Gå til innhold

Produkter til roterende polermaskin

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

Jeg har en Makita roterende polermaskin, "proff-type", som jeg klarer å bruke etter en del års trening.. ;)

 

Jeg har også en bil som er rimelig full av "småriper", sånn type snøkost, maskinvask, tørke av skitten bil og alt sånt som det blir når forrige eiere stort sett ga f***. Mine foreldre har også hver sin bil som igrunn er noenlunde samme ulla, bare ikke like ille.

 

Bilen er mørk grønn metallic av farge og lakken er igrunn ganske fin uten noe særlig dype riper eller steinsprut.

 

Hvilke produkter anbefales til bruk sammen med denne maskinen? Jeg vet at det ikke er hva som helst som går særlig bra sammen med roterende maskin. Før har jeg brukt Autoglym, men etter at min "leverandør" ikke driver med dette lenger har jeg ikke de 40-50% rabatt jeg hadde, så jeg er åpen for nye forslag når det gjelder merker. Gjerne utenlandske nettbutikker.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har roterende maskin så ville jeg prøvd å fått fatt i M86 SOLO, Meguiars sitt nye "flaggskip".

Dette er et produkt som består av et middel og 4 forskjellige poleringspadder.

Har ikke prøvd ut dette selv enda, men ut fra hva jeg så på lanseringen i USA, og hva jeg har hørt av de som har prøvd det skal det være meget bra.

 

Men over til litt andre produkter som også er greit å bruk i combo med rotary-maskin.

Du har M85: dette er den mest aggresive lakkrensen til meguiars, som du kan bruke både ull pute og rød pute på..mye vaskeriper og defekter så er dette den rette. (ullpute= aggresiv, rød pute=mindre agresiv). Kjør dette til du er fonøyd med overflaten, og alle riper er borte.

 

etter 85, ville jeg bytta over til gul pute og m80, dette får å fjerne kjørebaner etter behandlingen med m85.

Siste runde ville jeg ha bytta over til begie (gul-hvit pute) og tatt en runde til med m80 eller evt m82. Dette får siste finsihen føre du fører på voks for hånd, da enten m21, NXT tech wax eller hvem du nå enn måtte velge fra det store utvalget.

 

Litt forklaring på puter og produkter jeg har beskrevet over her.

 

Ull Pute - er Meguiars sin mest agresive pute - brukes ved

fjerning av de værste "defekter", eller når en bil

har blitt våtslipt.

Rød Pute - Skumgummipute, aka lakkrenseputa. Denne i kombo med

M85 klarer stort sett jobben.

Gul pute - Skumgummipute. Noe mykere enn Rødputa, og fjerner

dermed kjørespor etter rødpute og mindre defekter.

Beige pute - Skumgummipute, aka Finishputa. Dette er den mykeste

av putene til Meguiars, og perfekt for finishjobben.

Gjenskaper en brilliant skjoldefri høyglans

 

MG 85 DIAMOND CUT COMPOUND 2.0 - Cleaner (rubber)

MG 80 SPEED GLAZE - Cleaner/polsih

MG 82 SWIRL FREE POLISH - Cleaner/polsih Noe mindre aggresiv enn M80

 

Du kan såklart også bruke en mykere pute i combo med m85, hvis det ikke trengs så mye til får å fjerne ripene/defektene.

Dette er noe man må teste seg frem til, slik at man kan finne den "mildeste" combo som fjerner det man måtte ønske.

 

Håper dette hjalp deg litt. Vil kansje tro at Mr. Meguaiars og Meguiars Fan, svinger innom med litt info også. 2 gutter man virkelig kan stole på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da har jeg handlet litt fra amerikansk nettbutikk. Tok en kjapp tur til Bilxtra og fant ut at alt der kostet 4-5 ganger mer enn i USA, så selv med flyfrakt og moms blir det halv pris av å kjøpe det i Norge. Er uansett ikke vær og temperatur til å polere noe akkurat nå, så skal alltids klare å vente noen uker.. ;)

 

Kjøpte det du sa + noen puter til poleringsmaskinen og litt annet småtteri som er "kjekt å ha", gjelder bare å ikke ta fullstendig av når man handler sånn, det er fort gjort.. :D

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da har jeg handlet litt fra amerikansk nettbutikk. Tok en kjapp tur til Bilxtra og fant ut at alt der kostet 4-5 ganger mer enn i USA, så selv med flyfrakt og moms blir det halv pris av å kjøpe det i Norge. Er uansett ikke vær og temperatur til å polere noe akkurat nå, så skal alltids klare å vente noen uker.. ;)

 

Kjøpte det du sa + noen puter til poleringsmaskinen og litt annet småtteri som er "kjekt å ha", gjelder bare å ikke ta fullstendig av når man handler sånn, det er fort gjort.. :D

 

hvilken nettside var det, har du link?

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med http://www.sparkleauto.com siden de var den første jeg fant med en brukbar nettbutikk, gode priser og proff-produktene. Jeg handlet for ca. $120, så får jeg se hva frakten kommer på. Basert på tidligere erfaring med handling fra USA er det sannsynligvis snakk om rundt $60-70 for en sånn pakke med den vekten når man ikke har hastverk, men, time will show. Det var så hinsides dyrt i Norge at frakten kan komme på godt over tusenlappen og allikevel er det mye billigere enn å kjøpe det her.. ;)

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig. Er ikke uvanlig at prisene er både 3-4-5 ganger så høye her i Norge, om ikke enda høyere! Har vært inne på Sparkle Auto og kikket før også, men er liksom kun Autogeek jeg har hørt snakk om før.

Ikke noe problem å få Sparkle til å sende til Norge altså? Blir muligens en bestilling på meg også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir riktig nok billigere når man handler fra USA, men skulle du ende opp med et "ødelagt" produkt, vil du på varer som er handlet av norsk distributør få hjelp og support, samt nytt produkt...

dette vil du ikke klare å få til når du handler det fra utlandet.

Er er par ganger jeg er happy for at produktet er handla i norge, da norsk prol bare har sendt ny 4liter med produktet. eller evt nye padder, hvis de har tatt kvelden av evt produksjonsfeil...slike ting er man nesten nødt til å ta med i betrakningen når man handler ting over disk i norge...¨

 

Men ja, Meguiars er noe overprisa her i norge...men men...en 4liter til 1000,- holder jo meget lenge, å da holbarhenten på et produkt er inntill 5 år, så er den tom uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar heller sjansen på fabrikasjonsfeil, den som intet våger, intet vinner.. ;)

 

Når en 4-liter koster rundt $30 i USA blir det selv med norsk moms under 250 kroner, da har man igjen MYE selv etter at frakten er lagt på før man i det hele tatt nærmer seg norsk pris såfremt man ikke velger over-natten-flyfrakt eller noe annet sinnsykt dyrt.

 

Det er rett og slett bare noe som byr meg litt mot ved å putte mine surt tjente kroner i lomma på en laaaaang rekke fordyrende mellomledd som hver beregner seg en feit fortjeneste. Greit nok at noe må det være for å yte den servicen du nevner, men det finnes visse grenser... ;) Har bare blitt rimelig fed-up på dette når det gjelder deler til Audi, da forholdet mellom tyske og norske priser på originaldeler er noe av det samme.. :)

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er pakken underveis. Frakten kom på $72.01 for å være helt nøyaktig. Pakken har allerede forlatt USA, det gjorde den i går, pr. fly. Blir spennende å se når den kommer frem.

 

Firmaet jeg handlet av kan forresten anbefales. Jeg bestilte på webshopen, fikk mail to dager etter med hva frakten ville komme på og om jeg godkjente dette, og dagen etter jeg godkjente var pakken i posten allerede. Bare Tollvesenet ikke stopper hele stasen i flere uker nå, så.. ;)

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår