Gå til innhold

Kjempesprengt topp-pakning.

Ranger emnet

Thema

Anbefalte innlegg

Tja.. som tittelen sier.. kom på jobb i dag, og kjente oljelukt.. rant olje i en jevn fin strøm under bilen.. begynte å lete etter lekkasjen, og det ser ut til at motorn SPYR ut olje ved topp-pakningen, ved sylinder 4, rett under eksosmanifoilen. Vi snakker ikke om små dråper, vi snakker om en jevn, fin strøm.

Krisetiltak ble iverksatt: Jeg mistenkte slappe bolter, så jeg løsna topp-boltene og strammet de igjen med rett moment. Hjalp overhodet ikke. Prøvde å stramme boltene 20 grader ekstra, men det hjalp heller ikke.

Topp-pakningen skal være helt ny, i følge forrige eier. Men jeg mistenker gjenbruk av strekk-bolter.. Fikk ikke den motstanden jeg vanligvis får når jeg har strammet til topp-boltene på samme motor i andre biler..

Så kommer spørsmålet: Har noen et lurt tjuv-triks for å stagge den verste oljelekkasjen frem til lørdag? Må vente på nye strekkbolter, topp-pakningen har jeg. Er totalt avhengig av bilen til og fra arbeid, så skulle så gjerne ha presset noen kilometer til utav den før jeg hiver meg rundt og bytter topp-pakningen.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør med 20 grader ekstra stamming ihvertfall, det er ganske så mye ekstra moment så du kan jo få skeiv topp av det...

Du får ikke tetta der uten å bytte pakninga... Var jo litt rart at den skulle ryke på grunn av de boltane egentlig da men...

Du kan jo prøve å fyre uten plugg i syl 4 da, men dårlig butikk å få no dritt nedi der, hadde muliggens dempa spruten litt, men ikke gjør det! hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. aner ikke hva som er årsaken til at den røyk... det med boltene er bare gjetting fra min side. "Nyoverhalt motor, gjort av en kompis av meg som er mekaniker" sa selgern.

Feil funnet hittil:

-Termostaten trodde jeg var defekt... den MANGLET!

-Eksosmanifoil festet med 3 av 5 bolter.

-To bolter til motorfestet på toppen var gjenget over. Løsning: Punkte dem fast i motorfestet. Men de er fremdeles helt løs inni toppen, er liksom bare stukket inn og hodet er punktet fast så de ikke skal falle ut.

-Tomgangsregulator bare lagt oppå noen rør, ikke skrudd fast.

-Ledningene til gass-spjeldsensorn er kuttet. Aner ikke hvorfor.

-Gass-spjeldsensor feiljustert.

-Frontplata var kuttet i for å få plass til uorginalt rør fra intercooler til innsug.

-Turboen er blåst til småbiter.

-Alle slanger som orginalt skulle inn i røret mellom intercooler og innsug er blindet med vanlige vinkorker.

-Vakuumslange til turbotrykksmåler lå åpen inni dashbordet. Målern var tatt ut, men slangen var ikke blindet.

Tjaaaa...det jeg har funnet til nå... men men.. fikk bilen billig, og var kun på utkikk etter et karosseri uten bungler og rust.. hadde håpet å drøye motorbyttet til sommern, men kan se ut til at jeg må hive på meg kjeldressen og gjøre en innsats..

Frustrert? jaaaaa.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet1: Jeg er veldig enig i deg der, men...

Jeg har ikke mulighet til å parkere bilen for å bytte motor nå. Dessuten vil jeg ha god tid på meg, for å strekke opp datasprut, rydde i motorrommet, flytte batteriet bak, osv osv..

Derfor skal jeg kjøre minimalt, og bytte topp-pakninga i helga. Så får driten holde til litt utpå våren.. så kan jeg bruke kjerringa sin bil mens jeg pjusker og holder på med bilen.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen må gå utrolig dårlig!? Og hvordan klarte du ikke å se det når du kjøpte den?

Kjøpte ikke bilen for å kjøpe en bil. Kjøpte bilen for å få et nytt karosseri å bygge min gamle bil over i. Har en veldig pen bil, fin i interiøret, nyoverhalt motor (av meg selv), en del trim, i teknisk god stand. MEN, full av rust.

Så kjøpte denne bilen billig for at den var fin i karosseriet. Ga blanke i alle feilene på den, men hadde håpet at den skulle overleve til det ble litt varmere i været. Jeg så feilene da jeg kjøpte bilen, jeg bare ga fan. Motoren interesserte meg ikke.

Men men, får hive meg rundt å bytte motor. Skal strekke opp dataspruten i samme slengen, så aldri så ondt at det ikke er godt for noe.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... skal rive ut driten med rota, og sette i motoren jeg har bygd selv. Selvgjort er velgjort. Jeg er ikke verdens dyktigste mekaniker, men jeg er hvertfall grundig og ærekjær. Greit å ha en motor som man vet alle svakheter med. Er mest spent på om jeg får til dataspruten, aldri gjort det før.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Da så. Men blir sikkert bra når du får mikset litt deler/karosseri. :thumbsup

Jau, der va driten revet ut med roten, og en skikkelig motor er montert. Gjenstår en del montering i motorrom før alt er klart, men ser bra ut til nå. Fan, var mye mer jobb enn jeg hadde sett for meg å koble opp dataspruten. Og er nesten umulig å luke ut det gamle ledningsnettet, vanskelig å vite hva som kan fjernes og hva som ikke kan fjernes.. men men..

Forhåpentligvis starter og går den som bare det i løpet av noen dager. :D

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider