Gå til innhold

Her kan du spørre om alt du lurer på angående import av bruktbil!

Ranger emnet


Överladdaren

Anbefalte innlegg

Har 2 spm, kanskje det har blitt besvart før i posten men orket ikkje lese gjennom alt sammen

 

 

Import fra sverige er vel det samme som frå tyskland regner eg med.

 

Er på utkikk etter ein Mitsubishi Eclipse GSX, har tidligere prøvd å importere fra USA.

 

Reglene er da at bilen må vere 100% original med "clean title".

 

Fant ein bil i sverige, og har import firma som kan importere.

 

1 : Bilen er sterkt modifisert motormessig. Karosseri osv er likt. Har dette noe å si når man importerer fra Tyskland/Sverige/EU-land ? Eller må bilen være 100% original her også?

 

2 : Bilen er importert fra USA til Sverige for 3 år siden. Om svaret på spm 1 er at bilen ikkje trenger være original, vil da bilen gå inn i norge som ein amerikansk bil og må gjennom på paragraf 1.15 , eller vil den gå gjennom tollen som ei svensk bil og slepper letter gjennom nåløyet ?

Mitsubitshi Eclipse 97 GSX, 2.0 - 220hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk følgende spørsmål på PM:

 

Kjøpe av privatperson/bilforretning?

 

Jeg har kjøpt av begge deler og har både gode og dårlige erfaringer med begge deler. Det spiller liten rolle hvem du kjøper bilen av så lenge du har gjort leksene dine på forhånd og gransket vognkortet nøye. (Få kopi tilsendt på fax.) De tyske fahrzeugbriefene inneholder mye mer informasjon om bilen enn de norske og informasjonen i briefet kan være avgjørende om det blir en handel eller ikke. Uansett hvem du måtte handle av så vil du merke den tyske gjestfriheten.....du mest sannsynlig tatt meget godt vare på!

 

Kan må få igjen tysk moms evnt avgifter når man exporterer bilen fra tyskland?

 

Du får KUN tilbake den tyske momsen dersom bilen er eid av et firma med momsregnskap. Dvs kjøper du av en privatperson kan du neppe få refundert momsen når bilen er eksportert. Momsrefusjonen kan ordnes på to måter; den ene går ut på at selger skaffer til veie en ausführerklärung som du får stemplet på grensen ut av EU...dvs Polen eller Tsjekkia. Når du så returnerer dette dokumentet med stempel kan du få refundert momsen umiddelbart. Dersom du ikke kjøper bilen i nærheten av grensen mot Polen eller Tsjekkia må de norske tollerne utstede et "landing certficate" når bilen er importert til Norge. En kopi av dette dokumentet samt det originale transitteringsdokumentet som du får på grensen returneres så til selgeren som i sin tur returnerer momsen. Den norske tollen krever at du betaler moms på den tyske momsen, først når den tyske momsen er refundert kan du kreve den norske "momsen på momsen" refundert. OBS OBS! Få med i kontrakten at prisen er inklusive moms og at denne skal utbetales når bilen er eksportert og de rette papirene er returnert!

 

(Måtte reise ned til Tyskland og dra pengene ut av en småskurkete BMW-forhandler etter 11 mnd, så vær nøye med hva som står skrevet i kontrakten ved refusjon av moms!)

 

 

Du har vel ganske god greie på detta og husker kanskje noe av de tinga du lurte mest på før du henta første bilen og evnt om du har fått noen overraskelser.

 

Har følgende tips å komme med:

- Få tilsendt vognkort på fax

- Få tilsendt kopi av servicehefte dersom dette foreligger

- Be om å få store bilder av bilen tilsendt på mail.

- Still mange kritiske spørsmål, gjør det klart for personen at du ikke akter å reise så langt får å se på søppel.

- Ta med kontanter. Dette gjør at du sparer mye tid fremfor å ta ut penger der nede eller ved bruk av bankremisse. Kan dog være risikabelt.

- Husk pass. Vi er med i Schengen, men uten pass vil du neppe få med deg bilen hjem.

- Dersom bilen ikke er E-merket trenger du et ECE-dokument for å få skilter på bilen. Dette kan du få ved å sende en kopi av bilens tyske vognkort til TÜV i Kiel. Koster ca 400 kr.

- Regn med ca 10.000,- i reise, dokumenter, forsikring, skilter etc.

- Etter grensepassering til Norge må du stoppe på rødt og fylle ut et skjema. Du har da 3 virkedager på deg til å betale moms på bilens kjøpesum. Overholdes ikke denne fristen kan du risikere straffetoll.

- Før du kan få skilter på bilen må du betale en engangsavgift på bilen, utregnet på grunnlag av bilens egenvekt, motorens volum og effekt. Kalkulator for avgifter

- Det er veldig viktig at du får med deg bilens fahrzeugbrief, altså vognkort. Uten dette vil du få store problemer når du skal registrere bilen.

 

 

Det var det jeg kom på i farten forløbig.....

 

-* Hei. Jeg lurer på om samme reglene gjelder ved kjøp av bil fra thailand? Har fått kontakt med en der nede som lager kopier av ferrari, porsche osv.. meget dyktig mann som har jobbet tidligere 15år i tyskland. Kansje du har hørt om han? Chris Pongpitaya. Han blir kalt for bil-kongen;) men jeg spør her inne først siden dette var første plassen jeg fann. Hvordan importere og reg. en bil som er kopi av en orginal bil? Alt på bilen er nytt helt ned til minste skru, og den har "samme" spes som den ordinale, utenom motor selfølgelig. Mener og tror at import av en bil med veldig stor motor er veldig lite lønnsomt her i norge.

Men jeg tenkte meg en 200hk disel. Vist jeg reknet ut bilens import og moms ++ kom den på ca.200000 kr. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det var i følge naf import kalkulator. Men er det vanskelig å få denne bilen registrert på norske skilter? Det er vel det jeg er mest innterisert i å vite.

 

Mvh.

Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

 

jeg bor i USA og skal flytte til Norge. I denne sammenheng tenker jeg å ta med min 2003 Toyota Corolla (9. generasjon, E120).

 

Har scrollet gjennom denne tråden og endel andre, men har ikke funnet svar på enkelte ting, primært med tanke på ECE-godkjenningen.

 

- Er denne godkjenningen unik for hver enkelt bil, eller går det an å skaffe generell dokumentasjon for denne modelltypen?

- Det henvises til det norske eller tyske biltilsynet. Går det ikke an å skaffe en ECE-godkjenning i USA?

- Jeg tenker at Corolla er en rimelig "streit" bil - kan det generelt sett tenkes at det er store forskjeller på amerikansk utgave versus europeisk? Har lest litt på Wikipedia, men det står ikke noe om godkjente lys, elektrisk anlegg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, jeg vil også melde om en svindel. Det dreier seg om en meget hyggelig kar på:

http://www.bilimporttyskland.com

rhånd hønnoraret før han importerte bilen.

Etter at han fikk pengene forsvant han helt. Jeg forsøkte å kontakte ham i hele en måned og da jeg fikk tak i ham så sa han at han hadde vært syk. Han klarte altså ikke å svare hverken på tlf eller på mail (merkelig)-Jeg ba om å få tilbake pengene mine, han sa at han skulle ringe meg dagen etter. Dette er nesten tre uker siden.

Han sier selv at han har drivet med import i hele 13 år, men dette er bare tull.

Han har jeg anmeldt til både økokrim og til forbrukerrådet, Han ligger meget dårlig an da den nettsiden han bruker er ulovlig og det er ikke lenge til han blir tatt.

Pass dere da han kan bruke andre navn, han holder til i Hamburg, sier ham. Ikke betal noe som helst på forhånd.

Da jeg ringte andre import forhandlere for å høre hva slags erfaringer de hadde med ham, lo de av meg og sa at jeg var idiot som ga ham pengene mine, blant dem Øivind Johansen som transporterer biler fra tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har importert biler fra Tyskland en god del tidligere som privat person. Kjøper momsbiler og aldri hatt problem med å kjøpe uten moms når jeg har speditørgaranti eller ved ordinær momsrefusjon i etterkant.

 

Det har oppstått et problem i disse dager. En Audi-forhandler i Tyskland vil ikke refundere moms siden jeg er privatperson. Ikke vil de selge bilen uten moms med speditørgaranti fra Øivind Johansen Transport, og de vil heller ikke refundere momsen når eksportpapirene sendes stemplet i retur til Audi-forhandleren. Dette er en momsbil. Kontrakt er skrevet hvor moms er spesifisert. Bilen er ikke hentet. Blir ikke enige om dette med momsen som jeg mener er standard prosedyre ved eksport til ikke EU-land - uavhengig om firma eller ikke. Noen råd her? Bilen er ikke betalt, Men kontrakten er signert. Dessverre er ikke dette med refusjon av moms spesifisert (annet enn at momsen er spesifisert i kontrakten).

Endret av bmunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

 

Disse tyske bilene som ikke har en "vinterpakke". Hva innebærer dette, og er det veldig viktig å ha den om man skal importere den hjem til Norge? Hørt at det har noe med battei og dynamo å gjøre.

 

Ser på en bil, og denne har varme i setene. Men den har nok ikke like kraftig batteri og dynamo som de som selges i Norge. Vil dette være dyrt å bytte på en Audi A6 2.0 TDI 2009-modell, eller er det ikke nødvendig å bytte?

 

Skjønner godt om dere ikke kan svare på dette. I hvertfall spesifikt om Audi A6, men takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Disse tyske bilene som ikke har en "vinterpakke". Hva innebærer dette, og er det veldig viktig å ha den om man skal importere den hjem til Norge? Hørt at det har noe med battei og dynamo å gjøre.

 

Ser på en bil, og denne har varme i setene. Men den har nok ikke like kraftig batteri og dynamo som de som selges i Norge. Vil dette være dyrt å bytte på en Audi A6 2.0 TDI 2009-modell, eller er det ikke nødvendig å bytte?

 

Skjønner godt om dere ikke kan svare på dette. I hvertfall spesifikt om Audi A6, men takk for all hjelp.

 

I normal fll skall det ikke bli et stort problem biler i tyskland må også takle minus grader til -40c tror jeg eneste ting som flere tyske biler ikke har er dag-kjør-lys men det er enkelt bygge det in ...

 

hvis du må skifte batterie eller dynamo so er det også veldig enkelt gjørt batterien tå 5minut og dynamo ca. 30min men med audi er du egentlig ganske "save"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er lover, regler og avgifter på å importere bil fra for eksempel tyskland?

 

 

Lurer på å importere et par BMW er og bruke de som delebiler

 

Har prøvd å finne ut litt men får ikke så mye klare svar, jeg lurer på om det er best å kjøre bilen hjem selv, eller hente på henger? blir det avgifter i hvert land?

 

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengt an på hva du synes er kjekkest, og om du i det hele tatt har lov til å dra en biltilhenger. Skal de kjøres hjem må du enten ha tollskilt fra tyskland(dyrt) eller tyske prøveskilter(billig, men gjelder bare til danmarksgrensa, der må du ha norske prøveskilter)

 

Ellers kan du som du sier ta turen med bil, og bilhenger, og laste den opp på den. Her gjelder å regne litt, er ørten hundre forskjellige måter å dra hjem fra Tyskland, jeg brukte Gøteborg-Fredrikshavn ferga når jeg importerte fra Danmark. Enklest i forhold til tidspunkter, men kanskje ikke det HELT billigste. Men husk at det går med en del drivstoff med bilhenger, så ofte kan ferge være billigere enn å kjøre rundt.

 

Ellers er SuperSpeed mellom Larvik og Hirtshals det billigste jeg vet om av fergeforbindelser.

 

Du må ikke betale avgifter før du stopper på tollen i Norge. Kjør inn på rødt(tolldeklarering), stikk inn og få en tollapp, også betaler du mva hos ditt nærmeste tollkontor.

 

Og få med deg noen kompiser. Ingenting er som en "gratis" roadtrip :) Jeg hadde det iallefall dritmorro når jeg importerte fra Danmark! :D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengt an på hva du synes er kjekkest, og om du i det hele tatt har lov til å dra en biltilhenger. Skal de kjøres hjem må du enten ha tollskilt fra tyskland(dyrt) eller tyske prøveskilter(billig, men gjelder bare til danmarksgrensa, der må du ha norske prøveskilter)

 

Ellers kan du som du sier ta turen med bil, og bilhenger, og laste den opp på den. Her gjelder å regne litt, er ørten hundre forskjellige måter å dra hjem fra Tyskland, jeg brukte Gøteborg-Fredrikshavn ferga når jeg importerte fra Danmark. Enklest i forhold til tidspunkter, men kanskje ikke det HELT billigste. Men husk at det går med en del drivstoff med bilhenger, så ofte kan ferge være billigere enn å kjøre rundt.

 

Ellers er SuperSpeed mellom Larvik og Hirtshals det billigste jeg vet om av fergeforbindelser.

 

Du må ikke betale avgifter før du stopper på tollen i Norge. Kjør inn på rødt(tolldeklarering), stikk inn og få en tollapp, også betaler du mva hos ditt nærmeste tollkontor.

 

Og få med deg noen kompiser. Ingenting er som en "gratis" roadtrip :) Jeg hadde det iallefall dritmorro når jeg importerte fra Danmark! :D

 

Har fått tatt meg hengerlappen så det er ikke noe problem:) har fått litt svar på andre forumer også nå så tror ikke det blir så lenge til før jeg importerer en bil eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har lest gjennom alle postene her nå, men spør likevel for å høre om noen kan bekrefte;

 

Om jeg handler ett lass bildeler i Tyskland, som er under 6000 kr i verdi, da trenger jeg ikke betale moms på dette? Har jeg tolket reglene på blant annet http://www.toll.no riktig da?

 

Og kjøper jeg en delebil, må jeg har tyske prøveskilter eller tollskilter. Prøveskilt fra der eg handler bilen og ombord på ferja til Sverige, bytter til norske prøveskilter ( klistermerke) og suser gjennom Sverige.

 

Stopper så på grensa, betaler moms og får lov til å kjøre videre med mine norske prøveskilter?

 

Eller må jeg ha med norske prøveskilter uansett om jeg kommer med tollskilter da tollerene tar de av bilen på grensa og jeg må klistre på norke prøveskilter for å komme meg hjem?

 

Noen som kan delta her og finne de rette svara? :)

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår