Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

FIA har lagt ned forbud mot bruk av ABS,ESP os.v. av motorsport team for å få ned farten, og gjøre det mere publikum vennlig siden aktive hjelpemidler ødelegger.. de retter opp feilene alle førerene gjør så det blir kjedelig.

 

Når det gjelder å sette opp bil med elektronik så tror jeg du har sovet i noen år. Nevn ett bilmerke som ikke har program for aktiv kjøring idag når vi snakker om biler som er laget for det? Hvorfor kommer M serien til BMW fullpakket med dette? Hvorfor er evo'e min satt opp med aktive differ som jobber sammen med ABS og alle andre systemer. Hvorfor bruker bilfabrikker miliarder på å utvikle dette hvis det dreper kundegruppen som kjøper disse?

 

Egenltig så er det håpløst å spre slik tull som du gjør. Din uvitenhet er veldig trangsynt og ufruktbar for yngre generasjoner.

 

Mvh

 

Hva hjelper det når en gjennomstittsungdom i dag ikke har råd til å kjøpe en bil med slikt utstyr uansett.. Kan godt være at det er kjekt å kjøre med, kan godt være at jeg er trangsynt også. Jeg sier bare at det skader ikke å kalle en spade for en spade, og en bil for en bil. Og lære å kjøre bil uten støttehjul blir aldri feil uansett åssen du vrir og vrenger på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke optimalt nei, men hvor bra fungere egentlig bakbremser på norske biler? Min gamle A4 bremset kun foran etter en vinter med salt. Når den i tillegg bremset 20% skeivt foran så var det en ubehagelig følelse å brå bremse med den. I en perfekt verden med fine veier og gode biler så har ikke dette vært ett tema. Når jeg ser at 2 av ulykkene som drepte ungdommer på veien der jeg kjører skjer på grunn av nedbremsingen så er det ett problem. Høy fart og hard nedbremsing da man tok igjen en bil for så å miste totalt kontrollen. Sier ikke at det er bare Newton som bestemmer. Var en kortversion men Newton kommer definitivt inn i bildet på en dårlig måte

 

Mvh

 

 

du sier jo selv at høy fart var grunnen til at det gikk til helvette, tror du virkelig man kan unngå en kollisjon ved å ha abs om man har 140 inn i en sving der man virkelig ikke kan ha 100 engang?! problemet er nå og vil bli føreren i all fremtid uansett hvordan man vrir og vender på det!;)

 

Se på ulykkene som har skjedd på kort tid i Telemark nå i vinter, KUN nye biler som har kollidert, bortsett fra en mazda 626!

 

Hjelper ikke å lese ei god bok når man ikke kan lese vettu;)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt sidelengs gjennom kurver, tørr asfalt i 230 km/t med en 85 mod BMW på vanlig vei, hadde en elektronisk dings prøvd å krølle det til for meg da så hadde jeg blitt rævkjørt rett til skogs..

 

QUOTE]

 

 

 

og du er fra meråker ja? hehe.. skryt å lyve er vel det de kan best der...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt sidelengs gjennom kurver, tørr asfalt i 230 km/t med en 85 mod BMW på vanlig vei, hadde en elektronisk dings prøvd å krølle det til for meg da så hadde jeg blitt rævkjørt rett til skogs..

 

QUOTE]

 

 

 

og du er fra meråker ja? hehe.. skryt å lyve er vel det de kan best der...

 

Han som satt på glemmer det iallfall aldri.. Var nok ikke skryt nei, selv om det kanskje høres usannsynlig ut.

 

På tur fra Østersund retning Storlien finnes det EN sving som er skiltet skarp sving, skiltet står andre veien. Her er svingen retning Storlien, og her til høyre skimter man såvidt baksiden av det ene skiltet som varsler om skarp sving, det andre står lengre inn i svingen ..

 

DSC00163.jpg

 

Denne retningen går svingen inn i en oppoverbakke. Småtrimma 528i, 230 inn i svingen, 180 ut av svingen, fullt øs sidelengs hele veien! Gikk så det suste det. Men det var ikke planlagt! For saken var nemlig at jeg ikke husket på svingen i det hele tatt..

 

Fine strekker rett før denne svingen, og i og med at skiltet kun synes fra andre veien, trodde jeg det var en slakk sving vi kom inn i.

Rakk ikke å bremse før svingen i det hele tatt.. Fikk imidlertid girt ned og lagt ut rumpa med motorbrems i 4. midt i svingen før fullt øs og breiside resten av svingen..

 

Da var det litt greit å ha ei kjerre med litt moment og samtidig reagere uten å få panikk. Men brei ble den ja.. :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei...daa er jeg med..sto lissom som at det var daglig dags å ligge bredt i 230 i kurver! kurver er flertall vettu! at det har skjedd er jeg med på! :) hehe

 

Er langtifra dagligdags nå nei, dette er vel 8år sia, eller kanskje enda mer nå.. Husker ikke eksakt hvilket år dette var jeg.. Men akkurat rundt den tida var dette dagligdags ja! Akkurat 230 sidelengs på komplett tørr asfalt er vel bare denne ene gangen, som var et uhell.

 

Men sidelengs nærmere 200 på våt vei eller på snø var ganske vanlig ja! Det er nesten vanskeligere å huske på episoder hvor man IKKE kjørte sidelengs opp mot 200 når man skulle noe sted.. :op:

 

Nå derimot, man har fått unger sjøl og tankene har begynt å fungere og sånn.. Er så rart med det, åssen man blir voksen, enten man vil eller ikke.. Og jeg skulle definitivt aldri bli voksen!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sidelengs nærmere 200 på våt vei eller på snø var ganske vanlig ja! Det er nesten vanskeligere å huske på episoder hvor man IKKE kjørte sidelengs opp mot 200 når man skulle noe sted.. :op:

 

Hvilke svinger kan man kjøre i 200km/t i sladd på våt vei/vinterføre egentlig? Jeg har prøvd en del større svinger i trondheim og omegn, og det funker bare ikke i den farten... Mulig det er jeg som er pingle da.

 

På snø/is/whatnot er min erfaring at kreftene sideveis blir så store at bilen rett og slett sklir mot utsida av svingen, med vanlige vinterdekk. Selv 140 i svingen fra bunnen av okstadbakken og opp omkjøringsveien mot nidarvoll begynner å tøye grensene for hva bilen min får til sidelengs uten å skli faretruende mot utsida av svingen.

 

Og at du hadde 230/180 gjennom en slik sving, med hjulspinn (at det altså var hjulspinn som holdt bilen i sladd og ikke de fysiske lovene), i 4.gir på tørr asfalt er vel litt overdrevet? Bakhjula kan ikke ha gått så veldig mye raskere enn den faktiske hastigheten, med mindre du hadde 3,10:1 ellernoe annet lavt i bakenden (forutsatt at girkassa var 1:1 på 4.gir)...

 

Jeg begynner å lure, for hvis slike historier er sanne så må jo jeg være største pingla som finnes når det kommer til skrensing.

 

*edit: ved nærmere ettertanke er det sikkert mulig å få til slik kjøring, hvis man har veldig lite vinkel. Men da er jo hele poenget med skrensing borte.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg begynner å lure, for hvis slike historier er sanne så må jo jeg være største pingla som finnes når det kommer til skrensing.

QUOTE]

 

samma her, trudde jeg hadde rimelig høy fart når jeg skrenser på snø, men er jo ikke så mye som i nærhete av den farta!:S

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke svinger kan man kjøre i 200km/t i sladd på våt vei/vinterføre egentlig? Jeg har prøvd en del større svinger i trondheim og omegn, og det funker bare ikke i den farten... Mulig det er jeg som er pingle da.

 

På snø/is/whatnot er min erfaring at kreftene sideveis blir så store at bilen rett og slett sklir mot utsida av svingen, med vanlige vinterdekk. Selv 140 i svingen fra bunnen av okstadbakken og opp omkjøringsveien mot nidarvoll begynner å tøye grensene for hva bilen min får til sidelengs uten å skli faretruende mot utsida av svingen.

 

Og at du hadde 230/180 gjennom en slik sving, med hjulspinn (at det altså var hjulspinn som holdt bilen i sladd og ikke de fysiske lovene), i 4.gir på tørr asfalt er vel litt overdrevet? Bakhjula kan ikke ha gått så veldig mye raskere enn den faktiske hastigheten, med mindre du hadde 3,10:1 ellernoe annet lavt i bakenden (forutsatt at girkassa var 1:1 på 4.gir)...

 

Jeg begynner å lure, for hvis slike historier er sanne så må jo jeg være største pingla som finnes når det kommer til skrensing.

 

*edit: ved nærmere ettertanke er det sikkert mulig å få til slik kjøring, hvis man har veldig lite vinkel. Men da er jo hele poenget med skrensing borte.

 

Vel, akkurat i dette tilfellet så hadde jeg nesten toppfart i 5. gir allerede inn i svingen. Bilen var god for 240 om det var lang nok strekke.. Det var det ikke her, bare nesten.

Men skrensen kom av at jeg provoserte bilen ned i 4. gir og fikk slepp under full motorbrems, og med full breiside spikret bilen mot turtallsperra igjen på fullt pådrag gjennom svingen. 528i er oppgitt å klare 212km/t på 4.gir, så begynnelsen av svingen seglet nok bilen kun på farten. Men ut av svingen spant bilen helt til jeg rettet den opp, og den tok tak på 180 km/t ut av svingen. Farten minket jo hele veien, men hadde en ganske så elegant skrens gjennom den svingen der. Fikk ikke en liten kontra engang, den satte seg bare fint inn igjen etter svingen.

 

edit: Faktisk så er det vel 525 som er oppgitt å klare 212, mener 528 faktisk skal klare nærmere 220 i 4.gir når jeg tenker etter.. Ble litt usikker akkurat der, vel det står i boka. Og de tallene stemmer rimelig godt med hva bilene faktisk yter.

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektroniske hjelpemidler er bare no jalla drit. Vi får se den dagen en moderne bil kutter midt i en sving i HØG hastighet;) så snakkas vi om det er så trygt som dere proffer skal ha det til.

 

Var da en døds ulykke med en splitter ny AUDI TT (2008 mod) i sommer eller høst.. står sikkert noe om den litt lenger bak. side 20 eller noe.. da gikk 3 ungdommers liv rett i ett tre, og gjett hvem som vant? var vel en sving der om jeg ikke husker helt feil. og jeg vet at det føreren var en i Motor miljøet i norge... Da var det full sorg i motor miljøet.. ingen forsto hvorfor dette skjedde... helt ny bil.. senere fant man vel ut at høy fart og en beruset sjåfør var grunnen...

 

Yppelig at bilprudusentene ønsker og lage tryggere biler... Men klarer teknologien å leve i 20 år? når de fleste unge kjøper dem? finnes sikkert noen ja. men mange må nokk ha overhaling både av motor og data.. hva skjer om en ny bil får virus da? bare ett lite morsomt spørsmål....

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det når en gjennomstittsungdom i dag ikke har råd til å kjøpe en bil med slikt utstyr uansett.. Kan godt være at det er kjekt å kjøre med, kan godt være at jeg er trangsynt også. Jeg sier bare at det skader ikke å kalle en spade for en spade, og en bil for en bil. Og lære å kjøre bil uten støttehjul blir aldri feil uansett åssen du vrir og vrenger på det!

 

Man må sykle med støttehjul før man sykler uten. Fordelen med sykkel at normalt så slår man seg bare litt før man prøver på nytt igjen. Kjør av veien i 100+ så får man skjelden prøve igjen. Mange standard rimlige biler har dette som standard. Taunustiden er forbi og ungdom nå låner penger til nyere og dyre biler.

 

Man må lære å krype før man går :)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da en døds ulykke med en splitter ny AUDI TT (2008 mod) i sommer eller høst.. står sikkert noe om den litt lenger bak. side 20 eller noe.. da gikk 3 ungdommers liv rett i ett tre, og gjett hvem som vant? var vel en sving der om jeg ikke husker helt feil. og jeg vet at det føreren var en i Motor miljøet i norge... Da var det full sorg i motor miljøet.. ingen forsto hvorfor dette skjedde... helt ny bil.. senere fant man vel ut at høy fart og en beruset sjåfør var grunnen...

 

Yppelig at bilprudusentene ønsker og lage tryggere biler... Men klarer teknologien å leve i 20 år? når de fleste unge kjøper dem? finnes sikkert noen ja. men mange må nokk ha overhaling både av motor og data.. hva skjer om en ny bil får virus da? bare ett lite morsomt spørsmål....

 

Tja, 150km/h i 70* sving, da har du jaggu god ESP om den hjelper! Dessuten var han motorsportutdøver, så han hadde nok skrudd av ESP'n i tillegg. ESP hjelper heller ikke mot fyllekjøring, som var tilfelle. Dårlig eksempel.

 

EDIT: leste innlegget ditt litt annerledes, ser du også nevnte at han var beruset(drita). Forøvrig bringer du frem et meget interessant spørsmål, som jeg selv funderer på. Hvor lenge holder egentlig all elektronikken? Får vi ESP-hjerne på tilbud fra biltema, om 20 år? :D

 

Jeg kjører båre med og uten ESP, der det er tilgjengelig. fryktelig morro med X3 på nysnø uten ESP :) :) :)

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke optimalt nei, men hvor bra fungere egentlig bakbremser på norske biler? Min gamle A4 bremset kun foran etter en vinter med salt. Når den i tillegg bremset 20% skeivt foran så var det en ubehagelig følelse å brå bremse med den. I en perfekt verden med fine veier og gode biler så har ikke dette vært ett tema. Når jeg ser at 2 av ulykkene som drepte ungdommer på veien der jeg kjører skjer på grunn av nedbremsingen så er det ett problem. Høy fart og hard nedbremsing da man tok igjen en bil for så å miste totalt kontrollen. Sier ikke at det er bare Newton som bestemmer. Var en kortversion men Newton kommer definitivt inn i bildet på en dårlig måte

 

Mvh

Blir jo en tanke feil å si at det er gamle biler uten all elektronikken sin skyld da, hvis en så ny biltype som en A4 ikke har skrubb på alle 4 etter kun en vinter... Jeg har som sagt ikke hatt bruksbiler nyere enn noen år før A4'en ble påtenkt, og jeg holder de alltid i teknisk god stand (selv om utseendet er så som så).. og tror jeg ville valgt en gammel bil med friske bremser over en ny bil med elektronikk nok til å knapt kjenne det at det ikke skrubber javnt overalt før det er et realt problem. Og det er kanskje noe av problemet i sammenligningen... vet man at de bilene som var i smellene var i god teknisk stand før braket? For hvis de ikke var det, så hjelper det jo ikke at de har ESP, ABS, name any 3-bokstavers-kombo i salgsbrosjyren...funker de ikke er de bare falsk sikkerhet. Falsk sikkerhet får folk til å satse over evne...

 

Og som du sier,"Høy fart og hard nedbremsing da man tok igjen en bil for så å miste totalt kontrollen." ...det der ville jeg lagt til "panikk i gjerningsøyeblikket"-kontoen... fordi man har satset laaaangt over evne...kanskje fordi bilen har skapt en falsk trygghetsfølelse med alle sine dupeditter. Hvor mye skvetter man ikke hvis man har i bakhodet at "bilen kan ikke låse hjulene, den har ABS, så det er bare å trampe til"...og den kontant låser fordi ABS'en ikke funker? Det siste der har skjedd meg engang, i en kompis' bil.. vi så etterpå at ABS-lampa lyste KUN når vi bremset, ikke når man slapp opp eller kjørte vanlig. Hadde det vært i feil situasjon, kunne det der ha drept oss...

 

Elektronikk som funker er fint. Elektronikk som krangler med din kjørestil og slåss mer mot deg enn med deg er ikke nødvendigvis bra. Personlig er det beste jeg har bremset med, en gammel 240 med rallyoppsett, realt understell og større bremser...og pedalboks. Altså så basic som det kan bli. Det skrubbet så det faktisk gjorde vondt i skuldrene fra beltene... sier ikke at det er bedre til hverdagsbruk, men tror jeg skulle bremset fra de fleste ABS-oppsatte biler med den på tørra, i mitt syn slår ABS'en i standardbiler inn lenge før det bremser maks. Men nå er jeg sær nok til å legge timesvis i å trene bremsing med bil jeg da, på alle vei- og føre-forhold som er. Man får ikke for gode reflekser.. men man kan lett sløves til å få for dårlige. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg begynner å lure, for hvis slike historier er sanne så må jo jeg være største pingla som finnes når det kommer til skrensing.

QUOTE]

 

samma her, trudde jeg hadde rimelig høy fart når jeg skrenser på snø, men er jo ikke så mye som i nærhete av den farta!:S

 

 

hehe...det lukter helt jæævli skryt fra merkåker her..noe som slett ikke er uvanlig fra den kanten! haha..jeg ler... hjulspinn i nesten 200 km/t..hadde det vært en drifte bil så ja..men vi snakker om en 85 bmw 528 her med under 200 gamp! hahahaha største røverhistoria på lenge ass...

daglidags..hahaha jeg ler...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 150km/h i 70* sving, da har du jaggu god ESP om den hjelper! Dessuten var han motorsportutdøver, så han hadde nok skrudd av ESP'n i tillegg. ESP hjelper heller ikke mot fyllekjøring, som var tilfelle. Dårlig eksempel.

 

EDIT: leste innlegget ditt litt annerledes, ser du også nevnte at han var beruset(drita). Forøvrig bringer du frem et meget interessant spørsmål, som jeg selv funderer på. Hvor lenge holder egentlig all elektronikken? Får vi ESP-hjerne på tilbud fra biltema, om 20 år? :D

 

Jeg kjører båre med og uten ESP, der det er tilgjengelig. fryktelig morro med X3 på nysnø uten ESP :) :) :)

 

Dro fram denne da den var friskt i minne og pga at det var en HELT ny bil, ha han hadde sikkert skrudd av alt, så var vel ett dårlig eksempel, noen andre med et eksempel på en ungdom som har total vraket en helt ny bil? ev bilder?

 

Mulig mulig, er ikke helt sikker men får man ikke allerede noen teknologiske duppe ditter til volvoer på biltema da?

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår