Gå til innhold

EEH: Ford Escort RS Turbo - Banebil

Ranger emnet


Espen the man

Anbefalte innlegg

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker så mye Turboed1,har såvidt fått skummet igjennom sidene.

Virker som om det er mykje intressant der! Det med at de lærde strides er ofte tilfelle i mangen ulike temaer.

 

:hellothere:

Bare hyggelig. Jeg har fått mye pepper fordi portene mine "ser ikke riktige ut",men jeg har enda til gode å få kjeft for effektresultatet... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har no ingenting for seg å ha eksoskanaler "grove",da fester jo sot seg lettere til veggene. Det samme vil jo gjelde for forbrenningskammeret,ettersom sotavleiringer der er heller ikkje ønska. Store sotavleiringer der kan jo også føre til glødetenning.

 

Men nå er det ikke alltid at en "grov" overflate gjør at ting henger fast da. *Peker på stempelvegger* Er ikke disse hona (og dermed grovere enn glatt overflate) nettop for at olje IKKE skal henge fast? ;)

 

Angående oppdateringer så går det ikke mye fremover for tiden. Mangler penger og har starta på skole igjen. Men lover at når jeg får en kveldsjobb så vil det gå fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva jeg fant forleden.. skam tøft!! forandre litt felger og lys, så hadde denne vært pervers!

kanskje litt inspirasjon?:)

 

20082007001.jpg?t=1188808678

 

20082007.jpg?t=1188808667

 

Har 2 sopper på verkstedet mitt som sitter å peker på det settet der i rieger katalogen hele dagen lang. :P Er ikke så veldig fan av det, men bilen er jo pen. :) Syntes frontlyktene er litt kule da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke alltid at en "grov" overflate gjør at ting henger fast da. *Peker på stempelvegger* Er ikke disse hona (og dermed grovere enn glatt overflate) nettop for at olje IKKE skal henge fast? ;)

 

Angående oppdateringer så går det ikke mye fremover for tiden. Mangler penger og har starta på skole igjen. Men lover at når jeg får en kveldsjobb så vil det gå fremover! :)

 

Sylinderveggene blir hona bl.a for at oljen SKAL henge fast,dvs hona i en viss vinkel for at oljen skal kunne få en god dekning/bevegelse over heile overflata. Honinga gjer også at nye stempelfjører skal få slites slik at det blir mest mulig tett mellom de og sylinderveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 sopper på verkstedet mitt som sitter å peker på det settet der i rieger katalogen hele dagen lang. :P Er ikke så veldig fan av det, men bilen er jo pen. :) Syntes frontlyktene er litt kule da.

 

gjør vi da ikke! :P

Men det var jo faen meg enda råere i den fargen, enn rødt som det er i riegerkatalogen... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderveggene blir hona bl.a for at oljen SKAL henge fast,dvs hona i en viss vinkel for at oljen skal kunne få en god dekning/bevegelse over heile overflata. Honinga gjer også at nye stempelfjører skal få slites slik at det blir mest mulig tett mellom de og sylinderveggen.

 

Den olja som ikke blir med ned igjen og som forblir ovenfor stempelringene i det tenningen skjer vil jo brenne opp. Det er jo dette som skjer når stempelringer er slitte. At olje blir hengende igjen på veggene fordi den ikke får med seg alt ned igjen. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den olja som ikke blir med ned igjen og som forblir ovenfor stempelringene i det tenningen skjer vil jo brenne opp. Det er jo dette som skjer når stempelringer er slitte. At olje blir hengende igjen på veggene fordi den ikke får med seg alt ned igjen. Stemmer ikke det?

 

 

Joda,det stemmer at det som kommer over ringene vil bli utsatt for forbrenning. Grunnen til det er at ringene ikkje tetter mot sylinderveggene.

 

Men viss en honer opp sylindrene skal en bytte ringer. Desse ringene skal slites mot honinga for å lage sine "egne spor",alså tilpasses veggene. Honingas kryss-mønster på ca 45grader er kritisk for å få ringene til å tette og ha et langt liv. Mønsteret og grovheten er der for å HOLDE på olje langs veggene,skraperingene på stempelet skal dra desse tilbake unna forbrenninga.

 

Så skjer dette som du nevner ovenfor med at ringene ikkje klarer å ta olja tilbake,må det byttes ringer og hones på nytt. Men klaringer må jo selvsagt måles for å finne eventuelle feil og slitasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,det stemmer at det som kommer over ringene vil bli utsatt for forbrenning. Grunnen til det er at ringene ikkje tetter mot sylinderveggene.

 

Men viss en honer opp sylindrene skal en bytte ringer. Desse ringene skal slites mot honinga for å lage sine "egne spor",alså tilpasses veggene. Honingas kryss-mønster på ca 45grader er kritisk for å få ringene til å tette og ha et langt liv. Mønsteret og grovheten er der for å HOLDE på olje langs veggene,skraperingene på stempelet skal dra desse tilbake unna forbrenninga.

 

Så skjer dette som du nevner ovenfor med at ringene ikkje klarer å ta olja tilbake,må det byttes ringer og hones på nytt. Men klaringer må jo selvsagt måles for å finne eventuelle feil og slitasjer.

Og det er derfor også viktig å slite inn ringene fort nok til at de ikke bare polerer vekk honemønsteret før de er innslitt... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fjerna 1 bærepose til med asfaltmatter idag også. Er snart oppe i 50-60 kilo med fjerning av bare lyd og virbrasjons matter.

 

Bilens orginalvekt er såvidt over 1000 kilo uten fører. Noen som vil gjette ferdigvekt når den er helt strippa? Er jo bur da, så blir noe tyngre pga det.

 

Også fjerna jeg alt av bæring bak så eneste som er igjen på bilen er:

 

Bremserør under bilen

Bensin inn

Bensin retur.

 

Etter dette skal alt klargjøres for lakkering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår