Gå til innhold

Får ikke vridd på nøkkelen


EndrePendre

Anbefalte innlegg

Du trenger å bytte tenningslåsen ja. Dette burde egentlig vært gjort når du først begynte å merke at nøkkelen var treg å få vridd om. Men det er selvfølgelig lett å være etterpåklok som det heter.

Hadde akkurat samme problem på min egen 190. Men etter 2 timer i _iskald_ bil, med lirking på ratt og nøkkel (og en goood posjon bannskap) så fikk jeg til slutt vridd om. Mulig jeg var heldig. Du får prøve litt til å se om du får lirka den i posisjon.. :)

¤ 1986 Mercedes-Benz 190E 2.3-16 - Solgt ¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden borre opp?

 

Du må jo uansett fjerne det som jeg har fortalt tidligere så lenge du ikke får vridd rundt nøkkelen.

 

Hvis du borrer i låssylinderen, så ødelegger du helt sikkert rattlåsen. Og da må jo den byttes uansett!

 

Hvorfor kan du ikke bare gjøre som jeg beskriver, da får du uansett start på bilen uten nøkkel!

 

Koster deg ikke mere enn 1 time (maks) med jobbing, så er det gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en liten tur nede i går. Ja, jeg er jævlig treig, har mye annet å gjøre, og bilen står ikke hjemme hos meg, men på jobben.

 

Skal prøve å gjøre som GT-555 sier, til å hjelpe meg har jeg en Haynes-bok.

 

Av med rattet - gjort. Ned med underste delen av dasjbordet - gjort. Men så kom turen til instrumenthuset. Dette skulle i følge boka være piece of cake, tydeligvis så enkelt at de ikke gidder å forklare det skikkelig eller ha noe særlig med bilder, og at det står på svensk gjør ikke saken bedre.

 

4 Under instrumentbrädan, lossa lufttrumman (edit: oppdaga først nå at det var "lufttrumman", ikke "luftrumman") til högra ventilationsöppningen för at komma ät baksidan av instrumentpanelen.

 

Nå har jeg iallfall funnet ut at "instrumentbräda" er det samme som instrumentpanel (disse brukes om hverandre i boka). Men hva er "luftrumman"? Det tjukke, svarte plastrøret? Åssen får jeg i så fall løs dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skrev egentlig dette i en PM til GT-555, men han har visst forlatt forumet, så jeg prøver her... håper noen kan svare.

 

 

 

 

Av diverse grunner har jeg vært treig med å få gjort noe med bilen, men nå kunne det være greit å få den i gang snart.

 

Holdt på litt etter jobben i dag, prøver å gjøre som du sa i den første posten din i tråden, har en Haynes-bok til hjelp. Dette gjenstår:

 

"Så skrur du av klemma på rattlåsen, og så bruker du makt/verktøy til å få rattlåsen ut fra rattstammen.

 

Da har du muligheten til å starte bilen med en skrutrekker når du får av brytern fra rattlåsen når den er løs. (evnt om du får skrudd den av når den er montert, men den må jo ut uansett. 3 stk sporskruer.)

 

Så kjøper du ny rattlås, ny låsesylinder og ny deksel somsitter låst rundt sylinder'n. Evnt kjøp ny bryter hvis den er dårlig."

 

Hvordan får jeg rattlåsen av rattstammen? Er det bare å dra/dytte rett vekk fra stammen? Eller på en annen måte? Hvor mye makt må jeg bruke? Snakker vi bare røske litt hardt her, eller banke med hammer? Prøvde jo å få den løs, men den ville ikke av. Vil ikke gå drastisk til verks hvis jeg ikke gjør det riktig. Jeg har skrudd opp den klemma, men i boka står det også "trykk ned spärrstiftet og dra ut låset från rattstammen". Kan ikke finne (vel, kjenne, ser ikke en dritt der) denne stiften (det er bilde, men dårlig).

 

Og denne bryteren, hvor er den, og hvordan ser den ut? Er det mulig å få den av når den er montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår