligere tiders biler uten servostyring og servobremser (handikaputstyr for folk med svake muskler) gikk det fint an å slå av motoren i kø i nedoverbakker. Det går nå også, men servobremser uten servo er lagt tyngre i bruk enn eldre bilers bremser uten servo, det må man selvsagt være oppmerksom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får det faan hakke meg være nok!

Jeg har selv betalt drivstoffet, og bestemmer selv hvordan jeg skal brenne det opp.

Jeg kjører dieselbil, og er en dreven tomgangskjører.

Er det under 15 varmegrader, så får faan meg bilen gå...bruker ca 0,5 i tima, og det har jeg råd til.

 

har det som regel, at skal jeg være bort fra bilen i mere enn en halvtime, så kan jeg muligens vurdere å slå av motoren.

Er det riktig kaldt ute, så går jeg ut og starter bilen, så den får gå en times tid før jeg drar på jobb/skole.

Hvis det er ekstremt kaldt, 20minus og stiv kuling så får bilen gå når jeg har skoletime.(gammel bil, så jeg driter egentlig i`n)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ekstremt. Mange lar bilen gå på tomgang unødig mye, og jeg hater å sitte i lunsjen å høre en gammel diesel Merce klakke å gå i +30 grader.

 

Men jeg skjønner frustrasjon fra stykkgodssjåfører, og jeg vet at enkelte her tar feil når de påstår at oppstart av en dieselmotor er mer miljøvennelig enn å la den gå et par minutter på tomgang.

 

Man må i hvertfall ha en tidsgrense. Alt over 5 min er forbudt høres mer fornuftig ut, og da nærmer vi oss også skjæringspunktet for hva som er mest miljøvennelig. (Moderne motorer)

 

Og så ville det være veldig morsomt hvis det kunne et forslag en gang, som ikke hadde til hensikt å bringe mer kr i statskassa. Det er faktisk mulig å bruke andre virkemidler enn forelegg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hva det er snakk om.. Får garantert bot for å gå ut av bilen med motoren i gang i det hele tatt, f.eks for å legge et brev i en postkasse..

 

Er personlig mot tomgangskjøring, bruker det litt om vinteren for å få opp temperaturen i bilen, men har aldri bilen stående på tomgang..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår