Gå til innhold

Min 1986 Audi 100 cc

Ranger emnet


norbakken

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forran på fjørbeinet av.. Bak vet jeg ikke da jeg aldri har skrudd på grevlinger :p

 

 

bak er det ingen problem, bare fire skruer.... men foran må altså hele opplegget av altså... hmm, skal liksom få tid til å bytte en gearkasse også i sommer, så da tar jeg det vel med det samme.... får se!

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja nå er det lenge siden det har vært noe liv her i tråden, men det skjedde en del i sommer. Fikk bytta clutch og gearkasse, helt alene! er faktisk litt stolt over akkurat det;) Alt fungerer også, bare starteren som henger litt når den er kald... Noen bilder......

 

n899520267_4110393_5058.jpg

satte bilen på paller bak, og murstein og plank foran. Motoren måtte støttes opp framme når jeg tk av kassen.

 

n899520267_4110394_5943.jpg

gearkassen endelig ute! tok litt tid...

 

n899520267_4110395_6825.jpg

ny clutch på plass, og ny kasse klar til og løftes opp.

 

n899520267_4110396_7668.jpg

og så var den "nye" kassen på plass, og alt montert! var LITT spent på hvordan ting fungerte, og om den nye kassa hadde de samme ulydene.....

Det hadde den, men ikke i like stor grad som den forrige, så da er jeg vel strengt tatt fornøyd:)

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å sette på senkefjærene med det samme, men det ble så avansert at jeg fikk rett og slett ikke tid til det. Men til dere som har gjort det; hvordan tar dere av fjærbeinet? Hvilke stag og evt. akslinger tar dere av/løsner? har Haynes-boka, men lurer på om det må gjøres så "omfattende" som det står der...

Takker for svar;)

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanal hele veien bakover som på en quattro??

 

Fjørbeinet tar du av ved å løsne bærearmen i bunn av beinet, styrestaget og drivakselen. Og bremserøret. Så er det 3 skruer i toppen i motorrommet. Så er det av.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanal hele veien bakover som på en quattro??

 

Fjørbeinet tar du av ved å løsne bærearmen i bunn av beinet, styrestaget og drivakselen. Og bremserøret. Så er det 3 skruer i toppen i motorrommet. Så er det av.

 

 

Er kanal hele veien bak ja, men bensintanken ligger vel i veien der bake tror jeg, så der kan det vel være forskjell....

Men hvordan går det med den foringa til styrestaget? Den takker vel for seg når du driver det ut, eller? Du får det til å høres ganske lett ut da, så umulig er det vel ikke, må bare ha riktig verktøy og en god plass å stå....:)

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endeleddet? Løsne mutter'n og skru den javnt med selve bolten. bruk et brekkjern og sett spenn på staget oppover og slå på mutter'n. Eller bruk en avdrager fra biltema eller noe.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg et lite spørsmål igjen. Er det noen av dere som har erfaring med justering av takluken? Som dere ser på bilde så er den lavere enn den skal være bak i venstre hjørne. I Haynes-boka står det at dette må gjøres på et verksted, men det må vel være mulig å unngå det? Noen tips til hvordan jeg skal få den "normal" igjen?

 

n899520267_4826816_828.jpg

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lurer på en ting angående motortemperatur. Hvor mange grader ligger motoren på ved vanlig kjøring og bykjøring hos dere? Hos meg ligger den normalt på 95 grader, ifølge temp.måleren. Men, med bykjørng/småkjøring blir den veldig varm, ca 99 grader, før vifta slår inn slik at den synker til 96-97 grader igjen. Skal temperaturen være så høy?? Har tidligere byttet termostat, føler for vifta og føler for temp.måler. Synes bare at det er litt vel varmt...:S

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ja nå er det lenge siden det har skjedd mye her i tråden, men jeg har endelig fått gjort litt med bilen! Før påske fikk jeg endelig på senkesettet, justert og godkjent det. Fikk den også EU-godkjent, og nå er endelig sommerdekka på, så da kan det vel ikke bli bedre?? slenger med noen bilder av en skitten bil, men jeg er veldig fornøyd for det:D

 

n899520267_6392405_1131006.jpg

dårlig bilde av høyden før senk...

 

n899520267_6392406_7009936.jpg

igjen et dårlig bilde, men det vises litt hvertfall...

 

n899520267_6392407_4816204.jpg

 

n899520267_6392408_4351973.jpg

 

Planene videre er å bli kvitt rusten under bakluka, pluss noe styr på bakskjermene. Hadde egentlig tenkt å lakke hele bakenden, men får se om jeg får råd, og om det er vits. Og så blir det kanskje sorte V8-baklys med tiden...:)

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå er det svært lenge siden jeg har postet noe her, men det har ikke skjedd noe særlig å skrive om heller... Men nå har jeg et spørsmål. Etter litt undersøkelse og rundspørring så har jeg/vi kommet fram til at drivknutene mine er slitte, og dermed bør byttes. Men, har sjekka nettbutikken til norsk bildelsenter og de hadde de ytre drivleddene. Henger de indre fast i drivakslingene, eller er det mulig å bytte dem også separat??

Og er det som oftest bare de ytre man bytter??

 

Mange spørsmål her, men har liten kjennskap til denne delen av bilen, så jeg håper dere kan hjelpe meg litt!! :)

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår