Gå til innhold

kam valg *for de med peil og erfaring helst! sticky?

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

spurte en gang for lenge siden og om dette med kam. jeg kjørte ei stund med org FK, og T kam. etter ei stund bytta jeg til 531 topp, med og medfølgende A kam. motoren ble selvfølgelig mye livligere, før drog den til ca 3.8-4.2, A kammen flytta dette opp til drøyt 5.

 

en kompis, overhalte en fk hvor ALT ble shina,bytta og gjort orntli i stand. alt var som nytt. med org topp,13c snurre, viking chip og T kam. denne dro myye friskere enn hva min var i nærheten av, med porta 531, o A kam. selv har jeg riktignok bsr chip. men ved samme trykk, bremsa han _mye_ mer enn meg(mener å huske 245hk, jeg 206)

 

så bytta han til V kam, har riktignok heelt andre vinkler enn A kammen, men er bl.a. noen svensker som sverger til den over alt mulig. men han sank merkbart når han prøvde å bremse igjen.

 

jeg kjøpte justerbart kamdrev, og har prøvd meg litt frem og tilbake, men samme hva jeg gjør, så dauer min av lenge før polarens' med T kam, bare han hadde T'ns bunndrag i tillegg.

 

jeg har også en V stående jeg tenkte å ha i, men så lurer jeg litt på hva jeg egentlig bør gjøre?

 

sist jeg spurte om dette om kammer, hadde jeg 0 erfaring, og da ble det bare til å prøve, å finne ut litt på egenhånd. dette har altså ikke hjulpet en sjit, og jeg er i tvil om hva jeg skal prøve å sette i.

 

noen som har noe de vil medele om kam valg? enem v16(om det var rett), kg2t, volvo's h,k, osvosv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har faktisk noe av samme problem som deg. kjørte lenge orinal FT, kunn med viking chipp og 0,9 i trykk. da daua moteren helt ved ca 4100 o/m. dette med 530 og T kam. Men har nå bytta til A-kam, og da drar den kansje til 5000 o/m. Hadde det blitt større forskjell med 531 topp?

har enn kammerat som kjører orginal ET motor (531 og A-kam), og denne er mye mer villig på turtall, drar fint ned mot 6000 o/m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte en gang for lenge siden og om dette med kam. jeg kjørte ei stund med org FK, og T kam. etter ei stund bytta jeg til 531 topp, med og medfølgende A kam. motoren ble selvfølgelig mye livligere, før drog den til ca 3.8-4.2, A kammen flytta dette opp til drøyt 5.

 

en kompis, overhalte en fk hvor ALT ble shina,bytta og gjort orntli i stand. alt var som nytt. med org topp,13c snurre, viking chip og T kam. denne dro myye friskere enn hva min var i nærheten av, med porta 531, o A kam. selv har jeg riktignok bsr chip. men ved samme trykk, bremsa han _mye_ mer enn meg(mener å huske 245hk, jeg 206)

 

så bytta han til V kam, har riktignok heelt andre vinkler enn A kammen, men er bl.a. noen svensker som sverger til den over alt mulig. men han sank merkbart når han prøvde å bremse igjen.

 

jeg kjøpte justerbart kamdrev, og har prøvd meg litt frem og tilbake, men samme hva jeg gjør, så dauer min av lenge før polarens' med T kam, bare han hadde T'ns bunndrag i tillegg.

 

jeg har også en V stående jeg tenkte å ha i, men så lurer jeg litt på hva jeg egentlig bør gjøre?

 

sist jeg spurte om dette om kammer, hadde jeg 0 erfaring, og da ble det bare til å prøve, å finne ut litt på egenhånd. dette har altså ikke hjulpet en sjit, og jeg er i tvil om hva jeg skal prøve å sette i.

 

noen som har noe de vil medele om kam valg? enem v16(om det var rett), kg2t, volvo's h,k, osvosv

 

 

Hei.

 

Eg har prøvd T. A. KG2t Og en hissig turbo kamaksel fra kennets motor i sverge ukjent..

Eg bygde en 2.5l motor med en T3ar 48 med en trim 50 kompressor

531 topp med en T kam. den motoren var eit monster fra 1800-4500rpm drog noe heilt sjukt 1.1bar fra ca2000rpm Fungerte steikje godt men kjedelig over 5500rpm

 

Så hadde eg en 2.3 med 405 lett pusset topp med KG2T kamaksel og en T3ar63 med en T04B s trimm fungerte så der. Virket som den

kamaksel ikke likte høyt eksos mottrykk.Fungere mye bedre med steg 2 eller steg 3 aksel.

 

Så den kamakselen som mest sansynlig er lik den som Volvo utviklet til de gr A bilene den tåler mye høyere eksos trykk og du kan kjøre med mindre turbinhus vart reine raketten. Lat opp

til 3500rpm men fra 3500 til 7200rpm uten å mukke drog hele veien.

 

Tilslutt monterte eg på A kamaksel og den var en grei kombinasjon sammen med en T3ar63 med T3 trim 60komp.

 

Men Eg skulle gjerne ha testet V kamakselen den har en mer

moderne profil. men det er ikke sikkert at den fungerer like bra som A kammen .

 

Konklusjonen er at motor må tunes for kvar type kamaksel for at motor skal fungere godt, eg brukte Electromotive

Den andre viktige faktoren er kombinasjonen turbin kompresorhus og kamaksel.

En litt nord for oss har bremset en FK motor med en pusset "530"

topp med "T" kamaksel og en T16 turbo fra 850R \ V70 t5

Resultat 285hk og over 500NM på "hjula" 1.4bar Du snakker! mener han hadde over 450NM fra 2500rpm.. Så det er viktig å Velge rett kamaksel i forhold til turbo og og omvendt.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang turbo vill jeg heller ha valgt en netics, its el lignende..

Den turbon der får du ikke en eneste betta til, ryker en eneste ting så er det slut...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja faen må nesten si åssen turbo jeg skal ha.. en garrett GT2876R, dobbel kulelagra ja, med AR.63 (eller var det 64) eksos hus, t25 flens (ursäkta:s) og det er vel typ t4 kompressor, ar .70.. ligger no bilder av den på tråden min, (skal ha nytt eksoshus uten int. wg)

 

Hei.

 

Hmm Du vil få posetivt trykk fra ca 2000rpm (paserer 0)

med den turboen der "trur eg".

Da skulle vel den Enem V15 være en grei sak som vil gjøre motoren meget sterk fra 2500 rpm og opp.

V16 vil gi den en fin snert lenger opp i turtall på bekostning

av draget nede.

Hvis du skal bruke bilen daglig og bensinforbruk teller,

så hadde eg valgt V15 kamakselen.

 

Øyvind

 

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en sur T3 fra en cosworth der nå, kan se på motoren som original igrunn. Hadde porta 531 med dobble ventilfjører men den tok styringene kvelden i da jeg fikk massivt med bensinkutt ett par ganger.

Ny motor på gang med litt mere kløs i...

 

Men jeg ville nok satt inn en k kam, poffs bremsa jo en bit over 400 med den mener jeg... Den er fin å kjøre med.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår