Gå til innhold

Veldig irriterende problem med motor

Ranger emnet


Relax

Anbefalte innlegg

Postet noe tilsvarende på volvo forumet en gang men prøver her også.

 

Det har dukket opp et komplisert og irreterende problem med motoren på min bil. Verkstedene finner ikke feilen. Saken er at motor stopper rett etter et kraftig pådrag, motor dauer helt, olje/batteri lampe lyser rødt. Dette skjer under fart men har også skjedd når bilen har stått rolig kort tid etter pådraget. Når tenning skrus på etterpå så starter motor utmerket og alt er i skjønneste orden. Ved normalt pådrag har dette foreløpig ikke vært noe problem.

 

Har vært innom 3 volvo verksteder nå, og den er fremdeles inne på 3 verksted og de skal nå teste bilen for å se om problemet dukker opp. De testet også bilen på det første verkstedet men da dukket feilen selvfølgelig ikke opp. Feilkoder og overfladisk sjekk av motor viser ingen antydning til feil.

 

Så jeg lurer på om noen vet om de har opplevd/hørt noe tilsvarende, om det er noen som har forslag til hva det kan være og om det er noen som har anbefalinger til gode verksteder når det gjelder feilsøking på slike vanskelige ting. Eller er Volvo den enebårne og den eneste som kan finne ut av dette?

 

Tenkte meg å prøve ut et Volvo verksted i sverige og håper på bedre hell der, men hadde også vært veldig kjekt å få noen tips herfra også.

 

Dette begynner å gå meg på nervene, er muligens ikke noe alvorlig problem men irriterende og det er vel heller ikke kjekt å ha dette som et minus ved salg av bilen en gang.

 

Meget takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet noe tilsvarende på volvo forumet en gang men prøver her også.

 

Det har dukket opp et komplisert og irreterende problem med motoren på min bil. Verkstedene finner ikke feilen. Saken er at motor stopper rett etter et kraftig pådrag, motor dauer helt, olje/batteri lampe lyser rødt. Dette skjer under fart men har også skjedd når bilen har stått rolig kort tid etter pådraget. Når tenning skrus på etterpå så starter motor utmerket og alt er i skjønneste orden. Ved normalt pådrag har dette foreløpig ikke vært noe problem.

 

Har vært innom 3 volvo verksteder nå, og den er fremdeles inne på 3 verksted og de skal nå teste bilen for å se om problemet dukker opp. De testet også bilen på det første verkstedet men da dukket feilen selvfølgelig ikke opp. Feilkoder og overfladisk sjekk av motor viser ingen antydning til feil.

 

Så jeg lurer på om noen vet om de har opplevd/hørt noe tilsvarende, om det er noen som har forslag til hva det kan være og om det er noen som har anbefalinger til gode verksteder når det gjelder feilsøking på slike vanskelige ting. Eller er Volvo den enebårne og den eneste som kan finne ut av dette?

 

Tenkte meg å prøve ut et Volvo verksted i sverige og håper på bedre hell der, men hadde også vært veldig kjekt å få noen tips herfra også.

 

Dette begynner å gå meg på nervene, er muligens ikke noe alvorlig problem men irriterende og det er vel heller ikke kjekt å ha dette som et minus ved salg av bilen en gang.

 

Meget takknemlig for svar :)

 

Hvilken bil og hvilken motor? jeg tipper Volvo 240/740 med B230FK/FT? Isåfall. Så er det mest sannsynelig av at det er waier på speedo, så det er ikke koblet til speedo signalet som motoren trenger for å fungere optimalt.

 

Har samme problem på min 240 med B230FK men jeg vet jo hva som er feilen. Å skal jeg ha rettet den opp så må jeg skaffe med bakaksel og el. speedo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, vesentlig at jeg oppgir hvilken biltype det er. Det er en V40 T4 2001 mod.

 

Hvis den ikke får nok bensin så burde den stoppe under pådrag og ikke etter? De har muligens sjekket det, men kan høre med de i morgen.

 

Fremdeles takknemlig for flere tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, vesentlig at jeg oppgir hvilken biltype det er. Det er en V40 T4 2001 mod.

 

Hvis den ikke får nok bensin så burde den stoppe under pådrag og ikke etter? De har muligens sjekket det, men kan høre med de i morgen.

 

Fremdeles takknemlig for flere tips :)

 

Ok, ja da blir saken en helt annen. grinchy

 

Har du prøvd å søkt evt. spurt inne på http://www.Turboperformanceclub.com forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke for høyt ladetrykk? Feil ved wastegate eller noe deromkring, slanger f.eks. Har vært borti dette på noen biler. Går ut fra at bilen er original. Får du høyere ladetrykk enn forutbestemt i "chipen" kan motorstyringen kutte tenninga for å unngå motorskader. Jeg vet ikke om det er slik på denne.

 

Men det er jo litt rart at det kan skje på tomgang etter pådrag

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type luf måler har disse bilene orginalt?

AFM, MAF eller MAP ?

Rekner med den har en form for TPS ( thorttle position sensor) også. ??

 

Når den slukner kan du starte den i gir igjen ?

Slukner den menst du kjører , eller når du slipper opp/clutcher etter hardt påsrag ?

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type luf måler har disse bilene orginalt?

AFM, MAF eller MAP ?

Rekner med den har en form for TPS ( thorttle position sensor) også. ??

 

Når den slukner kan du starte den i gir igjen ?

Slukner den menst du kjører , eller når du slipper opp/clutcher etter hardt påsrag ?

 

Det første du spurte om har jeg ikke peil på. Er dessverre grønn på bil og skulle nok ønske at jeg hadde mer peil i dette tilfellet ja :)

 

Den slukner ikke under selve pådraget, etter det jeg kan huske, men like etter når jeg slipper gassen/bremser ned. Det skal som regel et ganske kraftig pådrag til og over lengre til før det skjer. Kan starte den opp igjen uten problem under fart med clutchen inne. Kortvarige (1-2 sek) men litt kraftige pådrag har foreløpig gått greit, så bilen kan jo kjøres normalt, men hadde jeg kun tenkt å kjøre normalt så hadde jeg ikke gått for T4'en akkurat.

 

Takker for alle tips som har dukket opp, og skjønner at dette kan kan være litt av hvert. Skulle nok kjent en som elsker å feilsøke på biler hehe. Verksted tar seg som regel ikke så lang tid til å søke på sånt, når de ikke helt vet hva de skal søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg kjenner ikke til desse motorene , men slik du beskriver det kan det være noe så banalt som en vaccum lekasje til motorstyringa eller rett og slett feil på TPS ( som også styrer fuel cut )

 

For å sjekke for vaccumlekasjer kan du jo ta av emne røret til manifoilden og sette propp på enden med en trykklyftnippel på , eller du kan prøve å sprøyte startgass rundt vaccumslanger/koblinger . Du bør ikke gjøre dette på varm motor eller over varme deler da den brenner lett :)

 

Har Volvo en MAF luftmengde måler kan jo denne lage litt krøll også. Rekner med bilen har en orginal diverter valve (dump)

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår