Gå til innhold

Herding av veiv&råder

Ranger emnet


Golf1600TIC

Anbefalte innlegg

Har lest på litt forskjellige motorbygge "guider" mange snakker om bruk av smidde stempel og eventuelt råder. De fleste lar veiva være orginal og herder den i stede for å få smidd seg ny, sannsynligvis av økonomiske årsaker.
Siden en billet-veiv fort ryker på 15-25 000 så er det oftest økonomien som styrer ja...
Men hva innebærer denne herdingen ? og hvem gjør det i Norge ? og hva koster det ?
Etter hva jeg vet,så er det ingen i Norge som gjør sånt...kamsliperen min,som også herder kammer med samme metode (nitrit-herding...do a Google),sender de til et firma i Sverige..han har prøvd noen norske firmaer,men ikke fått tilfredsstillende resultater. Herding av en kam,ihvertfall,ligger på 2500 -3500 kr...hva veivene koster å herde,aner jeg ikke. Aldri gjort det. Har veiva nådd grensen så er jeg av oppfatningen at en herding bare hjelper litt,og jeg liker ikke kjøre rundt med en tikkende bombe i veivhuset.. :) Koster fort mer enn de 20 000 som veiva går for hvis din nye 450hk-mølle knekker den ny-herda veiva på 7500 rpm med en kilo trykk eller to bak i breisladden...

 

Det er ofte dyrt å bygge billig. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Turboed1 nevner, så er nitrit herding måten de bruker.

 

Så da refererer jeg til vår gode venn: http://www.justfuckinggoogleit.com

 

Og ja, det er en ekte link, til en ekte side... Med en ny link, til en annen ekte side..

 

Bjørn

 

Må bare få takke for denne fantastiske opplysningen om at Google finnes!

Var ikke klar over dette :thanks

 

Fant egentlig fint lite ut bortsett fra at det er en kjemisk prosess, finner ingen som gjøre dette osv, selvfølgelig mulig at jeg er en amatør "googler".

 

Og du må jo ha funnet dette "right away" så hvorfor ikke bare forklare i stedet for å irritere vette av meg med ett unødvendig svar på tråden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så, ikke noe å begynne å grine over.

 

http://www.motorverksted.no/Prisliste/prislisteveivaksel.htm , http://www.ostlandske-motorverksted.no/bil.xls ,

 

Begge de stedene er steder som utfører nitrit herding mener jeg. Regner med Jenspeed, Polly, VS osv kan ordne dette også.

 

Var dog ikke så enkelt å finne info om dette (at det er sent øker ikke lysten heller), men så jeg har forstått det, så er nitrit herding at man "peprer" veiven med små partikler for å fjerne svakheter som kan være i veiven, på en måte å komme uhellet i forkjøpet og noe mer jeg ikke helt skjønner. Turboed1 kan nok svare deg mye bedre på det der enn meg.. Om jeg i det hele tatt har rett... Sjekk forøvrig ut cryo behandling også, http://www.evo.no der inne er det flere lange "artikkler" skrevet av EBB, deriblandt en om cryo behandling.

 

Det med googlingen var kanskje litt synd, men er en stor ukultur på alle forum at folk ikke gidd å søke før de spør. Det hadde spart mange forum, for mange dritt tråder...

 

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.motorverksted.no/Prisliste/prislisteveivaksel.htm

sted som utfører nitrit herding mener jeg. Regner med Jenspeed kan ordne dette også.

Tore på Sarpsborg Motorverksted har butikken sin 250 meter fra Jens...gjett hvem som maskinerer litt av Jens' ting? Og hvem som porter for Tore? :)
men så jeg har forstått det, så er nitrit herding at man "peprer" veiven med små partikler for å fjerne svakheter som kan være i veiven, på en måte å komme uhellet i forkjøpet og noe mer jeg ikke helt skjønner.
Nitridherding er at man varmer opp veiva (eller whatever) i en nitrogenfylt ovn...nitrogenet bindes kjemisk i metallet og gjør overflaten betraktelig hardere. Stiv overflate gjør den også noe stivere,men det nitridherding virkelig gjør noe med er slitasje-forhindring...ikke styrke.

 

Det å "bombe overflaten på veiva/råden/whatever" er en helt annen prosess som heter Shot Peening... også kjent som kulesprøyting. Man "sandblåser" overflaten på f. eks. en råde med små stålkuler,dette "masserer" overflaten og tar ut spenninger som kan være der etter støping eller smi-prosessen. :)

 

Mvh Bjørn (her også)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitridherding, bedre kjent som nitrering eller nå; nitrokarburisering er det ihvertfall ett firma i norge som gjør:

http://www.ra-tools.no/

 

Prisen på noe sånt har jeg ingen aning om.

 

Ellers er det jo som Turboed1 skriver, prosessen gjør minimalt med styrken på veiva, men overflaten blir såpass hard at en for eksempel ofte kan rase et lager, og bare vaske veiva og bytte lageret etterpå..

 

Fordelen mot andre herdingsmetoder er at herdetemperaturen er mye lavere, så delen har ikke så lett for å slå seg, samt at det kan utføres på så godt som alle ståltyper.

 

En annen ting verdt å nevne er at nitrokarburiseringa ikke bare trekker inni, men også "bygger utover" dvs at f.eks diametere på akslinger øker noe i prosessen, er ikke snakk om mer enn tusendeler/hundredeler, men det kan jo være nok...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "bombe overflaten på veiva/råden/whatever" er en helt annen prosess som heter Shot Peening... også kjent som kulesprøyting. Man "sandblåser" overflaten på f. eks. en råde med små stålkuler,dette "masserer" overflaten og tar ut spenninger som kan være der etter støping eller smi-prosessen. :)

 

Mvh Bjørn (her også)

 

Shot peening tilfører spenninger, de fjerner dem ikke. Om man shot peener den ene siden på ei stålplate så slår den rygg. Shot peening blir mye brukt i fly motor industrien på enkelte deler som har store belastninger. Det gjør at delene kan lages tynnere/lettere men alikevel ha tilstrekkelig styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shot peening tilfører spenninger, de fjerner dem ikke. Om man shot peener den ene siden på ei stålplate så slår den rygg.
Det fjerner strekk-spenninger i overflata og legger til trykk-spenninger der for å "nulle ut" kreftene mellom overflaten og innmaten...derfor jeg sa "fjerner".. Teknisk korrekt så legger de til kompressive spenninger og fjerner tensile spenninger,og tensile spenninger (i en overflate) har større sjans for å utvikle brudd i en del,spesielt hvis den er kantete eller har innskjæringer. Gjør man det på en stålplate så vil materialet bankes tynnere lokalt,og den vil bue seg fordi det blir trykk-spenninger lokalt og strekkspenning er det i resten av plata,siden materialet der man Peen'er ikke har "noe sted å gå". Nesten samme prosess som et engelsk hjul gjør med plata det,hjulet strekker og tynner ut plata,og da kurver den seg. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fjerner strekk-spenninger i overflata og legger til trykk-spenninger der for å "nulle ut" kreftene mellom overflaten og innmaten...derfor jeg sa "fjerner".. Teknisk korrekt så legger de til kompressive spenninger og fjerner tensile spenninger,og tensile spenninger (i en overflate) har større sjans for å utvikle brudd i en del,spesielt hvis den er kantete eller har innskjæringer. Gjør man det på en stålplate så vil materialet bankes tynnere lokalt,og den vil bue seg fordi det blir trykk-spenninger lokalt og strekkspenning er det i resten av plata,siden materialet der man Peen'er ikke har "noe sted å gå". Nesten samme prosess som et engelsk hjul gjør med plata det,hjulet strekker og tynner ut plata,og da kurver den seg. :)

 

Riktig! Dette har du greie på skjønner jeg. :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Dette har du greie på skjønner jeg. :m'm:
Neida. Er bare en jævel til å gjette. :D ...nå må jeg bare få gjettet Lottoen til lørdagen mens jeg er igang...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår