Gå til innhold

"Klunking" i bakaksel

Ranger emnet


ronjakob

Anbefalte innlegg

Dårlig beskrivelse, enig med deg der :-) Ikke krysset, men når jeg dreier på inngående aksling direkte inn i bakaksel ( der mellomakselen er skrudd fast) mens andre holder fast hjulene, kan jeg vri inngående aksel 1/3 til 1/2 omdreining uten at kraft når noen av hjulene. Når bilen står på bakken, og du setter bilen i gir, eller man løser bilen så kommer det et dunk/klunk i bilen da motoren dreier akslingen til den møter punktet der bakakselen begynner å flytte kraft ut til bakhjulene.

Det jeg lurer på er altså: Er det mulig å bli kvitt slakk i bakakselen, eller er det bare å sette på en annen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å sjekke foringer på bakakslingen din før du bytter aksling tror jeg. Er foringene defekt så klunker det greit da også..Å det er ved start,stopp, akselrasjon osv..Så flytter bakakslingen seg i foringene å du får KLUNK!

 

Det skal jeg gjøre. Mener du da foringen der mallomakselen kommer inn i akslingen, eller foringene på stikkakselene ut til hjulene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å stram demperne deres! ;)

 

hehe, du får stramma en std sachs oljedemper med fastnøkkel og gjengeteip du kanskje? ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperene er byttet. Fjærerene er byttet, boltene er fast. Tenkte å kjøpe en ny aksling basert på tidligere råd her, men jeg kjører til det smeller i såfall. Ikke noe å spare på..Dersom det hadde vært håp med lagre hadde jeg vært litt mer forsiktig, men jeg hadde en litt tøff løsing i går. Det small og knaste litt før vi kom i gang, så håpet er litt ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om kronhjul og pinjong begyner og bli godt og vell "innkjørt" hehe. Den måten du beskriver det på og at du kan bevege hjulet så mye såm du sier så tyder alt på at det er for stor tann klaring mellom kronhjul og pinjong, så før du bytter den så åpner du og sjekker klaringa der, er det for stor klaring så shimser og justerer du, rimelig sikker på at det er det om og gjøre! Kan også være et gåent lager, og da antakelig vis på pinjongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår