Gå til innhold

oljepumpe spm

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

forskjellen på ei turbo-pumpe og suge-pumpe i B230-serien er den fjæra på trykkregulatoren i pumpa... Turbo-motorer kjører med noe høyere oljetrykk (pga turboen), og har derfor ei noe lenger fjær mener jeg at konklusjonen ble.

jeg satt nemlig å bladde i haynes-manualen, og plutselig var fjæra mi 0,7cm for LANG...hehe... men Haynes-manualen tar trossa lt ikke for seg Turbo-motorer i noen særlig grad.

 

Sjekk VADIS, mener jeg sjekka opp at det var forskjell på disse "fjærene" der en gang...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, så viss jeg får ei hissig fjær der, så er alt godt.. hmm bare finen ut hvor mye det er snakk om da.

takk for svar:)

 

Pumpa fløder jo ikke no mer om du hadde tatt bort hele trøkkregulatorn.... Problemet er jo at volvo pumpene ikke greier å levere nok volum/mengde olje...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men pumpas jobb er å flytte olja fra en plass(bunnpanna) til en annen(ut i blokka), og så lenge det blir trykk, er det jo ikke lenger pumpa det står på? da er det for trange kanaler i blokka, og de som er problemet for fløden?

 

*tenker litt høyt, men rett meg hvis dette ikke stemmer, men helst litt utfyllende sånn at jeg forstår hva somm menes, for ser enda ikke helt poenget deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en motor som er sliten og full av interne lekkasjer pga slitte lager osv så kan en høyvolumsoljepumpe være et midlertidig plaster på såret...

 

Er derimot motoren i god stand og alle lagerklaringer osv er innenfor spec så vil en høyvolumsoljepumpe være helt unødvendig etter min mening. Den vil også gjøre den indre motstanden i motoren større med påfølgende effekttap.

 

Er vel en grun til at det kun er en liten forskjell i trykkregulatoren på B230 blokkene avhengig om de er utstyrt med underspyling eller ikke.

 

Gjør man derimot endringer som gjør "indre lekkasjer" større bevisst så kan en høyvolumsoljepumpe være veien å gå for å få trykket/mengden man trenger.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår