MrLomax Skrevet Mai 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2007 Hmmm Har et problem med min Audi 80 2,3 Quattro NG. Noen ganger kommer det takle lyder fra motoren. Byttet pushere i fjor å trodde problem var borte ,men nei da. Er tilbake igjen.. Noen som kan hjelpe?? Hatt samme problem?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet Mai 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2007 Hmmm Har et problem med min Audi 80 2,3 Quattro NG. Noen ganger kommer det takle lyder fra motoren. Byttet pushere i fjor å trodde problem var borte ,men nei da. Er tilbake igjen.. Noen som kan hjelpe?? Hatt samme problem?? Hmmm...Hva slags olje bruker du? Pleier jo å være pusherne som lager den lyden... Prøv litt tykkere olje... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.Andreassen Skrevet Mai 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Kjør en motorrens/ventilrens fra Moly og bytt til delsynt 10/40 olje, da blir det nok bedre... Siter -01 Audi RS4 -86 Urquattro 20V Turbo -92 S4/S6 Sedan -86 GT Coupe -86 Scirocco GTX 16v Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrLomax Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2007 Kjør en motorrens/ventilrens fra Moly og bytt til delsynt 10/40 olje, da blir det nok bedre...[/quote Hmmm dette skal jeg prøve takker for tipsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rs2tom Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Det er den der vakum greia ,som sitter på toppen din som er problemet.Jeg har selv en audi cab 2.3 ng ,som laget di samme lydene.skru den av ,og gjør den skikkelig rent, så er problemet løst. Siter LIVET ER FOR KORT FOR Å KJØRE KJEDELIGE BILER,,,,KJØP DEG AUDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2007 Ja, stort sett er det ventilløfterene som lager tikkelyd (det heter ikke pushere!). Om disse er skiftet så må det være vakumpumpa som henger og er synderen. Mellom kammen og vakumpumpa sitter det et støtstag som kan fjernes når pumpa lager lyd. Pumpa er festet med 2 stk 13mm muttere, disse skrur du av og tar bort pumpa. Staget som står ut av toppen tar du ut før du setter pumpa på igjen og skrur fast. Tut og kjør, bremsene er like gode uten pumpa. Og ikke hell på tykkere olje som en anbefalte. På VW og Audi etter 1985 er olje med viskositet 5W-50 perfekt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Ja, stort sett er det ventilløfterene som lager tikkelyd (det heter ikke pushere!). Om disse er skiftet så må det være vakumpumpa som henger og er synderen. Mellom kammen og vakumpumpa sitter det et støtstag som kan fjernes når pumpa lager lyd. Pumpa er festet med 2 stk 13mm muttere, disse skrur du av og tar bort pumpa. Staget som står ut av toppen tar du ut før du setter pumpa på igjen og skrur fast. Tut og kjør, bremsene er like gode uten pumpa. Og ikke hell på tykkere olje som en anbefalte. På VW og Audi etter 1985 er olje med viskositet 5W-50 perfekt. 1. I den tyske delekatalogen til denne bilen, er pusheren/ventilløfteren omtalt som "stössel", som betyr trykker/støter. Det å si bastant at det heter ventilløfter er jeg ikke enig i. På motorer med overliggende kamaksler blir løfterne gjerne om talt som pushere... Men på den andre side...Who care's... 2. Du sier "Ikke hell på tykkere ojle som en anbefalte"... Tja..Han skriver vel ikke hvilken olje han kjører på, de fleste kjører på 5-40 eller 10-40, så 5-50 som du anbefaler er jo faktisk den tykkeste oljen som er anbefalt til nå...alacocaina Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 sliter med noe av det samme i min 2liter ABK. mye kakkel når ligger å trør på litt gass uten særlig belastning. rundt 3000omdr.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 1. I den tyske delekatalogen til denne bilen, er pusheren/ventilløfteren omtalt som "stössel", som betyr trykker/støter.Det å si bastant at det heter ventilløfter er jeg ikke enig i. På motorer med overliggende kamaksler blir løfterne gjerne om talt som pushere... Men på den andre side...Who care's... 2. Du sier "Ikke hell på tykkere ojle som en anbefalte"... Tja..Han skriver vel ikke hvilken olje han kjører på, de fleste kjører på 5-40 eller 10-40, så 5-50 som du anbefaler er jo faktisk den tykkeste oljen som er anbefalt til nå...alacocaina OK... 1. Om du går inn på Møller eller hvilken som helst annen grossistsjappe (Bilxtra, Mekonomen osv) og sier du skal ha 8 stk pushere, vil nok betjeningen undre seg over hva det er du egentlig er ute etter. (knark?) Sier du ventilløftere (hydrauliske sådan) er det ikke en kjeft som tar feil av ditt budskap. Men for all del, du må gjerne spørre etter pusher, stössel, trykker eller støter..... 2. Når tikker løftere som er slitte? Jo, når oljen er KALD. Sjelden når motoren har oppnådd driftstemperatur. * 5W-50 er tynnere enn 10W-40 / 15W-40 når den er kald, noe som kan bidra til å fjerne ventiltikking på kald motor. Om man fra før kjører på 5W-40 har det lite for seg å gå over til 5W-50, om ikke annet enn å redusere et evt. oljeforbruk. * 5W-50 er tykkere enn 10W-40 / 15W-40 når den er varm, men det er ikke da løfterene tikker! I såfall må de skiftes snarest... Ved bruk av tykkere olje (når varm) vil man redusere oljeforbruk, et kjent fenomen på eldre VW og Audi. Og som Andreassen sa, innvendig motorvask kan avhjelpe om problemet et tilkoksede oljekanaler i toppen. Uansett så skader det ikke å prøve. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Noen ganger kommer det takle lyder fra motoren. Byttet pushere i fjor å trodde problem var borte ,men nei da. Er tilbake igjen.. Bare lurer. Du ikke har svart hvilken olje det er du bruker. Er det slik å forstå at tikkingen forsvant da du skiftet løfterene i fjor og er kommet tilbake nå? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrLomax Skrevet Juni 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 jepp blei borte i ca 1 uke.. bruker 10w-40 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 jepp blei borte i ca 1 uke.. bruker 10w-40 Tror jeg ville prøvd en innvendig motorvask, ala QMI. Etterpå skiftet olje og filter, gjerne olje med 5W-50 viskositet. Går ut i fra at tikkingen kun er der til motoren er varm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 på min så er det et helvettes leven uansett varm/kald. hva skjer om man ikke skifter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 på min så er det et helvettes leven uansett varm/kald. hva skjer om man ikke skifter? Først og fremst, mål oljetrykket ditt. Om oljetrykket er bra, har du en eller flere løftere som er defekte. Kjører du med dette vil du slite ut kammen din unødig fort! Alternativt kan det være tette oljekanaler i toppen din, kan skje ved bruk av dårlige oljer uten renseeffekt. Dette fører til at løfterene ikke får olje og dermed ikke ekspanderer. Resultatet er ventiltikking. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi Coupe 2,3 20v Q Skrevet Juni 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2007 hvilken 5W- 50 anbefaler du? har litt samme prob. på min bil. 7A. er kun når den er kald. Siter * 00 Lexus is 200 TTE * Audi Coupe 2,3 20V Q. 90mod * Audi 80 1,8 s 87mod. solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg