Gå til innhold

Forsikringssak

Ranger emnet


Vatlemyr

Anbefalte innlegg

Hei hei..

 

Her er greia..

 

Det var meningen jeg skulle kjøpe en bil av en kamerat som han selv nettopp hadde kjøpt (noen dager i forveien), og da jeg skulle prøvekjøre den var jeg uheldig i en nedoverbakke på værste glatta i vinter og sklei inn i en annen bil da jeg ikke klarte stanse.. Skreiv skademelding og greier med den andre bilen. Men det viste seg at kameraten min ikke hadde overført forsikringen på seg, da han hadde bestemt seg for å ikke beholde den selv..

 

Tidligere eier påstår han kvittet seg med forsikringen når kameraten min henta den. Så det jeg lurer på hvordan blir dette problemet løst? Har ikke lykkes i å få noen bra svar fra kundebehandleren min i forsikringsselskapet.

 

Hadde satt stor pris på om noen som vet noe sikkert om dette uttaler seg, synsing har jeg hørt nok av i det siste. Jeg er heller ikke interessert i noen moralpreken, eller forslag som går ut på å dytte alt ansvar over på han som eier bilen.

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det. Så var det da ikke forsikring på bilen da det smalt. Den står i kameraten din sitt navn. Dårlig av han å ikke ordne forsikring før han lar andre prøvekjøre bilen. Blir vel en smekk i lommeboka di eller kameraten din sin det. +eventuell bot for å kjøre uten forsikring?

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: Noe jeg har hørt.

 

Mener å ha hørt at ved bruktbilkjøp mellom private parter så gjelder ansvarsforsikring gitt av forsikringsselskapet til selger i x antall dager. Sånn at man har ansvarsforsikring fra man signerer kjøpskontrakten og i noen dager fram til man får tegnet forsikring selv.

 

Hvis dette stemmer er du jo berga med tanke på den andre bilen. Men du må nok ut med reparasjoner på bilen du kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt samme greia, men at forsikringa gjelder 2 uker.. Uansett, å låne bort bilen sin er en risiko man tar. Jeg låner ikke bort bilen min til noen jeg ikke vet er i stand til å cashe ut hele summen på bilen... Mao ikke spesielt mange som får kjøre den hvis jeg ikke sitter på;)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte bilen min i går (fredag) og spurte kjøper om han hadde ordnet med forsikring, da sa han at han ordner det til mandag fordi bilen dekkes i 3 dager av min ansvars forsikring! Så snakk med forsikrings selskapet til den tidligere eieren med mindre det er gått mer enn 3 dager!

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

 

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehey, endelig noe jeg kan si at jeg VET. Gjorde akkurat det samme, jeg.

Forsikringen til forrige eier gjelder. Det er nemlig slik i Norge, at er en bil uforsikret, så MÅ siste selskap som bilen var forsikret i ta ansvar for saken. MEN! Nye eier på bilen får regress fra forsikringsselskapet, tilsvarende skaden på bilen som ble påkjørt. Altså: Siden kompisen din ikke fikset forsikring, så får han regress fra forsikringsselskapet til forrige eier. Forrige eier får ikke bonustap på grunn av dette heller. Så den som får svi, er kompisen din.

 

Gjorde det samme jeg, kjøpte bil, men var treg med å forsikre den. Kjørte rundt med den uten å ha fikset ny forsikring. Forrige eier hadde levert eierskifteskjemaet, så han slapp unna skylden. Han hadde også sagt opp forsikringen. Dermed tok forsikringsselskapet han skylden, og sendte regninga til meg. Kosta meg 23 lapper. :( Så jeg har lært..

 

Håper det var svar på det du lurte på.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: Noe jeg har hørt.

 

Mener å ha hørt at ved bruktbilkjøp mellom private parter så gjelder ansvarsforsikring gitt av forsikringsselskapet til selger i x antall dager. Sånn at man har ansvarsforsikring fra man signerer kjøpskontrakten og i noen dager fram til man får tegnet forsikring selv.

 

Hvis dette stemmer er du jo berga med tanke på den andre bilen. Men du må nok ut med reparasjoner på bilen du kjørte.

 

 

Dette er forresten feil. Du skal kjøre bilen hjem, og la den stå urørt på gårdsplassen til du har fikset forsikring. Forrige eier kan ikke si opp forsikringen sin uten å ha levert eierskifteskjemaet. Når forsikringen er sagt opp, så er det faktisk ulovlig å bruke bilen i det hele tatt. Så et godt tips når man skal selge bil: Følg med ny eier hjem, og skru skiltene av den. Lever de inn på biltilsynet, sånn at nye eier får skiltene tilbake når han har betalt omreg. og tegnet forsikring. Kræsjer han bilen, så er det deg forsikringsselskapet sender regningen til, og du får et helvetes liv med brevskriving og slikt til forsikringsselskapet fatter at du har solgt bilen og sagt opp forsikringen. Da først begynner de å plage den nye eieren. Ha gjerne en salgskontrakt, og en kopi av salgsmeldingen på lur.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du selger bil og sier opp forsikringen, så gir forsikringsselskapet ditt beskjed til BT om at forsikringer er opphørt. MEN forsikringen vil IKKE bli kansellert før ny eier har enten tegnet ny forsikring på bilen eller at skiltene har blitt levert inn. BT/lovverket tillater ingen biler å ikke være forsikret. En lovlig registrert bil i Norge har forsikring til skiltene er blitt levert inn. Og det er forrige eiers forsikring som gjelder til ny eier har fått ordnet med ny forsikring, og BT har godkjent dette. Forrige eiers forsikringsselkap må ta regningen for eventuelle skader som oppstår før ny eier har ordnet med sin forsikring, men det er rett som det skrives over her, at forrige eiers FS har rett til å kreve regress av ny eier.

 

Dette vet jeg av erfaring fra tidligere pga en nestenblunder jeg holdt på å gjøre. Fikk passet påskrevet av svigermor som fortalte meg om dette, og dette er noe hun vet mye om, siden hun har jobbet med forsikringer i mange år. Det lureste du gjør, er å la bilen stå til det er din forsikring som gjelder for din bil.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår