Gå til innhold

Bi-xenon

Ranger emnet


240classic

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har tenkt på å montere ett sånt sett på min bil.. Nissan king cab navara - 06 mod.. men jeg har sett litt etter lover og regler for å få dette godkjent.. så inne på opplysningsforumet att det sto att man måtte ha automatisk nivåregulering på lyktene fra før. men på min er det manuelt!! har det noe å si??

 

MVH

 

Ronny :)

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Greit å si grunnen når man kommer med en sånn påstand, fsl?

 

Fordi lykten er ikke godkjent for noe annet enn H4 halogenpære. Med xenon blir både lysspredninga feil (helt annet lysbue enn hva nærlys skal ha) og alt for sterkt på punkter. Tror du at du har lov til å montere 100W H4 pærer i lyktene dine? Blir akkurat det samme med xenon, bare 40-60% mer lysstyrke og i tillegg til at xenonpærene gir ut en helt annet lys enn hva ei halogenpære gjør. Er jo en grunn til at man med EN GANG ser en bil på gata som har ettermontert xenon :) Kraftigt stygt blått lys som lyser alle veier og masse hotspots rett forran bilen og blender mye.:fuckme2:

Er ikke uten grunn at xenon ettermontering er ulovlig i hele Europa.

 

http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html

http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/disadvantages/disadvantages.html

 

Her kan du lese litt hvis du fortsatt ikke forstår.

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Nissan King Cab leveres originalt med Xenon-lys så er det vel mulig for merkeverksteder å foreta en ombygging med originaldeler og dermed få installasjonen lovlig. Men merk at dette som regel blir svært dyrt med installasjon av høydesensorer på for og bakaksel, kabling og tilkobling til bilens "hjerne", utskifting av frontlyktehusene om disse ikke er av en type som kan brukes med Xenon, montering av tennersatser, osv, osv.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

tenk ikke så mye på godkjenning... er max 10 min arbeid og bytte tilbake i en eventuel kontroll etc... å i en så ny bil er det ikke så mange som mistenker xenon uansett..

 

så ta deg en snikkers og monter av hjærtens lyst.. og tenk ikke på godkjenning..

 

 

et tips dog.. gå for farge tempratur i 4500 delen av spekteret...

kansje ikke F&F nok farge for enkelte, men det er der du har mest avsatt lys og det med en sån farge som ikke er så opplagt ettermontert kit.. det er der sån ca OEM xenon ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva hvis man blir stoppet i teknisk med ettermonterte xenon?

 

Er det da en såkalt 1erfeil? (kan fikses selv, uten krav om ettervisning)

 

2erfeil? (mangellapp utstedes, krav om at bilen må vises for etterkontroll)

 

Eller 3erfeil? (kjøreforbud, avskiltning)

 

 

Jeg ble stoppet av UP en gang i forrige århundre, med sotefilm på siderutene foran. Jeg fikk da en mangellapp, og beskjed om å vise bilen på det lokale lensmannskontoret uten sotefilm på siderutene foran. Er dette vanlig praksis?

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva hvis man blir stoppet i teknisk med ettermonterte xenon?

 

Er det da en såkalt 1erfeil? (kan fikses selv, uten krav om ettervisning)

 

2erfeil? (mangellapp utstedes, krav om at bilen må vises for etterkontroll)

 

Eller 3erfeil? (kjøreforbud, avskiltning)

 

 

Jeg ble stoppet av UP en gang i forrige århundre, med sotefilm på siderutene foran. Jeg fikk da en mangellapp, og beskjed om å vise bilen på det lokale lensmannskontoret uten sotefilm på siderutene foran. Er dette vanlig praksis?

 

Jepp ;) Samme med effektanlegg som ødelegger natteroen i bygda :D Finner politiet ut av det så må man desverre bort å vise det hos BT

85 Audi 80 GTE Quattro

86 Golf 2 Turbo Diesel

Rallvogn: Volvo 244 2,1

87 Golf 2 Syncro

86 Golf 2 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Finnes ikke noen grense, men lyset skal være hvitt, ikke blått. Med 6000K i vanlige reflektorer blir lyset blått, og dermed kan man nesten si at 4500K da er den høyste lovlige "standardverdien". 6000K er over på blått spekter over dagslys.

 

Merk at som nevnt er det ingen som har definert hva som er lovlig og ikke lovlig, men man kan si ganske sikkert at 6000K er i "gråsonen", og 8000K og høyere er klart ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår