Gå til innhold

Her kan du spørre om alt du lurer på angående import av bruktbil!

Ranger emnet


Överladdaren

Anbefalte innlegg

  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke super peil på bil, men veit jo sånn noenlunde hva jeg skal se etter..

 

Spørsmålet er, hvordan får jeg kontaktet han her?

http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=8395827&id=hbeqyxlbfsb&source=as24_inseratsg_detail_ueberschrift

 

Og med det samme, er dette en grei bil til å være en 1997 mod s14a?

 

EDIT: Denne ble jo seff tatt av Pettersen Autoimport 17 timer etter at jeg hadde lagt ut denne posten, typisk.. - Da må jeg finne no bedre da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger hjelp med dette.

Jeg får en BMW av en fra Tyskland. Brukte dinside.no bilavgift kalkulatoren for å regne ut avgiften. Siden jeg får bilen gratis, så skrev jeg bare 10kr på bilens nettopris, beregnet pris totalt kom på 26800 kr.

Så spørsmålet mitt er, når jeg har hentet bilen, betaler jeg 26 800 kr i avgifter og får norske skilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger hjelp med dette.

Jeg får en BMW av en fra Tyskland. Brukte dinside.no bilavgift kalkulatoren for å regne ut avgiften. Siden jeg får bilen gratis, så skrev jeg bare 10kr på bilens nettopris, beregnet pris totalt kom på 26800 kr.

Så spørsmålet mitt er, når jeg har hentet bilen, betaler jeg 26 800 kr i avgifter og får norske skilter?

 

Tror tollvesenet finner listepris i utlandet og regner mva utifra det.Ingen skal slippe unna mva dvs at det tydeligvis ikke er lov og få en bil

 

staten dukenukem deg

BMW 330 DAT 2003

Audi RS2 1995 Blå

Audi RS2 1994 Sort (Delebil)

BMW E36 Coupe prosjekt

X Nissan 200 SX S14a Sportline 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har lest en del på tyskland.org, men en god del av det som står der er muligens ikke helt oppdatert?

 

scenario:

 

Har funnet meg bil hos autorisert forhandler i Sveits. Kjøper bilen der nede og kjører til fredrikshavn og tar ferga over til oslo.

 

1. hva slags skilter kommer jeg til å få derifra? får jeg skilter i det hele tatt? er det noe jeg selv må tenke på før jeg drar nedover ang dette?

 

2. Kjører man over grensen skal man vel kjøre på rødt og få momsregning osv. Hvordan gjøres dette når man tar danskebåten?

 

3. Kan noen oppsummere hvilke papirer man kommer til å få bruk for i prosessen fra Sveits til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Halloisa!

Studere i Praha, Tsjekkia, og har tenkt å gjera det i tre år til. Pappen var på besøk i helga, og fann ut at nybilprisen på ein feiande flott Volvo va mindre enn halve prisen i høve norsk pris (inkl moms). Han fekk då blod på tann, og sette meg i sving for å finna ut korleis det er å kjøpa bil for meg som studerer her ned.

 

1- Om eg bur i Tsjekkia i tre år eller meir, slepp eg då å betala moms på bilen når eg flyttar heim til Noreg?

2-Må eg eventuelt melda flytting til Tsjekkia for å få det til, eller held det å berre vera student der?

3-Kan eg ta bilen heim til Noreg på "ferie"? I tilfelle i kor lang tid, før eg må kjøra tilbake til Tsjekkia?

4-Ka for andre ting må eg tenkja på?

 

Mvh Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloisa!

Studere i Praha, Tsjekkia, og har tenkt å gjera det i tre år til. Pappen var på besøk i helga, og fann ut at nybilprisen på ein feiande flott Volvo va mindre enn halve prisen i høve norsk pris (inkl moms). Han fekk då blod på tann, og sette meg i sving for å finna ut korleis det er å kjøpa bil for meg som studerer her ned.

 

1- Om eg bur i Tsjekkia i tre år eller meir, slepp eg då å betala moms på bilen når eg flyttar heim til Noreg?

2-Må eg eventuelt melda flytting til Tsjekkia for å få det til, eller held det å berre vera student der?

3-Kan eg ta bilen heim til Noreg på "ferie"? I tilfelle i kor lang tid, før eg må kjøra tilbake til Tsjekkia?

4-Ka for andre ting må eg tenkja på?

 

Mvh Øystein.

 

1. Nei. Det er ingen forskjell om du tar med bilen hjem som flyttegods eller om du reiser ned dit kun for å kjøpe. Det var før, men er ikke nå lenger.

 

2. Regler for hva som skal til for å eie en bil i et land varierer fra land til land, men jeg tror du ikke får kjøpt en bil i f.eks Norge uten å ha en folkeregistrert adresse her.

 

3. Dersom du er tsjekkisk så kan du benytte bilen i Norge i ~180 dager i året eller lignende. Er du nordmann med norsk folkeregistrert adresse har du pr lov ikke lov til å kjøre den i det hele tatt(, men seff, finn en politimann som sjekker dette). Hvordan det er med norsk statsborger med tsjekkisk folkeregistrert adresse skal jeg ikke banne på, men vil tro det samme gjelder her som om du var tsjekkisk statsborger.

 

4. Kjøper du en bil i tsjekkia er det den tsjekkiske kjøpsloven (dersom denne eksisterer) som gjelder. Er igrunn masse andre småting også, men tror dette er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del på tyskland.org, men en god del av det som står der er muligens ikke helt oppdatert?

 

scenario:

 

Har funnet meg bil hos autorisert forhandler i Sveits. Kjøper bilen der nede og kjører til fredrikshavn og tar ferga over til oslo.

 

1. hva slags skilter kommer jeg til å få derifra? får jeg skilter i det hele tatt? er det noe jeg selv må tenke på før jeg drar nedover ang dette?

 

2. Kjører man over grensen skal man vel kjøre på rødt og få momsregning osv. Hvordan gjøres dette når man tar danskebåten?

 

3. Kan noen oppsummere hvilke papirer man kommer til å få bruk for i prosessen fra Sveits til Oslo.

 

1. Dersom jeg ikke tar helt feil så er de røde metall-prøveskiltene gyldige i EU, NB dette gjelder ikke klistremerkeskiltene. Utover dette så vil det vel være eksportskilt eller prøveskilt i det gitte land som er tingen for deg.

 

2. Du har samme "tollstasjon" når du kommer i land med båt som når du kommer over grensa. Dersom du ikke har en tollstasjon der båten går i land er du pliktig til oppsøke et tollkontor i regionen du kom til Norge innen 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3. Dersom du er tsjekkisk så kan du benytte bilen i Norge i ~180 dager i året eller lignende. Er du nordmann med norsk folkeregistrert adresse har du pr lov ikke lov til å kjøre den i det hele tatt(, men seff, finn en politimann som sjekker dette). Hvordan det er med norsk statsborger med tsjekkisk folkeregistrert adresse skal jeg ikke banne på, men vil tro det samme gjelder her som om du var tsjekkisk statsborger.

 

Politiet er ganske hissige på å sjekke om du har adresse i folkeregisteret i Norge eller ei om du er norsk statsborger. Jobber/jobba sammen med flere som bor i Sverige og kjører svensk registrerte biler i Norge.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg skal hente en bil i Frankrike. Har tenkt å kjøre den fra selger i Frankrike og plassere den på et Autotog og ta bilen på toget til Hamburg, kjøre fra Hamburg til Kiel og ferje derfra. Hvis jeg skaffer franske eksportskilt, gjelder disse da helt til jeg kommer til Norge? Andre erfaringer med å hente bil i Frankrike mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva er egentlig grunnen til at det er så vanvittig dyrt å importere biler til Norge. Norske staten har jo vanvittig mye penger og miljöhensyn kan vel ikke ha värt grunnen den gangen dette systemet ble innfört?

 

Hva risikerer man egentlig hvis man kjörer med utenlandske biler i Norge samtidlig som man er folkeregistrert i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår