Gå til innhold

Politisk engasjert? Co2 bløffen.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

En ting jeg undres over er hvorfor ca INGEN ser på det viktigste elementet av de alle... vår kjære sol. Jeg skal se om jeg kan finne den rapporten som peker til temperaturstigning på andre planeter i vårt solsystem, som f.eks mars. Jeg tipper det har lite med vårt Co2 utslipp å gjøre.. just a hunch...

 

Og vi har jo lest om ganske mye solaktivitet de siste årene, pluss endel andre ganske interessante fenomener rundt oss.

Ang. co2 så er det jo litt problematisk med hensyn til vulkaner o.l .. en vulkan = hvor mange biler hvor lenge?

Co2 er en gass som jorda håndterer ganske bra(spesielt med tanke på at det er "mat" til alt grønnt) og har ganske mange mekanismer som henger i denne "co2-kretsen" til sammenligning med andre søte stoffer vi slipper ut. Men du ser ikke en død skog rundt en fabrikk som bare slipper ut co2, men tvert imot :D

 

For all del, jeg mener vi mennesker bør ha minst mulig impact på omgivelsene våres, og da tror jeg co2 er feil plass å begynne... for å si det mildt

 

hvis du ser dokumentaren det er linket til i denne tråden så nevnes sola mye, og det virker mere logisk enn co2. solaktivitet. jordas co2 utslipp øker med litt lag etter solaktivitet/vinder eller hva de kaller det.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er så teit at det er bilparken som blir satt som den største syndebukken her. Det er jo ingenting i forhold til industrien.

Det finnes teknologi som enkelt kunne halvert utslippene i industrien men det er kunn penger det står på.

 

Også dette med at etanol skal være så bra.

Hva må til for å lage etanol da...

jo en hel mengde sukker!!

Hvis hele den norske bilparken skulle gå på etanol så ville det kreve nesten hele verdens produksjon av sukker, og hva har vi da? mat mangel! + at det krever mere energi å fremstille det enn diesel.

 

Eller bioetanol som da blir fremstilt av skau som også krever mye energi for å fremstille + at jordas "luftfilter" blir spist opp.

 

er nok andre steder enn i verdens bilpark man må starte for å bekjempe menneskenes forurensning.

 

Det som hadde forurenset minst hadde vært en moderne diesel-hybrid motor.

 

Kan også ta opp dette med menneskenes utvikling de siste årene:

Dette er kanskje litt stygt sagt men det er jo slik det er.

Naturens måte å utvikle seg er jo at de svake dør ut å ikke får formert seg. I disse dager overlever jo hvert enest missfoster å de formerer seg som alle andre. Kommer jo ikke til å utvikle oss noe da. Apene har jo utviklet seg mye mere enn menneskene etter at vi ble skilt ifra de.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. mye meninger her. men kloden trenger co2 for å overleve. ingen som har tenkt på det da. he ehe. slutte hogge ned all skogen osv hjelper en god del. ikke rart co2 prosenten stiger når vi hogger ned regnskog på str med 15 fotball baner om dagen. mye her som går hand i hand med tanke på grafer og statistikker. men skylde på bil industrien er vel litt feil vei og gå. men co2 har svært lite med oppvarmingen å gjøre. kloden har en slags syklus den går igjemmon. derav istider etc. men men. dette er mine meninger. he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler er tingen. Atomkraft, vann, vind, bølge, tidevann og solpanel er alle miljøvennlige kilder, som ikke skaper Co2.

 

nå får du ikke en el bil til å brøle ut av 2 stykk 3" eksos rør da.. hehe

og tror ikke en turbo er så effektiv på en el motor heller..

og på annen side, blir ikke mange rundane rundt rudskogen om det er en think man sitter i..

får hvertfall ikke pressa noen rundetider.. hehe!!:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne CO2 hypen i det siste er ganske så mediaskapt. Problemene med global oppvarming per dags dato tror jeg har ytterst veldig lite med biler som vår kjære stat skal ha det til. Og nå har de fremmet forslaget om å forby bensinbiler i 2015. Værste er at staten har ikke råd til å miste avgiftene på å forby det de tjener mest på pr. år.

 

Er bare et spm. om tid før regjeringen må ta seg selv i nakken og forstå at vi lever i et demokrati og forstå at de kan ikke styre det hele og altet på egne premisser. De burde forstå dette selv disse naive tullingene før vi får franske situasjoner her til lands som for alt vi vet kan ende i revolusjon.

Tror at ved neste valg er den rød-grønne regjeringen ferdig med tanke på at en stor del av norges befolkning er bilintressert, eller avhengig av bil for å komme seg fra a-til-b. Jeg skal vurdere annen transport da de forbedrer kollektiven her i landet.

 

Problemene ligger nok mer hos USA og Kina enn småland som Norge (som forøverig mange amerikanere tror er hovedstaden i Sverige, og ikke et eget land. Blir feil av regjeringen og tro at vi skal stå frem som et godt eksempel i miljøpolitikken når vi kun bidrar med en promille av verdens utslipp som nevnt tidligere.

 

Tenk også på fotosyntesen der alt det grønne på vår jord er med å omdanne CO2 til O2 med hjelp av sollys, men en ting som enda ikke er nevnt er at syntesen reverseres når sollys ikke er til stedet: O2 til CO2.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overasket over hvor mange "klimaforskere" det er her på bilforumet. Face it, biler forurenser. Samme gjør industri, og el-kraft. Skal vi spare miljøet må vi forbruke mindre.

 

Nytter heller ikke å sitte her å peke på Kina og si at store slemme Kina forurenser mer en oss. For det første har vi mer råd enn Kina. For det andre, så forurenser ikke Kina, på tross av to-takts biler og kullkraftverk like mye som Norge per inbygger[*].

 

Så få hodet ut av ræva, og begynn å tenke litt lengre enn slutten av panseret på bilene deres.

 

 

 

[*]NationMaster - Statistics > Pollution > Carbon Dioxide per capita by country

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt, noe jeg tror de fleste her faktisk forstår, er hvorfor vi i lille norge skal gå forran som "det gode" eksempel når det ikke er VI som er de største miljøsynderne.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen klimaforskere er tulllinger. Problemet er at dette feltet er så stort, og ingen vet noen ting helt sikkert, rett og slett for det er uhorvelig mange ting som spiller inn. Derfor finnes det stort sett like mange svar som det finnes forskere.

 

Det som irritasjonen hos mange egentlig kommer fra, er at hver gang noe skal gjøres her i landet, så går det ikke utover store selskaper. Hver gang så legges det nye avgifter på Ola Nordmann. For Ola Nordmann har ingen strategi, han er en veldig stor gruppe med synspunkter som spriker i alle retninger, og han har heller ingen talsmann.

Det er mye derfor det er bileiere som får svi hver gang. Et stort selskap som f.eks SAS har en mye mye større påvirkningskraft overfor myndighetene rett og slett fordi de har proffe folk som gjør en jobb ovenfor myndighetene.

 

Ola Billist han har ingen til å gjøre jobben for seg (NAF:fingers: ), og da velger selvfølgelig myndighetene minste motstands vei.

 

Alle må gjøre en jobb for miljøet, men kan noen snart fortelle norske myndigheter at det finnes andre virkemidler enn høyere avgifter.

Myndighetene må legge til rette for at vi faktisk kan spare miljøet for unødige belastninger. Siden vi er på et bilforum, hvor mye unødig Co2 tror dere bilene som stopper opp for å betale i bomringen rundt Oslo på et år slipper ut?. Utslippet er desidert lavest når bilen går i jevn fart. Hva med stillestående køer inn og ut av byer?

Hva med å legge litt press på de fattige oljeselskapene våre ang pumper til E-85 og Biodiesel. Blir lite oljeinntekter av det kanskje?

En fullastet buss vil jeg tro slipper mindre CO2 enn 40 privatbiler, men det virker ikke som antallet bussruter har økt særlig de senere åra.

 

Men det er vel slik at Staten må opprettholde sine kjempeoverskudd, så får Ola Dunk betale for miljøet.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror busser i regulær trafikk er fritatt for endel av avgassrensingen...så de forurenser ikke bare "litt" mer enn 40 nyere privatbiler...

 

Hvis politikerene hadde brydd seg en døyt om miljøet (og glemt lommeboka si for en stund,staten her i landet har kroner på bok) så hadde de umiddelbart gitt 5K i vrakpant, og satt bensinprisen til 25 spenn literen men fjernet engangsavgiften på ny,miljøvennlig bil... Og solgt E85 til 12 spenn literen here,there and everywhere,da tjener de noen kroner per liter. Hvis jeg hadde spart 250 000 kr på å handle bilen uten avgift,skulle jeg nok hatt råd til noen liter bensin,selv til 25 spenn literen...og enda flere liter E85.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror busser i regulær trafikk er fritatt for endel av avgassrensingen...så de forurenser ikke bare "litt" mer enn 40 nyere privatbiler...

Det virker litt i meste laget, selv for en utslitt gammel diesel. Men hvem sier at fremtidens busser trenger å gå på diesel? Ellers er tog og t-bane mye mer miljøvennlig transportmiddel enn buss per passasjer.

 

Hvis politikerene hadde brydd seg en døyt om miljøet (og glemt lommeboka si for en stund,staten her i landet har kroner på bok)

Nå tjener ikke akkurat politikerne noe på at staten har penger på bok heller.

 

så hadde de umiddelbart gitt 5K i vrakpant, og satt bensinprisen til 25 spenn literen men fjernet engangsavgiften på ny,miljøvennlig bil..

 

Og hvor mye koster det, energimessig å produsere en ny bil, kontra å få den gamle til å vare lengre?

 

Mitt forslag, ganske enkelt, få folk til å kjøre miljøvennlig, er å gjøre det lønnsomt å ha en liten miljøvennlig bil til å kjøre småærend med, og ha en kraftigere bil til å dra campingvogna, scootern og båten med.

Og ja, man kan begynne å bøtelegge folk i lastebilregget bil som ikke kjører med last.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt i meste laget, selv for en utslitt gammel diesel. Men hvem sier at fremtidens busser trenger å gå på diesel? Ellers er tog og t-bane mye mer miljøvennlig transportmiddel enn buss per passasjer.
Tester har vist at en full buss i Oslo under rushen har forbruk på ca 15 liter diesel per mil... En snerten liten dieselloppe går vel på halvliteren... Og med fritak på avgassrensingen (partikkelfiltre) så forurenser den bussen vel omtrent dobbelt så mye som nye biler per liter forbruk. Dvs,våre små diesellopper kan bli 45 stk,1 per person på en full buss og bruke 0,7 på mila... da er vi "break even".

 

Ikke diesel,da har vi etanol-fyrede busser. Da begynner vi å snakke. Hydrogen er ikke et miljøvennlig alternativ enda. Noen flere?

 

Når vi har kjørt tom det som er av vannreservoarer her i landet,og shopper strøm til tog og T-bane...hvor kommer det fra? En knapp på urensede kull- eller gasskraftverk i utlandet. Bra miljø her,dårlig der...men forurensning kjenner ingen landegrenser,derfor forurenser VI indirekte ved å handle kraft fra utlandet til våre "miljøvennlige" tog og baner..

 

Nå tjener ikke akkurat politikerne noe på at staten har penger på bok heller.
Nei. Men da burde de snart slutte å behandle pengene som de var deres egne surt oppsparte / personlige lønn. Hvor mye hjelper det kommende generasjoner at vi gir de 2000 milliarder på bok,når de ved overtagelse må blåse alt på å få infrastrukturen her i landet opp på fote og på nivå med resten av Europa...? Da kunne vi heller holdt landet ship shape og sagt " Vi har ikke kroner til dere...men dere kan få et strøkent land hvor alt funker og som er gjeldfritt istedet"..

 

Og hvor mye koster det, energimessig å produsere en ny bil, kontra å få den gamle til å vare lengre?
Skal den gamle vare lenge nok til å kompansere for forbruket ved å lage en ny bil, så må bilens gjennomsnittlige livslengde økes med rundt 3 år... dvs, den forventes da å fungere optimalt i 13 istedet for 10 år. Hvor lenge den går optimalt energimessig i realiteten er en helt annen sak...

 

Istedet for å sende Hydro Aluminium ut av landet,så skulle vi ha laget biler i alu her i landet...basert 100% på vann- evt. bølge-kraftverk. Da hadde vi hjulpet miljøet en GOD DEL,siden vi hadde minsket salget av biler med lite miljøvennlige produksjonsmetoder i andre land.

 

Vet ikke om noen har fått med seg Think.. Jeg ville aldri noensinne hatt en Think slik den er i dag. Håpløst upraktisk plastkasse totalt uten attitude.. I en dokumentar på Discovery ble 2 engelske bildesignere spurt om å gjøre endringer som ville gi Think et fotfeste hos folk som meg,dvs ikke de grønneste hippiene. Bilen de (re)designet og foreslo for Think Norge var,selv med mine kritiske øyne,drittøff. Og ultrapraktisk,man kunne bygge den om fra stasjonsvogn til pickup til varebil til gud vet hva bare med noen enkle moduler og noen håndgrep. Med andre ord,en genial håndtverker/pizza/arbeids/alt mulig-bil,som på toppen av det hele ikke måtte gjemmes bort fordi den var ultrakjedelig/stygg. Alt den hadde trengt var en minimal endring av Think's hovedramme,så kunne de bygget den med resten av chassiet identisk. Men,en 7-8 simuleringer og en krasjtest av denne endrede rammen hadde kostet rundt 10 mill... og det var for dyrt(!),staten "kunne ikke" subsidiere dette. Hadde de gjort endringen,så er jeg sikker på at de hadde solgt 1000 ganger flere Think enn de har hittil,spesielt i USA hvor attitude er gud (spesielt med en motor fra en Tesla,da ville den ikke gått så verst heller)...da tror jeg de 10 millionene hadde vært på bok igjen på nulltid. Men tenke...

 

Mitt forslag, ganske enkelt, få folk til å kjøre miljøvennlig, er å gjøre det lønnsomt å ha en liten miljøvennlig bil til å kjøre småærend med, og ha en kraftigere bil til å dra campingvogna, scootern og båten med.
Nå er ikke alle så velbeslåtte at de har råd til 2 nye biler med dagens avgifter...så for å gjøre det lønnsomt som du sier,og også miljøvennlig så må bilavgiftene endres radikalt...eller noen særs velbeslåtte herrer handle Think og gjøre som skrevet over...da skal jeg bli (miljøvennlig) kunde hos de for min neste A-til-B-bil.
Og ja, man kan begynne å bøtelegge folk i lastebilregget bil som ikke kjører med last.
Nå kan det jo hende at de kjører tom bil fordi de skal for å hente last... vanskelig å motbevise for en tjenestemann,og man kan jo ikke akkurat tvinge de til å ha ballast heller.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår