Gå til innhold

Tips om kjøp av V40

Ranger emnet


Chrizter

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har overhode ikke peiling på V40, men har nå vurdert sterkt om det kan bli mitt neste kjøp.

 

V40 stv

 

Hva har denne bilen av svakheter? Har tittet på opp til 1999

Turbo er ikke aktuelt

 

Er det en Volvo motor som sitter i denne eller er det av en annen fabrikant?

 

Noen som sitter inne med erfaringer og tips tar jeg gjerne i mot !

Ford Mondeo 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Søker du, evt bare titter noen tråder lengre ned så ser du ihvertfall to andre hvor omtrent samme spørsmålene har blitt stillt. ;)

 

Av svakheter så tror jeg faktisk ikke det er noen store som går igjen, men hører varierende erfaringer med såkallte "barnesykdommer" på 96/97-modellene. F.eks så har min (og Sofagri..SofaPute) "sig" i bakluka så den gnager vekk lakk, og *pouff* så kommer det rust på hjørnene.

 

Av motoralternativer så bør du ikke vurdere 1.6 en gang, virker som det er det eneste vi alle her på x40-tråden er 100% enige om! :D Men så kom vel ikke 1.6-en før helt på tampen av 90-tallet (98/99) heller hvis jeg ikke tar alt for feil.

 

1.8 er minimum, helst 2.0 eller 2.0T. Hvorfor ikke turbo? Pga prisen?

 

Motorene tror jeg er rene Volvo-motorer, ihvertfall så rene som de kan få blitt *host*, men girkassene på 1.8 og 2.0 er Renault-kasser.

1.6 vet jeg ikke.

 

Kommer egentlig ikke på noen spesielle tips heller, men du kan vel titte etter rust rundt bensinlokket, støtdempertårn (?), samt på bakluke-hjørnene. Ellers får du bruke "standardmalen" for bruktbilkjøp.

 

Kommer sikkert en mølje med uenige folk etter meg her, men nå har du ihvertfall litt å begynne med. ;)

Mvh

Dan

 

"Never underestimate the power of dumb people in large groups"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rust på hjørnene av bakluken høres kjent ut. Er forsvunne lakk og blitt litt rust på begge sider av bakluka på mammas 2001 V40 også. Har vært der så lenge jeg kan huske, kom ganske kort tid etter den var ny, men blir ikke værre ser det ut til. Ellers skal det være et problem med rust rundt grillen og bensinlokket på tidligere modeller. Mer kan du lese her: http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/01-02_Volvo_S40.pdf (PDF dokument). Og 1.6 literen må du som delodur sier ikke vurdere.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Søker du, evt bare titter noen tråder lengre ned så ser du ihvertfall to andre hvor omtrent samme spørsmålene har blitt stillt. ;)

 

Av svakheter så tror jeg faktisk ikke det er noen store som går igjen, men hører varierende erfaringer med såkallte "barnesykdommer" på 96/97-modellene. F.eks så har min (og Sofagri..SofaPute) "sig" i bakluka så den gnager vekk lakk, og *pouff* så kommer det rust på hjørnene.

 

Av motoralternativer så bør du ikke vurdere 1.6 en gang, virker som det er det eneste vi alle her på x40-tråden er 100% enige om! :D Men så kom vel ikke 1.6-en før helt på tampen av 90-tallet (98/99) heller hvis jeg ikke tar alt for feil.

 

1.8 er minimum, helst 2.0 eller 2.0T. Hvorfor ikke turbo? Pga prisen?

 

Motorene tror jeg er rene Volvo-motorer, ihvertfall så rene som de kan få blitt *host*, men girkassene på 1.8 og 2.0 er Renault-kasser.

1.6 vet jeg ikke.

 

Kommer egentlig ikke på noen spesielle tips heller, men du kan vel titte etter rust rundt bensinlokket, støtdempertårn (?), samt på bakluke-hjørnene. Ellers får du bruke "standardmalen" for bruktbilkjøp.

 

Kommer sikkert en mølje med uenige folk etter meg her, men nå har du ihvertfall litt å begynne med. ;)

 

Er en familiebil så jeg gidder ikke bruke mer penger en jeg må, derfor skipper jeg turbo. Hadde nok vært artig men.... :)

 

Takk for tipsene!

Ford Mondeo 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rust på hjørnene av bakluken høres kjent ut. Er forsvunne lakk og blitt litt rust på begge sider av bakluka på mammas 2001 V40 også. Har vært der så lenge jeg kan huske, kom ganske kort tid etter den var ny, men blir ikke værre ser det ut til. Ellers skal det være et problem med rust rundt grillen og bensinlokket på tidligere modeller. Mer kan du lese her: http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/01-02_Volvo_S40.pdf (PDF dokument). Og 1.6 literen må du som delodur sier ikke vurdere.

 

Takk for tips og link !

Den testen var jo positiv !

 

Legger ut et bilde om det blir en.. Kjerringa vil ha Mondeo så jeg har en lang krig forran meg... hehe :)

Ford Mondeo 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rust på hjørnene av bakluken høres kjent ut. Er forsvunne lakk og blitt litt rust på begge sider av bakluka på mammas 2001 V40 også. Har vært der så lenge jeg kan huske, kom ganske kort tid etter den var ny, men blir ikke værre ser det ut til. Ellers skal det være et problem med rust rundt grillen og bensinlokket på tidligere modeller. Mer kan du lese her: http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/01-02_Volvo_S40.pdf (PDF dokument). Og 1.6 literen må du som delodur sier ikke vurdere.

 

Hvis det er en 01-modell så bør dere stikke på Volvo med den, er jo rust-garanti på den..8 eller 10 år (ihvertfall 8). ;)

 

Sorry for OT! :thumb

Mvh

Dan

 

"Never underestimate the power of dumb people in large groups"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har hatt V40n min i ca 3 mnd nå. Det har vært litt blanda, men for det meste positive ting.

 

Grunnen til at jeg kjøpte bilen var at jeg ønsket en sikrere bil en Poloen til dama + noe som gikk bedre og var mer komfortabelt. VAG var totalt uaktuelt, siden jeg ikke har vært borti en uten store feil enda.

 

Valget falt på V40n pga grei pris, godt utstyr, sikkerhet og fin motor.

 

Positivt :

- Utrolig digg med automat ( ikke hatt det før )

- Problemfri. Hadde et par reparasjoner som var planlagt like etter jeg kjøpte den, og etter det har det ikke vært noen problemer.

- Meget gode seter.

- God bil å kjøre.

- Praktiske løsninger i bagasjerommet ( belter og nett )

- Bidrar effektivt til global oppvarming ( bensin turbo + aut = masse CO2 )

 

Negativt :

- Upresis styring, jeg skal skifte foringer + 4 hjulskontroll til våren.

- Noe dårlig støydemping.

- Dårlig i dyp snå. Det er stag under bilen som er meget teit/dårlig konstruert, og stikker lagt ned. En ekte brøytebil.

 

I forhold til Mondeo av samme årgang ruster nok V40n mindre, men Mondeoen er mer sportslig å kjøre og er betydelig større.

- 1991 Toyota Mr2 ( selges )

- 2007 BMW 335i

- 2009 Honda Odyssey ( fruens )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil angre om du går for V40 fremfor Mondeo st.v nei. :)

 

Hmm..nevne kjapt min egen erfaring og forresten.

Vi kjøpte vår av en uddis endi Odalen, og skal sannheten frem så tror jeg rett og slett han har brukt bilen "en smule hardt". Merker ikke noe konkret, men bilen føles "brukt" og har ikke samme nybil-følelsen som f.eks min mor sin S40 har (fastere i fisken på en måte).

 

I tillegg såg vi på vinterdekka som fulgte med at den hadde skrensa en del, slitt helt inntil corden noen steder.

 

Vet ikke om dette var et tips eller hva det var, men du kan da ha det i bakhodet. :)

Mvh

Dan

 

"Never underestimate the power of dumb people in large groups"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren har en 2000 mod V40 TDI. Hun er meget fornøyd med den. Har hatt fingrene i bilen jeg og i forb. med oljeskift og service og det virker som en bra bil. Ikke hatt problemer av noe slag. Kan nevnes at det har flakket litt lakk av ved vinduskanten på bakluka. Måtte også fikse låsinga til reversen her, men ellers ikke vært noe å utsette.Motoren er fra Renault om jeg ikke tar feil. Om girkasse er fra samme er jeg ikke sikker på.. Den går i alle fall bra og er behagelig å kjøre. Forbruket er det heller ikke noe å utsette på...

Live Your Dreams

http://www.kesagen.no

 

'98 V70 2,5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....Sagen da...Motorene er nok rene Volvo motorer med renault girkasser... men Volvo sammarbeidet med Mitsubishi eller hvordan det skrives, på 1.8 motorene :) etter det jeg vet....

 

Bitteliten rettelse/endring: Volvo samarbeidet med Mitsubishi på hele x40-"prosjektet" i sin tid mener nå jeg å ha lest i ei eller anna bok.

Mvh

Dan

 

"Never underestimate the power of dumb people in large groups"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har samarbeidet med Mitsubishi ja, -og hatt noen felles motorkonfigurasjoner med de. De har også samarbeidet med Renault på motorsiden. V40'en jeg henviser til er en '00 mod 1,9TDI med motorbetegnelse D4192T2, en motor hentet fra Renault. De har også brukt en annen motor D4192T blant annet i 440TD og 460TD i tillegg til X40. Hva slags girkasser som er brukt på de ulike modellene veit jeg ikke...

Live Your Dreams

http://www.kesagen.no

 

'98 V70 2,5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår