Gå til innhold

1997mod. Volvo 850 2,0l Turbo-Noen SPM...

Ranger emnet


BuckJones

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nettopp anskaffet meg en 97mod 850 2,0l 20v Turbo. Snakket med forsikringsselskapet i dag men har problemer med å finne ut akkurat hvem bil jeg har. Hehe, Volvo-noob... Anyways, det sitter 220 travere i den. Er det da en 850 LT? Finner ingen i lista med 220HK nemlig... Fint om noen kan hjelpe meg med dette.

 

Så en annen ting. Da jeg peilet olje var det endel "pels" på peilepinnen (hva liker egentlig kvinnfolka best?), eller no slagglignende greier. Har hørt om flere som har opplevd dette og at det ikke skal være farlig. Noen erfaringer der ute med dette? Bilen er forøvrig langkjørt.

 

Bilen var kjørt 11.000 etter forrige service, men det var bare så vidt litt olje nederst på pinnen. Har byttet både olje og filter i dag for å følge med på forbruket. Kan noen fortelle meg hva oljeforbruket bør ligge på før jeg bør bekymre meg for blokka? Det er ingenting som tyder på lekasje eller lignende under bilen.

 

Motoren har gått 310.000 så det er klart ting kan begynne å skje, men alle servicer er fulgt hver 15.000 så den virker godt holdt.

 

På forhånd takk for svar!! Fint om dere tar dere tid til å svare!

 

Mvh

Buck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med ny vogn!

 

220hk stemmer nok ikke, i alle fall ikke hvis motoren er original. Den kraftigste 2.0 turboen er eksportmodellen (går også under navnet 2.0T5) med 210hk. Denne ble sendt til land med litt utfordrende avgiftssystem (bl.a. italia og norge). Jeg -tror- ikke det eksisterte en R-versjon av 2.0'en. Da ville du nok sannsynligvis hatt R-logo på bakluka og 850R i vognkortet. Ellers har den mye mer "vanlige" 2.0 lavtrykksturboen 180hk.

 

Angående oljen så er det mange 850er som begynner å lekke mellom motor og gearkasse. Legg deg under og kikk litt oppover på baksiden av motoren om du ser noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons og gratulasjon!

 

Vognkortet sier 129kW og slagvolum 1984. ER ingen rev på kW vs. Hk men det blir vel under 200 hvertfall. ER uansett jævlig drag i kjerra!

 

I følge selger så var simringen/pakningen mellom motor og girkasse byttet ved forrige service. Endel av servicene er tatt i Strømstad. Har du peiling på om de er seriøse der eller går det litt fort unna kanskje?

 

Buck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles inne i mine første måneder som volvoeier, så har dessverre ikke erfaring med verksted rundtom.. Du kan evt legge inn et spørsmål om det aktuelle verkstedet på forum.volvoforum.no - jeg vet det er ganske mange medlemmer i østlandstraktene der. Sjekk uansett kvittering fra forrige service hvis du har den. Operasjonen koster fra 7-10.000 i norge har jeg fått inntrykk av. Alternativt ta en telefon til verkstedet, forklar problemet og spør om hva som ble gjort på forrige service.

 

Utfra effekten i vognkortet er nok dette en 2.0 lavtrykksturbo ja, regner med forsikringsselskapet har den oppført som 2.0LT eller 2.0Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har nettopp anskaffet meg en 97mod 850 2,0l 20v Turbo. Snakket med forsikringsselskapet i dag men har problemer med å finne ut akkurat hvem bil jeg har. Hehe, Volvo-noob... Anyways, det sitter 220 travere i den. Er det da en 850 LT? Finner ingen i lista med 220HK nemlig... Fint om noen kan hjelpe meg med dette.

 

Så en annen ting. Da jeg peilet olje var det endel "pels" på peilepinnen (hva liker egentlig kvinnfolka best?), eller no slagglignende greier. Har hørt om flere som har opplevd dette og at det ikke skal være farlig. Noen erfaringer der ute med dette? Bilen er forøvrig langkjørt.

 

Bilen var kjørt 11.000 etter forrige service, men det var bare så vidt litt olje nederst på pinnen. Har byttet både olje og filter i dag for å følge med på forbruket. Kan noen fortelle meg hva oljeforbruket bør ligge på før jeg bør bekymre meg for blokka? Det er ingenting som tyder på lekasje eller lignende under bilen.

 

Motoren har gått 310.000 så det er klart ting kan begynne å skje, men alle servicer er fulgt hver 15.000 så den virker godt holdt.

 

På forhånd takk for svar!! Fint om dere tar dere tid til å svare!

 

Mvh

Buck

 

Hei, har selv en 96 mod.850 LT (den har 175 hk) men er identisk med den nyere 180 hk(tror forskjellen er en magnet ventil) Når det gjelder problemet med peilepinnen så kan jeg beroligew deg, dette er et nokså vanlig problem(mye småkjøring) men ufarlig.

Forbruket av olje kan tyde på den "BERØMTE" pakningen mellom motor/gear, (ett kjent volvo problem)men du kan jo sjekke under for å se vor det Drypper.

Er veldig godt fornøyd med min bil, den er litt tørst på bensinen, men det kommer jo alt ann på kjørestil. jeg bruker ca 1,1 liter pr/mil på blandet kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående denne pakningen...da jeg overtok bilen min i høst hadde den fått litt smådrypp innimellom herifra. Ved forrige oljeskift (fra Mobil1 til Castrol TXT) tømte jeg på en boks Omega 917..dette er nå rundt 2500 kilometer siden, og om ikke lekasjen er stoppet helt, så er den iallefall godt redusert. Tror neppe Omega fjerner problemet, men det kan nok utsette det.

 

Angående forbruk så er det høyrefoten som avgjør veldig mye. Selv kjører jeg nokså pent til vanlig, men nyter å trekke til rødmerkingen på 2. og 3. gir innimellom (manuell kasse, umodifisert T5-225hk). Kjørecomputeren min ligger på 0.97l/mil på de 7500km etter jeg kjøpte bilen. Ikke avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår