Gå til innhold

Spørsmål om min Toyota Corolla 87 mod.

Ranger emnet

vidarj

Anbefalte innlegg

Har en 2 dørs Corolla fra 1987, med twin cam og grier. Men har noen spørsmål te dere som kanskje kan litt i og med at jeg er Volvo kar i utgangspunktet.

1. Har Toyota Corolla Hydraulisk Clutch? og i såfall, hva er tegn på slitasje?

2. i Dørene foran har jeg lyst til å sette i Alpine høytalere, men jeg hører noen rykter om at dette er umulig pga. tykkelsen? og er denne avtagbare hattehylla i stand til å bære 6x9 Alpine høytalere? Og vil evt. basskasse m. 10/12 toms element være noe problem å få til i bagasjerommet?

3. Noen svakheter jeg bør ta hensyn til på twin cam motoren? er bare 16v men den er dyset opp.

4. Det er 2 håndbrekk wiere på bilen etter hva jeg har hørt. Er det komplisert å bytte disse?

5. Er 5 trinns girkassen slitesterk eller bare dritt?

6. Hva slags olje er vanlig på disse traverne

7. Hvor mange km kan bilen rulle mellom hvert reg. reim bytte

8. Er det mulig å oppdrive diskre styling til disse bilene? f.eks nyere fangere el.l eller blir det dårlig passform

Håper noen er engasjert i å hjelpe meg på disse punktene, er nysgjerrig på bilen!

mvh Vidar:smil:

Volvo 240 stæsjvægon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg hadde en slik en. Han punkekjørte den rundt 100.000km før det kom noen antydninger til rådebank. Den går vel på vanlig halv-syntetisk olje. Han hadde en RS frontfanger på den så vidt jeg husker. regreimintervallen er nok 100.000 eller 5 år, som på de fleste andre toyotaer. Er sikkert ikke noe problem å montere 6*9 i hattehylla. Om det er dårlig plass i dørsidene tør jeg ikke uttale meg om.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg svarer på hele sulamitten, selv om det allerede er svart på noen spm.

1. Har Toyota Corolla Hydraulisk Clutch? og i såfall, hva er tegn på slitasje?

- Ja, det er hydraulisk clutch. Om den glipper veldig eller om det begynner å lukte småsvidd kan du regne med at den er slitt. Blir det veldige vibrasjoner når du tar løs kan dette også indikere at belegget er veldig slitt eller at det er olje på lamellene.

2. i Dørene foran har jeg lyst til å sette i Alpine høytalere, men jeg hører noen rykter om at dette er umulig pga. tykkelsen? og er denne avtagbare hattehylla i stand til å bære 6x9 Alpine høytalere? Og vil evt. basskasse m. 10/12 toms element være noe problem å få til i bagasjerommet?

- Om du forsterker plata i hattehylla skulle det vel gå bra. Tror regelen om godt grunnarbeid og planlegging skulle gjelde for god lyd også :)

3. Noen svakheter jeg bør ta hensyn til på twin cam motoren? er bare 16v men den er dyset opp.

- Skifter du olje jevnlig og holder deg under rødlinja så skulle vel motoren holde en god stund.. 4A-GE er slitesterke saker, men ryktene (knis) sier at oljepumpene er svake på disse.

4. Det er 2 håndbrekk wiere på bilen etter hva jeg har hørt. Er det komplisert å bytte disse?

- Det er ikke så voldsomt komplisert. Eneste aberet foruten at du må ta en og en wire av gangen om du ikke kan sette bilen på bukk er at du må ta en og en side om du har tromler. Du har skiver så det er mulig at du kan ta begge sidene samtidig. Wiren er festet med klemmer med jevne mellomrom og smyger seg på begge sidene av bensintanken. Jeg tør nesten vedde på at skruene knekker når du skal løsne de, så vær forberedt på noen nødløsninger.

5. Er 5 trinns girkassen slitesterk eller bare dritt?

- Om du skjønner hvordan en clutch skal brukes og girspaken betjenes (samt at du ikke er en av de som viler hånda på spaken når du kjører) så er girkassa grei den. Girkassa (C50 tror jeg) er ikke av de mest smoothe, men om du ikke overbelaster den så ser jeg ingen grunn til at den skal ryke. Motoren er bare på 124 Hk.. Den tåler litt til.

6. Hva slags olje er vanlig på disse traverne

- Om motoren er ellers grei og ikke bruker nevneverdig med olje så kan du godt kjøre syntetisk.

7. Hvor mange km kan bilen rulle mellom hvert reg. reim bytte

- 100.000 km.. Koster ca 3500 kroner å bytte på Toyota, en helaften i garasjen om du gjør det selv.

8. Er det mulig å oppdrive diskre styling til disse bilene? f.eks nyere fangere el.l eller blir det dårlig passform

- Helt sikkert :)

Håper noen er engasjert i å hjelpe meg på disse punktene, er nysgjerrig på bilen!

mvh Vidar:smil:

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertelig takk hart! Det var mye nyttig informasjon. Register reim har jeg vært borte i før så kan nok få gjort det selv. har da 40 000 og gå på i allefall så det ordner seg nok.

=)

Det siste jeg lurer på til alle sammen er om disse vinduene ved baksetene er sveiset på framme? For det ene mitt er løsnet .

mvh

Volvo 240 stæsjvægon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har en 87-modell, men jeg er ikke helt sikker på om du har den modellen som var ny dette året, eller om det er den som utgikk (AE82 eller AE92)?

Angående bakvinduene så vet jeg ikke.. Jeg har en Corolla XLi 91 5-dørs liftback, så det er umulig å si uten å inspisere den modellen du har. Finner ikke noe i manualene mine heller :( Det virker ulogisk å sveise fast henglsene til karosseriet, om det er dette du tenker på.

Ellers, ser bilen grei ut?.. Tenker litt på rust nå ;)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
hjertelig takk hart! Det var mye nyttig informasjon. Register reim har jeg vært borte i før så kan nok få gjort det selv. har da 40 000 og gå på i allefall så det ordner seg nok.

=)

Det siste jeg lurer på til alle sammen er om disse vinduene ved baksetene er sveiset på framme? For det ene mitt er løsnet .

mvh

På AE92 så er det skrudd i 2 skruer... Jeg regner med at det er det samme på AE82 egentlig, men har aldri skrudd på en sånn en... Rimelig lett å fikse, er en 10mm mutter og du trenger en LANGpipe for å skru den på.. MASSE andre skruer som må løs, blandt annet begge beltene på den siden hvor det er løst... Må ha av all plastikk på den siden liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Register reima skal byttes på 80.000, det er 4A-F(E) som skal byttes på 100.000..

Vet ikke om du har den orginale stylingen men, det skal være kanalskjørt og en liten vinge bak...

Synes det ser greit ut jeg, du kan jo se på tråden på min gamle toyota, så ser du det..

Og fyll med fullsyntetisk :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider