Gå til innhold

Takling i ventiler eller noe.

Ranger emnet


MrLomax

Anbefalte innlegg

Hmmm

 

Har et problem med min Audi 80 2,3 Quattro NG.

 

Noen ganger kommer det takle lyder fra motoren. Byttet pushere i fjor å trodde problem var borte ,men nei da.

 

Er tilbake igjen..

 

Noen som kan hjelpe?? Hatt samme problem??

 

Hmmm...Hva slags olje bruker du?

Pleier jo å være pusherne som lager den lyden...

 

Prøv litt tykkere olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stort sett er det ventilløfterene som lager tikkelyd (det heter ikke pushere!). Om disse er skiftet så må det være vakumpumpa som henger og er synderen. Mellom kammen og vakumpumpa sitter det et støtstag som kan fjernes når pumpa lager lyd. Pumpa er festet med 2 stk 13mm muttere, disse skrur du av og tar bort pumpa. Staget som står ut av toppen tar du ut før du setter pumpa på igjen og skrur fast. Tut og kjør, bremsene er like gode uten pumpa.

 

Og ikke hell på tykkere olje som en anbefalte. På VW og Audi etter 1985 er olje med viskositet 5W-50 perfekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stort sett er det ventilløfterene som lager tikkelyd (det heter ikke pushere!). Om disse er skiftet så må det være vakumpumpa som henger og er synderen. Mellom kammen og vakumpumpa sitter det et støtstag som kan fjernes når pumpa lager lyd. Pumpa er festet med 2 stk 13mm muttere, disse skrur du av og tar bort pumpa. Staget som står ut av toppen tar du ut før du setter pumpa på igjen og skrur fast. Tut og kjør, bremsene er like gode uten pumpa.

 

Og ikke hell på tykkere olje som en anbefalte. På VW og Audi etter 1985 er olje med viskositet 5W-50 perfekt.

 

1. I den tyske delekatalogen til denne bilen, er pusheren/ventilløfteren omtalt som "stössel", som betyr trykker/støter.

Det å si bastant at det heter ventilløfter er jeg ikke enig i.

På motorer med overliggende kamaksler blir løfterne gjerne om talt som pushere...

Men på den andre side...Who care's...

 

2. Du sier "Ikke hell på tykkere ojle som en anbefalte"...

Tja..Han skriver vel ikke hvilken olje han kjører på, de fleste kjører på 5-40 eller 10-40, så 5-50 som du anbefaler er jo faktisk den tykkeste oljen som er anbefalt til nå...alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I den tyske delekatalogen til denne bilen, er pusheren/ventilløfteren omtalt som "stössel", som betyr trykker/støter.

Det å si bastant at det heter ventilløfter er jeg ikke enig i.

På motorer med overliggende kamaksler blir løfterne gjerne om talt som pushere...

Men på den andre side...Who care's...

 

2. Du sier "Ikke hell på tykkere ojle som en anbefalte"...

Tja..Han skriver vel ikke hvilken olje han kjører på, de fleste kjører på 5-40 eller 10-40, så 5-50 som du anbefaler er jo faktisk den tykkeste oljen som er anbefalt til nå...alacocaina

 

 

OK...

 

1. Om du går inn på Møller eller hvilken som helst annen grossistsjappe (Bilxtra, Mekonomen osv) og sier du skal ha 8 stk pushere, vil nok betjeningen undre seg over hva det er du egentlig er ute etter. (knark?)

Sier du ventilløftere (hydrauliske sådan) er det ikke en kjeft som tar feil av ditt budskap. Men for all del, du må gjerne spørre etter pusher, stössel, trykker eller støter.....

 

2. Når tikker løftere som er slitte? Jo, når oljen er KALD. Sjelden når motoren har oppnådd driftstemperatur.

 

* 5W-50 er tynnere enn 10W-40 / 15W-40 når den er kald, noe som kan bidra til å fjerne ventiltikking på kald motor. Om man fra før kjører på 5W-40 har det lite for seg å gå over til 5W-50, om ikke annet enn å redusere et evt. oljeforbruk.

 

* 5W-50 er tykkere enn 10W-40 / 15W-40 når den er varm, men det er ikke da løfterene tikker! I såfall må de skiftes snarest...

Ved bruk av tykkere olje (når varm) vil man redusere oljeforbruk, et kjent fenomen på eldre VW og Audi.

 

 

Og som Andreassen sa, innvendig motorvask kan avhjelpe om problemet et tilkoksede oljekanaler i toppen. Uansett så skader det ikke å prøve.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kommer det takle lyder fra motoren. Byttet pushere i fjor å trodde problem var borte ,men nei da.

 

Er tilbake igjen..

 

Bare lurer. Du ikke har svart hvilken olje det er du bruker.

 

Er det slik å forstå at tikkingen forsvant da du skiftet løfterene i fjor og er kommet tilbake nå?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp blei borte i ca 1 uke.. bruker 10w-40

 

Tror jeg ville prøvd en innvendig motorvask, ala QMI. Etterpå skiftet olje og filter, gjerne olje med 5W-50 viskositet.

 

Går ut i fra at tikkingen kun er der til motoren er varm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min så er det et helvettes leven uansett varm/kald.

 

hva skjer om man ikke skifter?

 

Først og fremst, mål oljetrykket ditt. Om oljetrykket er bra, har du en eller flere løftere som er defekte. Kjører du med dette vil du slite ut kammen din unødig fort!

Alternativt kan det være tette oljekanaler i toppen din, kan skje ved bruk av dårlige oljer uten renseeffekt. Dette fører til at løfterene ikke får olje og dermed ikke ekspanderer. Resultatet er ventiltikking.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår