Gå til innhold

Tipp på effekt og moment i min volvo motor

Ranger emnet


turbo242

Anbefalte innlegg

Skal bremse motor hos VS motor i slutten av april

Opsettet er som følger:

B23A blokk

H-profil råder

mahle smidde stempler

F innsug med progressiv trykk reg og 580ml siemens deka dyser

portet 405 topp med 46 40 ventiler

K-kam

portet 940 rør med garret t3\t4 turbo Ar 50 komp og ar48 eksos

SM4 sprut med fordelerløs tenning og wasted spark

IMG_0115.jpg

 

 

Tipp tipp tipp...:tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvorfor gidder du egentlig dra i benken for en sånn motor? Hadde funka kalas å tatt den mappinga der etter veien, koster mye mindre det... Om du vurderer turbo bytte etc til neste år er det bare bortkasta penger...

 

Ken Karijord: Er forksjell på å bremse kun motor kontra å rulle en bil! =)

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorn din kommer til å daue av baktrykket.

K-kam er det dummeste du kan bruke på en så liten turbindel.

Da er jeg sikker på at du vil få ut mer hester med a-kam faktisk pga overlappet.

Jeg har selv vært der en gang for ca 10 år siden med t5 racekam og for liten turbo og bremset 308 hester på 0,8 bar og hadde over 2 bar i baktrykk.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg utsatt bremsinga til jeg hadde fått på en riktig turbo.

Eksempelet på hva turbon gjorde var at under bremsinga med 940-rør og lille turbon brukte vi 3 bar grunntrykk på fuel og var oppe i 55%dutycycle på dysene.

Da jeg fikk på t04-turbon og det nye grenrøret ble bilen mappet på veien i self-learn og det endre med at jeg "tømte" bensinanlegget helt.

Dutycycle på 90% og grunntrykk på 4,5 bar

Bilen gikk som helvete men det som nå holdt igjen var for små dyser.

Det som ikke ble gjort noe med var tenningskurven,den kunne vært mye høyere pga ingen baktrykk,så der gikk jeg glipp av en del hester.

Ladetrykket var på 1,4 bar.

Så jeg spår at du vil få ut rundt 300 hester og mellom 350 og 400 nm på maks 1 bar.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorn din kommer til å daue av baktrykket.

K-kam er det dummeste du kan bruke på en så liten turbindel.

Da er jeg sikker på at du vil få ut mer hester med a-kam faktisk pga overlappet.

Jeg har selv vært der en gang for ca 10 år siden med t5 racekam og for liten turbo og bremset 308 hester på 0,8 bar og hadde over 2 bar i baktrykk.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg utsatt bremsinga til jeg hadde fått på en riktig turbo.

Eksempelet på hva turbon gjorde var at under bremsinga med 940-rør og lille turbon brukte vi 3 bar grunntrykk på fuel og var oppe i 55%dutycycle på dysene.

Da jeg fikk på t04-turbon og det nye grenrøret ble bilen mappet på veien i self-learn og det endre med at jeg "tømte" bensinanlegget helt.

Dutycycle på 90% og grunntrykk på 4,5 bar

Bilen gikk som helvete men det som nå holdt igjen var for små dyser.

Det som ikke ble gjort noe med var tenningskurven,den kunne vært mye høyere pga ingen baktrykk,så der gikk jeg glipp av en del hester.

Ladetrykket var på 1,4 bar.

Så jeg spår at du vil få ut rundt 300 hester og mellom 350 og 400 nm på maks 1 bar.

 

Hmmm kansje jeg skulle bytte turbo likevel... hva slags turbo kan du anbefale til mitt opsett.. går greit med litt lag, sveiser du grenrør enda btw??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm kansje jeg skulle bytte turbo likevel... hva slags turbo kan du anbefale til mitt opsett.. går greit med litt lag, sveiser du grenrør enda btw??

 

Bruk fortsatt 940-røret,men få på en turbo med a/r .82 turbinhus og steg 5 turbinaksel.

Da vil du få baktrykket under kontroll.

Og drit i den k-kammen,den gjør mer ugang enn nytte.

Den har for mye overlapp for å brukes i turbomotor og er designet for 130-hesters sugemotor.

En t5-racekam er det du skal ha,det er en turbokam som er designet for å brukes på turbomotor med liten eksosdel,den har lite overlapp men mye durasjon som vil forhindre høyt baktrykk.

For det var jo nettopp det den ble tatt fram for,å brukes i grp.a. som hadde liten turbo.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår