Gå til innhold

Innkjøp av Kamera

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann. Nå vet ikke jeg om dette er rett tråd å poste i, så hvis det er feil ber jeg moderator flytte til det "rette" forumet. Men er på utkikk etter er digitalt speilreflekskamera (brukt/nytt). Og prisen bør helst ikke overstige 6-7000,- . Derfor lurer jeg på hva folk har å anbefale? Tar bilder av alt mellom himmel og jord hvis jeg har muligheten for det, men det går vell egentlig mest bilder av biler/stereo når jeg er på treff og lignende. Hva av kamera anbefaler dere guruer og hvilken linse bør brukes? Snakker om bilder fra 0m-500m avstand, som sagt alt mellom himmel og jord:) Takk på forhånd.

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !:)

Første spørsmål er jo hvilket merke du vil ha. De mest kjente (for meg hvertfall) er Canon og Nikon.

Personlig har jeg Nikon, og er fornøyd med det. Men flesteparten her inne har nok Canon, så jeg blir sikkert slakta hvis jeg anbefaler Nikon:P Men jeg er hvertfall veldig fornøyd!

 

Det selges jo D40x - kit for eks,og her får du veldig mye for en billig penge :) Ellers har du jo D80 som er i klassen litt over.

D40x ligger på rundt 6-7000 :) Ellers har du D40 for en tusenlapp mindre, men jeg ville isåfall tatt D40x som er oppdatert på noen områder. (husker ikke helt hva:P )

 

Følger også med en helt grei linse på D40x'en :) Håper det hjalp noe, men bare spørr hvis det er noe du lurer på:D

 

Canon, ja det får andre fotoentusiaster anbefale om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg, merkene står mellom nikon og canon ja:) Har sett litt på finn.no og sett en del Nikon til salgs, mindre av Canon. Men hvilket nikon kamera bruker du? Og er det et bra kamera? Linsen sier du er bra, hvilke typer bilder er den best egnet til? Takker for en utfyllende svar:)

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg, merkene står mellom nikon og canon ja:) Har sett litt på finn.no og sett en del Nikon til salgs, mindre av Canon. Men hvilket nikon kamera bruker du? Og er det et bra kamera? Linsen sier du er bra, hvilke typer bilder er den best egnet til? Takker for en utfyllende svar:)

 

Hun har/hadde nikon d70, med 15-70mm objektivet. Egner seg godt til amatørfotografering, detaljbilder og litt banebilder.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har/hadde nikon d70, med 15-70mm objektivet. Egner seg godt til amatørfotografering, detaljbilder og litt banebilder.

 

Har D70 med 18-70 objektivet :) Men for to uker siden ankom D200-kameraet mitt :D HERLIG kamera ;)

 

Men 17-55 - objektivet fungerer helt fint til portretter, bilder av biler på utstilling osv. Men fler jeg kjenner savner avstanden mellom 55 og 70/ 80. Så et objektiv 24-70 eller hva som finnes er nok et bedre alternativ.

 

Personlig har jeg :

50 mm f/1,8 som jeg bruker til detaljebilder

18-70mm f/3,5 - til alt mulig egentlig. Festbilder o.l.

70-200 mm f/2,8 VR genialt til banebruk

10-20mm f/4,5 bruker jeg til utstillingsbiler o.l. (er vidvinkel)

 

Et brukt kamera er sikkert greit å kjøpe det, men jeg ville egentlig styrt unna D70, pga at det er såpass gammelt nå. Det er MIN mening, siden jeg selv har brukt det i noen år :) Det er en del oppdateringer siden det kom, og skjermen på D70 er liten, og en ulempe syns jeg. D40x og D80 mener jeg har 2,5" skjerm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstra amatør inne dette, og har 0 peiling på dette med linser og mm og slike ting. Muligheter for en litt bedre forklaring om hva dette er? Jeg tar egentlig bilder av alt mellom himmel jord som jeg kommer over..Men blir vell mest brukt til f.eks bilustillinger og sikkert en del banekjøring. Karnsje noen solnedganger, og litt dyr uttover sommeren. Hva av linse(er) anbefeler du da? Hva med den som følger med orginalt på Nikon D40x? Hvordan vil den fungere til de tingerne jeg ramsa opp nå?:) Denne linsen følger med: 18-55 mm f/3,5-5,6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor-objektiv: 135 tilsvarer 25,5-82,5mm zoomobjektiv

.

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde der jeg absolutt skulle hadd et sikkelig kamera. Dette var på tur til jobben en morgen. Slike bilder er en av de tingerne jeg ramsa opp som jeg bruker å ta av, skumringer i skoger, himmel, biler, banekjøring, hunder, katter, generelt dyr (insekter)..så jeg lurer på hvilken linse som er mest anbefalt til slike bilder? Og om linsen som følger med Nikon D40x fungerer bra til slike ting? Type linse er nevnt i posten rett over.

 

Her er bildet, meget fornøyd med det selv:

DSC01578.jpg

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsa som følger med D40x er helt grei til landskap o.l, men skal du nærmere ting (for eks en elg da:P ) så må du nok ha telezoom, som en 70- 300mm eller lignende. Som er greit å begynne med :)

 

Det bildet du sendte med der, det har mye med hvordan du stiller blender og lukker. Og stativ er nesten et must også med soloppgang eller solnedgang :)

 

Alt om lukker og blender tror jeg skal stå inne på moore sine tips og triks på medlemmers egne filmer :) Mye nyttig på de klistrede trådene der! Ekke no flink på å forklare blender og lukker osv :P Har bare prøvd meg frem egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at d40 kamera ikke har innebygd autofokus motor i kamera og kreve at du må ha AF-s linser.. du kan feks ikke bruke AF linser uten at du bruker manuell fokus.

 

Jeg ville kjøpt et brukt d70 hadde jeg vert deg.. evt et canon eos 400. begge dem har innebygd autofokusmotor.

Så visst du vil spare penger på en billig zoomlinse kjøper du den nye 55-200 vr linsa til nikon.. ca 3 lapper. Så har du 18-70 linsa på feks d70 og så kan du kjøpe 50mm f1,8 til detalj og portrett som er veldig lyssterk. evt en vidvinkellinse. sigma 10-20mm feks. Gå på foto.no på markedsidene der. finner sikkert en billig d70 som jeg hadde gått for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du D40/D40x begrenser du deg til de såkalte "digitale" objektiver. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en Canon EOS 350D til 4999,-. Da får du ett jævli bra kamera for ikke så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en nikon d70s og et nikon d200 som jeg bruker suverene kameraer som er mer en god nok til å starte med. d200 er jo en prisklasse over det du ønsker, men d70s er et suverent kamera det også. bestill på http://www.japanfoto.no da får du d70s med et kjempeobjektiv for 5899

07 suzuki GSXR750

08 subaru outback 2.0D premium

06 subaru impreza wrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar:) Får se an litt..noen som har erfaring med Nikon F80 da? Hvordan er dette iforhold til f.eks Nikon D40x og som dere anbefaler F70? Brukt kan også kjøpes, må ikke være helt nytt..Men helst med linse og veske. Stativ skal kjøpes inn. Og det bildet jeg la til er forresten tatt med mobilen min (SE K800i)..Ser japanphoto.no selger Canon EOS 350D med EF-S 18-55mm linse til kun kr 4749,- dette er da kun nettbutikkpris. Noen som anbefaler det kameraet da?

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde heller lagt til litt ekstra og kjøpt d70 enn canon 350. 18-55 linsa som er på 350d er bare crap. den er mye mer uskarp enn 18-70 linsa på d70. Jeg har hatt begge disse linsene. Dessuten er d70 et kamera beregnet på mer proff bruk. den har ett hjul for blenderinnstillinger og et for lukkertid. Det er større og ligger bedre i handa. Skal du opp så må du ha deg d80, det blir i litt annen prisklasse. d40x hadde jeg ikke kjøpt pga autofokusmotoren...Dette er et rent nybegynnerkamera. forskjellen på d40 og d40x er vel bare megapixel og bildebrikka. Bildebrikka på d40x er den samme som er i d80 så bildene blir jo bra, men kamera er utrolig lite og da ligger det dårlig i handa. Japan foto har jo kanonpris på d70;)

Lykke til..

 

Mvh

Petter Bukkholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde heller lagt til litt ekstra og kjøpt d70 enn canon 350. 18-55 linsa som er på 350d er bare crap. den er mye mer uskarp enn 18-70 linsa på d70. Jeg har hatt begge disse linsene. Dessuten er d70 et kamera beregnet på mer proff bruk. den har ett hjul for blenderinnstillinger og et for lukkertid. Det er større og ligger bedre i handa. Skal du opp så må du ha deg d80, det blir i litt annen prisklasse. d40x hadde jeg ikke kjøpt pga autofokusmotoren...Dette er et rent nybegynnerkamera. forskjellen på d40 og d40x er vel bare megapixel og bildebrikka. Bildebrikka på d40x er den samme som er i d80 så bildene blir jo bra, men kamera er utrolig lite og da ligger det dårlig i handa. Japan foto har jo kanonpris på d70;)

Lykke til..

 

Mvh

Petter Bukkholm

Så alt i alt er D70 et bedre enn 350 D? Bedre linse også? Bedre bildekvalitet, og mer skarphet i bildene? 5899,- for D70 med linse virker ganske greit det, men spørsmålet er om jeg kommer til å legge merke til forskjell fra 350D og til D70, med tanke på prisforskjellen?

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår