Gå til innhold

kjøre varm motor, eller la den stå på tomgang til varm?

Ranger emnet


johnkristian

Anbefalte innlegg

Jau.. jeg skjønner jo godt at folk starter bilen å la den gå mens de skraper is, kler på unger, pisser i snøen, whatever. Slikt gjør jo alle.

 

Men det er ikke det er snakk om. Det er hva som er best for _motoren_. Og det ser det jo forsåvidt ut som at vi har kommet til enighet om, sånn ca? Poenget mitt er at jeg møter ofte mange blærete forståsegpåere som hele tiden mener at det er best for motoren å la den stå å hurke på tomgang til den har nådd optimal driftstemperatur. Derfor ville jeg bekrefte/avlive denne myten en gang for alle.

- -- ---[Opel Motorsport Club]--- -- -

Ascona 2.0i GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det beste er å starte bilen, la den gå 1 minutt eller 2 før kjøring, så kjøre relativt normalt.

La bilen stå å gå på tomgang lenge gjør at den soter igjen, går ofte med lavt oljetrykk, som igjen gjør stor slitasje på vitale motordeler.

Om du på død å liv vil ha varm bil så er ett økt tomgangsturtall en god idè, 1500-2000 rpm blir bilen mye fortere varm, du har også oljetrykk nok i massevis, noe ikke alle biler har på tomgang, iallefall ikke gamle slitne motorer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste i mine øyne er bare å start og vente til turtall har stabilisert seg, eller sunket litt (mest med tanke på innsprut) og så kjøre med en gang. Kjøre rolig uten for mye belastning.

 

Oljetrykket på en kald motor er høyt uansett. Men smøreevnen er nedsatt, helt til oljen får litt varme. Men det tar mye lengere tid for oljen, og motoren å få arbeidstemperatur på tomgang enn ved lett kjøring.

Å la den gå seg varm på tomgang gir deg mer komfort men økt slitasje på motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn. Driter i om jeg sliter litt ekstra på motor, og jeg driter iallefall om jeg sliter på miljøet. Kjører jeg en bil uten forvarmingspakke så starter jeg den, lar den stå med full varme og full speed på vifta, går inn og eter frokost, 10 minutt senere setter jeg meg inn i sommeren og kjører på jobb.

 

Nå har jeg jo timer styrt Webasto på bilen min nå da. Forrige bilen - carinaen - lot gjorde jeg sånn omtrent 5 dager i uka hele vinteren - som ikke er så lang på disse kanter - og den syta aldri, måtte kun ha litt kondensfjerner i av og til :)

 

Greit greit, ikke sundt for motor å gjøre slikt, men såpass klarer den! Jeg driter i om motoren har litt mindre godt av det, jeg skal ha varm bil på morraen! :D

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår