Gå til innhold

fjelling: 1982 242-242 sugis (m/filmsnutt)

Ranger emnet


fjelling

Anbefalte innlegg

Heisann..

tenkte jeg skulle legge ut litt om min bil.

 

først et lite bilde:

242n3.jpg

 

Bilen ble kjøpt av en bekjents gammel tante i 2000 som hadde vært eier av bilen siden ny, jeg er da altså eier nr.2. Den hadde da gått i underkant av 79000km og var 100% original. Man kunne ikke se at det hadde sittet folk i baksetene på bilen å hu likte ikke å kjøre bil på vinterføre, foretrakk spark, så da stod den hovedsakelig i garasje, altså ingen rust!

 

Dette blei min første bil å brukte den daglig til jobb så det ballet fort på seg km. Noe som var veldig dumt, hadde vært skikkelig artig med så lav km stand i dag, men har samtidig fått utrolig mange og gode minner i den.

 

Utseendet på bilen kommer ikke til å bli noe særlig forandret. Er ikke interessert i å ha noen enorme hjul eller at den skal bli skamsenket. Plastikk er uaktuelt. Jeg har valgt den stilen jeg liker på den nå og kommer nok bare til å prøve å holde den slik.

 

Motor:

sugis3.jpg

sugis2.jpg

sugis1.jpg

 

Vinteren 2005/2006 gikk jeg i gang med et motorbygge. I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg bare en noe småtrimmet B23E som jeg hadde vært i Sverige å hentet, men slik ble det ikke. Jeg har ikke veldig mye erfaring med bygging av motorer så jeg fikk starthjelp av en kompis som kjører rally. Han mente at hvis jeg først skulle bygge motor så kunne jeg like gjerne koste på litt. Bytte av motor ble foretatt da bilen hadde gått 159 000km.

Motoren er med korte trekk en rally nasjonal motor med noe lavere kompresjon.

 

Blokk: Bygd av Jahrman og brukt i 3 rally løp av Stian Håre. B230F blokk som er boret til 2. overdim (96,6) med smidd toppdel av stempler, lettet B21 svinghjul, zinter lamell med sachs trykkplate. Alt er ballansert. Ca. 2,4L. Original veiv og råder. Den originale bensinpumpen blir brukt men med en filterking trykkregulator.

Da denne blokka satt i rallybilen hadde den et maks turtall på ca 8600.

 

Topp: Overhalt av Jahrman. Det er en maks portet 531 topp med 48mm og 38mm rustfrie ventiler, doble ventilfjærer, justerbart kamdrev, Kammen er jeg usikker på men den har et løft på 14,2mm. Komp. ligger på ca 11.7:1.

 

toppen.jpg

 

Innsug: Innsuget er av veldig kort type for å få plass til bremsekraftforsterkeren.

Forgasserne er weber 48mm med filter ifra piperX. Alt kjøpt nytt.

 

IMG_0208.jpg

IMG_0206.jpg

weber48.jpg

 

Eksos: Grenrøret er et 2,5” 4.2.1 grenrør ifra simons med varmeisolerende band.

Resten er 3” ifra JT.

 

 

Bremsing/mapping: Den er bremset av Per Guldbransen på rullende landevei.

Bremset 218,9hk din. og 245NM. (lovlig 220hk :thumb ). På hjulene 182,6hk.

 

bremsepapirer1.jpg

 

Bremser:

Nye ventilert org. bremser.

 

Understell:

Fjærene er lesjøfors og skal vel senke 35mm, kappet en runde femme og 2 bak. Dempere foran er Monroe refleks. Bak sitter det en modifisert type bilstein ifra selholm.

25mm stabbstag fremme og bak, justerbare momentstag og panhardstag. Pollyforinger i alle stag.

 

Andre modifiseringer:

Leppe under fanger.

Nye typen speil.

Snowcap.

Nye typen baklamper med hvit blinklys.

Refleksplate bak.

Hvite blink foran.

Stor 3raders radiator.

 

Felger:

7*15” hvite revolutionfelger med 205/50/15

6*15” volvo 240 turbofelger. Vinterhjul.

 

Fremtidige planer:

Girkasse som holder.

Sperre, Truetrac. (Gjort)

Turtallsperre.

Bygges til 2,6l.

Overhale bakaksel. (Gjort)

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er morsom å kjøre den ja. gjorde 0-100 på 7,6sek med 4 i bilen med stereo på 70kg i oppoverbakke, var ifølge spidometeret da. det som hindrer mere hester nå var vist grenrøret, så får se om jeg bytter det etterhvert, kan få litt høyere turtall. lyden høres flere kilometer!

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få laget en film å legg ut så vi får både sjå og høre:D fin bil:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det med 96,6 ja.

Film skal det nok bil etterhvert, men må nok vente til det blir bart. Den står trygt og godt på en luftig og fin låve nå.

Kjøpte foresten en 1983 244GLT sist uke, fin vinterbil.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en fin bil:)

Venter på å få pulverlakkert felgene mine også. Makne til dine;)

Jahrman har gjort en del skjønner jeg. Spørrs om ikke jeg svipper oppom han en tur i sommer også;) Høre om han har noen tips så jeg får bygget motor til vintern at.

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår