Gå til innhold

Korleis få slik lyd? Dumpventil/Wastegate

Ranger emnet


Laks1

Anbefalte innlegg

Noen dumpventiler har ganske stram fjær, og lite stempel originalt, og da blir det sånn lyd, pga at all luften ikke slipper ut.

Da blir det "myter" om at denne dumpventilen lager slik lyd.

 

Jepp, og hvis du klarer å stramme dumpen akkurat helt perfect kan du få begge lyder samtidig å. Jeg har stramma fjæra på dumpen min ganske mye så jeg får kun dumpelyd på full gass fra 4.000omdr og oppover, ellers er det kvitrelyd, greit å kunne velge med gasspedalen :P

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, og hvis du klarer å stramme dumpen akkurat helt perfect kan du få begge lyder samtidig å. Jeg har stramma fjæra på dumpen min ganske mye så jeg får kun dumpelyd på full gass fra 4.000omdr og oppover, ellers er det kvitrelyd, greit å kunne velge med gasspedalen :P

 

Har det samme på min bil jeg, men jeg har luftmengdemåler (motronic :( )..

Så den høres nesten ikke..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Wastegate lager ikke lyd. Om du kjører den ut i friluft blir det bare mere eksoshyl når wg åpner(altså på full gass).

-Strammere dumpventil påvirker ikke wg på noen måte.

-Avlastningsventil = dumpventil/blow-off

 

 

Jepp, er bare meg som har surra litt..

 

og eg meinte ikke at strammere dump skulle på virke wastegate, men men.. dette er ka en turbo guru sier om saken:

 

" Den lyden er sannsynligvis tilbake slag av luft mot kompressorhjulet , når en slipper gassen .

Eldre rallybiler har jo ofte den lyden , men om det er tilrådelig å kjøre med oppsett som de har med ALS (antilag system) etc, til gatebruk vet jeg ikke .

Du må nok ha et spesielt oppsett da regner jeg med .

 

Ellers hadde jek liknernde lyd når jeg kjørte s13 med t28/t28bb uten dump ventil . Var da wastegaten som blafret når jeg slapp gassen og muligens selve kompressorhjulet , men jeg er egentlig ikke sikker .

 

Mvh

Johannes Austbø "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og hvis du klarer å stramme dumpen akkurat helt perfect kan du få begge lyder samtidig å. Jeg har stramma fjæra på dumpen min ganske mye så jeg får kun dumpelyd på full gass fra 4.000omdr og oppover, ellers er det kvitrelyd, greit å kunne velge med gasspedalen :P

 

 

Det der høyrdes intressangt ut. :D

 

Kva dump har du? Kan man stramme fjæra enda mer? :blah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg skremme. Turboen dør ikke alikvel. Hvertfall ikke med det lave trykket du snakker om her.

 

Uansett så er det nok ingen fasit på hvordan forskjellige avlastningsventiler høres ut på alle biler. Det kommer ann på bilen de er montert på.

Er det kvittring man vil ha, må man holde avlastningsventilen stengt, eller hvertfall begrense hvor mye den får åpnet.

 

På min bil kvittrer det med en gang jeg går av gassen, eller slipper litt opp under trykk, så løser avlastningsventilen ut litt helt på slutten. Det pga av 'treg' ventil fordi jeg har justert den ganske stramt.

Hvordan ventil jeg har gidder jeg ikke nevne engang, for det er egentlig uvesentlig. Den er justerbar, thats all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæra er ganske stram på det slakkeste originalt på supersonicen, så på ladetrykk under 0.8 kommer ikke lufta igjennom. Det som gjorde til at jeg fikk sånn lyd var at jeg hadde satt på knfilter kit. når lufta går tilbake gjennom turboen ved små ladetrykk, og i det røret som var med kitet og ut luftfilteret ble det sånn lyd. men når jeg hadde luftfilteret rett på turboen ble det ikke fullt sånn lyd nei.

"How fast do you like it?!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæra er ganske stram på det slakkeste originalt på supersonicen, så på ladetrykk under 0.8 kommer ikke lufta igjennom. Det som gjorde til at jeg fikk sånn lyd var at jeg hadde satt på knfilter kit. når lufta går tilbake gjennom turboen ved små ladetrykk, og i det røret som var med kitet og ut luftfilteret ble det sånn lyd. men når jeg hadde luftfilteret rett på turboen ble det ikke fullt sånn lyd nei.

 

Så biler med ladetrykk på 0,4 og 0,6 er ikkje vits i å ha SuperSonic på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår