Gå til innhold

Dårlig generator, startmotor eller batteri?

Ranger emnet


Belia

Anbefalte innlegg

Hvilke indikasjoner er det på at den enkelte del ikke virker optimalt?

 

Bilen er tungstartet når den har stått ute over natten og det er kaldt.

Det hjelper når jeg får ladet batteriet maks.

Det må sies at bilen generelt er tung å starte, virker som om startmotoren jobber tungt.

Er det noe poeng å sjekke lading over batteriet ved tomgang? Hvilke indikasjoner kan man da få? At generatoren er dårlig?

Bilen har gått 260000 nå, så det bør kanskje byttes noen slitedeler her og der?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenninga over batteriet skal ligge på rundt 14v på tomgang.

 

Hvis du kobler multimeteret over batteriet mens du ruser bilen litt ved hjelp av gasswiren i motorrommet, så ser du fort om dynamoen lader som den skal.

 

Du kan også få en kammerat til å starte bilen, mens du måler spenningen over batteriet. Hvis spenningen faller mye så er nok batteriet gåent - og da blir bilen veldig tungstarta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på og bytte batteri før det er så slitt at det cellene begynner å kortslutte. Da ryker dynamoen også. Vis du ikke merker det raskt nok. Bedre å bytte batteri enn å drive å tvi lade gamle batterier. Skal du sjekke om dynamoen er i orden. Bruker du ett multimeter over polene på batteriet mens bilen er av, så starter du bilen. Vis verdiene du får oppgitt ikke stiger etter at du har startet bilen, er dynamoen ødelagt.

 

Vis du skal se om batteriet er dårlig. Kan du se om spenningen holder seg etter at du har ladet det, vis du lader på en spenning av 16volt. er det greit at den synker ned til rundt 13volt, men som regel ligger den over 13volt da batteriet er nytt. Vis spenningen bare går nedover.. Uten at du har noen belastning på bat. er det begynt å bli slitt, allefall vis det går under 12volt.

 

Uansett, viktig å prøve å unngå å lade batteri med lader som lader mer enn 4A - 6A da det er fare over lengre ladning at vegen mellom cellene smelter.

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på og bytte batteri før det er så slitt at det cellene begynner å kortslutte. Da ryker dinamoen også. Vis du ikke merker det raskt nok. Bedre å bytte batteri enn å drive å tvi lade gamle batterier. Skal du sjekke om dinamoen er i orden. Bruker du ett multimeter over polene på batteriet mens bilen er av, så starter du bilen. Vis verdiene du får oppgitt ikke stiger etter at du har startet bilen, er dinamoen ødelagt.

 

Vis du skal se om batteriet er dårlig. Kan du se om spenningen holder seg etter at du har ladet det, vis du lader på en spenning av 16volt. er det greit at den synker ned til rundt 13volt, men som regel ligger den over 13volt da batteriet er nytt. Vis spenningen bare går nedover.. Uten at du har noen belastning på bat. er det begynt å bli slitt, allefall vis det går under 12volt.

 

Uansett, viktig å prøve å unngå å lade batteri med lader som lader mer enn 4A - 6A da det er fare over lengre ladning at vegen mellom cellene smelter.

 

Takker for utførlig forklaring.

Sjekket over batteriet, og dynamoen gir 14,2 V, så den skulle vel være i orden.

Har kjøpt et Sønnak/Exide Powerline 56801, 68Ah/650 A batteri. Kommer bra ut av tester: http://www.vol.no/motor/?F=A&N=6935

Kom på ca 970 kr. Gidder ikke gi 600 kr for et Biltema batteri....

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å kjøpe litt kvalitet. Har selv ett 72Ah, men kunne tenkt meg å byttet ut dinamoen med en 100A. Da denne en gang stopper å fungere

 

Hadde vært gøy med 100A, men oftest klarer det seg vel å bytte spenningsregulatoren tror jeg. Da blir det betydelig billigere:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belia: Trodde det var no med viklingene i ladespolen som bestemte det jeg. Alle: Noen som veit???

 

Regner med du refererer til det med å bytte laderegulator i forhold til at du ønsker deg en 100ah dynamo..

 

En er ingen vits med 100Ah dynamo om den ikke lader med 14.4v - 14-7v. Tolker det sånn at Belia mener det heller lønner seg å bytte til en regulator på din 70Ah dynamo som gir skikkelig ladespenning på 14.4v - 14-7v som er en billigere løsning enn å bytte dynamo. Det er jeg forsovidt enig i.

 

Men det er som du antyder viklingene som bestemmer om det er 100Ah eller 70Ah dynamoen leverer...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du refererer til det med å bytte laderegulator i forhold til at du ønsker deg en 100ah dynamo..

 

En er ingen vits med 100Ah dynamo om den ikke lader med 14.4v - 14-7v. Tolker det sånn at Belia mener det heller lønner seg å bytte til en regulator på din 70Ah dynamo som gir skikkelig ladespenning på 14.4v - 14-7v som er en billigere løsning enn å bytte dynamo. Det er jeg forsovidt enig i.

 

Men det er som du antyder viklingene som bestemmer om det er 100Ah eller 70Ah dynamoen leverer...

 

Da er vi enige.

 

Dah... Det heter dynamo ikke dinamo...

Dette blir for dumt Aeomholt. Alle skriver feil av og til, også du på innlegget over. Jeg prøver å forholde meg seriøst til dette, så kan du tulle andre steder enn i min tråd.

Bortsett fra det, jeg er ikke sur :thumb

Dah...

 

Edit: Var vel kanskje litt streng der ja:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår