Gå til innhold

Hjelp angående Morel diskant/mellomtoner

Ranger emnet


Danna

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i stuen min Patos Lyric 402 og 202C. I disse høytalerne skal det visstnok sitte diskanter fra Morel.

Er utrolig glad i lyden, og kunne tenkt meg noe lignende i Poloen.

Noen som har greie på hvilke diskanter til bil som er "tilnærmet" like de jeg har i mine Patos høytalere for innebruk ?

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neppe...:knock: jeg har begge deler og Supremo diskanten spiller bedre og tåler lavere delefrekvens. ikke minst pga større og bedre dempet bakkammer.... Ellers er Supremo serien ganske lik Elate men Supremo benytter matchede elementer. Som alle andre High End elementer så krever dette også høy kvalitets elektronikk for å yte optimal. alacocaina

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok bli Supremo diskanten. Driver og skal bygge inn Supremo Piccolo selv og kan bekrefte at de er meget vellspillende ja kiddie

 

 

Neppe, Supremo settet på morel.no med 5,25" og Piccolo diskant koster like mye som Lyric 402. Og i Lyric 402 får du med delefilter og en kasse som sikkert står for halvparten av prisen.

 

Trodde Patos brukte mye fra Seas jeg, men kan godt hende at de benytter elementer fra Morel også ja.

 

Hva med å si at du har sprengt dine diskanter å be importør om å få kjøpe to nye? Kanskje de blir litt store i bilen da.

 

http://www.engenaudio.com selger Morel, også i "løsvekt". Regner med han kan gi deg en godpris :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MT 23 er nokk det nærmeste du kommer.

 

Du får ta en titt på Morel.no

 

Vil anbefale deg å kjøpe et helt komponentsett fra Morel. Du kan jo vurdere f.eks. Elate settene. Skal selv kjøpe meg dette settet.

 

Har i dag de billigste morel høyttaleren, som jeg er veldigt fornøyd med :)Gleder meg til å få oppgradert til Elate :)

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket komponent man velger fra Morel, MÅ man jo bli fornøyd.

 

Ble frelst selv for et par uker siden!

Dette gjelder de fleste gode komponenter bare man monterer dem bra nok. Setter du deg i en skikkelig focal bil blir man nok fornøy, setter man seg i en skikkelig hertz bil blir man nok førnøyd, osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de billigste Morel-høyttalerne (Pulse 6x9") drevet av en Sinfoni-forsterker (eller var det Alpine'n?), og såvidt Dotech MKII komponentsett "kastet" inn med diskantene limt oppå dashen.

 

Det spilte MYE mykere, mer homogent og med mye mer spilleglede enn mye dyrere høyttalere jeg har hørt, uavhengig av montering. Diskanten er bare helt utrolig, og delefilteret bærer preg av MYE eksperimentering og beregning for å få til den fullkomne overgangen! Noe fullkomment diskoanlegg var det riktignok ikke, men forventer ikke BAM BAM til 1500,- spenn, når det låter SÅ bra.

 

Kjøpte veldig nylig Integra Ovation selv, forhåpentlig litt mer BAM BAM samtidig som det låter like bra/bedre. Prøver å få støpt noe å montere det i for tiden... :)

 

Jeg er ekstremt følsom for skjærende diskant, og demper alltid diskanten med 6-10dB. Morel likte jeg straight out of the box, med flat EQ. Det er eksepsjonelt! At andre liker Focal eller Hertz er jo flott for dem (åpenbart mangler de hørsel over 3kHz, eller er veldig glad i EQ). :D ;)

 

Har hatt Focal selv, og hørt flere biler med Focal, samt Hertz Mille. Ingen låt (i mine ører) så homogent og fremfor alt mykt og behagelig som Morel. Det spiller bra, men det blir i overkant slitsomt i lengden!

 

Nå sammenlikner jeg altså "middelklasse" til "middel+" 2-veis-komponenter mot hverandre, for jeg har enda ikke hørt treveis fra noen av produsentene. Kanskje får man bakoversveis av treveis Focal, men tror neppe Morel overrasker negativt. Det skal jeg finne ut i løpet av kort tid (når Tony blir ferdig å montere i Xsara'n, og jeg får smisket til meg lytteprøve hos Erik Andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du liker morel skal du fortsette å få lov til.

Jeg har ikke hørt morel selv, men har hørt fra utrolig mange at morel har denne "varme" lyden, som passer "folk flest" men at det forsvinner en del detaljer med dette. Merker som Focal, Hertz og Seas gjengir musikken mer naturlig og har mer detaljer som er litt mer kritiske til innspillinger og kan for noen bli litt to much.

Har Seas diskanter i bilen som spiller utrolig detaljert og de er utrolig crispe, men nå som jeg har juster dem riktig, finnes de ikke skarpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høre Morel, det er ikke ullen diskant, om det er det du har fått inntrykk av. Jeg var også redd for det, men de spiller akkurat det de skal, for å si det sånn. I mine øyne (ører).

 

Det er jævlig kult når du finner høyttalere som har det du alltid har følt andre høyttalere har manglet, blir som en liten åpenbaring.

 

At du/andre foretrekker Focal har jeg respekt for, det er jo ikke for ingenting at "alle" bruker det, selv er jeg bare så lei av å bli sliten av å høre på musikk over tid. Etter litt lytting og justering skal jeg forsøke å gjøre meg opp en mening om hva som høres mer naturlig og detaljert ut. Selv om noen detaljer kommer godt frem med "crisp" diskant, kan det jo overdøve/overskygge visse andre detaljer man ikke legger så godt merke til.

 

Men å være nødt til å EQ'e ihjel et element for at det ikke skal spille skarpt er vel litt bortkastet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår