Gå til innhold

Hva er hensikten med justerbar bensintrykkregulator?

Ranger emnet


jan e34

Anbefalte innlegg

Du merker nok litt på effekten om du justerer opp trykket litt..Er jo bare og prøve:)

 

Dess mindre bensin, dess bedre går den. Til en viss grad da.

Men motoren blir også varmere dess mindre bensin det er.

 

Optimal AFR ratio er 14.7. (Måles med lambdamåler)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess mindre bensin, dess bedre går den. Til en viss grad da.

Men motoren blir også varmere dess mindre bensin det er.

 

Optimal AFR ratio er 14.7. (Måles med lambdamåler)

 

Dess mindre bensin, dess bedre går den er jo en ganske feil påstand på generell basis, da målet for tuning er å presse mest mulig bensin og luft inn i forbrenningskammeret. Men tror jeg skjønner tankegangen din

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess mindre bensin, dess bedre går den er jo en ganske feil påstand på generell basis, da målet for tuning er å presse mest mulig bensin og luft inn i forbrenningskammeret. Men tror jeg skjønner tankegangen din

 

Var derfor jeg skrev "Til en viss grad".

Hvis man har turbo, kan man jo bare øke luftmengden, og stille litt på btr eller montere større dyser.

Men på sugemototer, er det ikke så enkelt.

 

 

14,7:1 har aldri vært optimalt blandingsforhold. Skjønner ikke hvor folk tar det fra...

Reneste forbrenning ja, det katalysatoren liker best ja, men ikke noe annet.

Rart at det står på alle sidene jeg har lest om bredbandslambda da.

Og er det ikke renest mulig forbrenning vi er ute etter?

Selvsagt er det det.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var mye dårlig svar her...

En Justerbar bensintrykksregulator brukes jo da for å justere trykket til dysene. Det vil føre til at du får mer bensin på ALLE turtall, men ettersom vanlige motorer med insprøytning har en lambda sonde så vil slike "små" avik bli korriger ved vanlig kjøring. Ved full gass og/eller høyt turtall brukes ikke vanlig lambda sonde (narrow band). Da bruker motorstyringen kun program minnet og kan ikke lese signalene fra lambdasonden (fordi den ikke er 14.7 lengre). Det vil da si at mindre justeringer av bensintrykksregulatoren vil kun merkes på høyt turtall/ mye gass. Da kan den brukes til å justere bensinblandingen på høyt turtall som ofte er er alt for rikt blandet på de fleste orginale turbobilene. Optimal blanding på turbobiler under gass og turtall er vel 12 - 12.5. NA biler vet jeg ikke men regner med at det er litt magrere.

 

Fins jo også annet bruk som blandt annet korrigere for bruk av E85 (som nevnt ovenfor) med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var mye dårlig svar her...

En Justerbar bensintrykksregulator brukes jo da for å justere trykket til dysene. Det vil føre til at du får mer bensin på ALLE turtall, men ettersom vanlige motorer med insprøytning har en lambda sonde så vil slike "små" avik bli korriger ved vanlig kjøring. Ved full gass og/eller høyt turtall brukes ikke vanlig lambda sonde (narrow band). Da bruker motorstyringen kun program minnet og kan ikke lese signalene fra lambdasonden (fordi den ikke er 14.7 lengre). Det vil da si at mindre justeringer av bensintrykksregulatoren vil kun merkes på høyt turtall/ mye gass. Da kan den brukes til å justere bensinblandingen på høyt turtall som ofte er er alt for rikt blandet på de fleste orginale turbobilene. Optimal blanding på turbobiler under gass og turtall er vel 12 - 12.5. NA biler vet jeg ikke men regner med at det er litt magrere.

 

Fins jo også annet bruk som blandt annet korrigere for bruk av E85 (som nevnt ovenfor) med mer.

 

Hovedproblemet med å gjøre det slik, er at de fleste orginalsprut ikke har store lambdakorreksjoner, slik at bilen i de fleste tilfeller alikevel vil gå for fett i det lavere registeret.

 

Uansett, setter du på justerbar fpr, må du justere den inn med bredbåndslambda

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår