Boosti Skrevet Januar 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Det du sier der stemmer ikke helt! For å kunne kjøre C og CE må du ha gått transportfag på videregående, og gå et 10 ukerskurs for å få lappen på C og CE for å kunne kjøre. Du må i tillegg til dette ha en lærlingplass og få kompetansebevis for å kunne kjøre. Lappen din er ikke gyldig uten dette kompetansebeviset. Korrekt meg og jeg tar feil, men jeg tror du også må ha kran og truck for å kunne få dette! Detta er helt Feil Siter Kvalitetsbevisst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Man kan kjøre vogntog lovlig som 18-åring. Man kan dog ikke kjøre under kjøre- og hvilebestemmelsene i forbindelse med næring før man er 21, men det finnes unntak for dette. Dette gjelder CE og C. Unntak på dette kan være å kjøre tankbil med melk - dette er lovlig å kjøre som 18-åring i næring. Det finnes flere varianter, men jeg kommer bare på dette eksempelet. Ser og før meg at man også kan kjøre bergningsbil utenfor disse bestemmelsene. Dyrebil kan også kjøres uten disse bestemmelsene. Ved å ha gått transportfag VGS kan man kjøre under kjøre- og hvilebestemmelsene før fylte 21. Kan kjøre lett lastebil C1 under kjøre- og hvilebestemmelser som 18 åring. Stemmer ikke dette? Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Alpina-B5 Skrevet Januar 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2007 bare tull å kjøre opp til trillebår vettu.... vent å kjør opp te skikkelig lastebil heller... :-) Litt utenfor diskusjonen.. Hvorfor skal man på død og liv ha 20 tonnere når f.eks en 7,5 tonner gjør samme nytte? Jeg har undersøkt dette med en skapbil på over 15 tonn og en skapbil på 7,5 tonn. Hvis man omtrent gjør samme jobb vil det være BEDRE fortjeneste på en 7,5 tonner og ikke en 15 tonner.. Hvorfor?.. Jo, fordi en større bil er dyrere å vedlikeholde, dekkene er dobbelt så dyre og den bruker enda mer suppe enn en mindre en.. (dyrere i innkjøp også).. Timesprisene er som oftes litt høyere, men ikke store nok til å tjene bedre på de enn en mindre lastebil. Og jeg går utifra at man kjøper det man tjener mest på - ikke hva naboen og naboen der igjen syns...:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennet Skrevet Januar 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2007 Detta er helt Feil utrolig flott av deg å skrive "Dette er feil" og ikke fortelle hva som er feil eller hva reglene er.. du har ikke lov å kjøre lastebil når du er under 20 med mindre du har dispensasjon. og det får du ikke bare uten videre som 18 åring.. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorForumregler!Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrasko Skrevet Januar 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2007 utrolig flott av deg å skrive "Dette er feil" og ikke fortelle hva som er feil eller hva reglene er.. du har ikke lov å kjøre lastebil når du er under 20 med mindre du har dispensasjon. og det får du ikke bare uten videre som 18 åring.. Feil feil feil... Kan kjøre, men ikke under kjøre og hviletider... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennet Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Feil feil feil... Kan kjøre, men ikke under kjøre og hviletider... OK hvis du sier det så.... http://tsh.toi.no/index.html?22743 SITAT: Beskrivelse av tiltaket For tiden gjelder følgende aldersgrenser for førerkort eller førerbevis i Norge med hensyn til: 1 Når man kan begynne med øvingskjøring 2 Når man tidligst kan erverve ordinært førerkort første gang 3 Når man senest kan erverve ordinært førerkort første gang Førerkortklasse Øvingskjøring tillatt fra Førerkort første gang fra fylte Førerkort første gang innen fylte Moped (førerbevis) 15 år 16 år Ingen grense A Lett motorsykkel 15 år 16 år Ingen grense A Tung motorsykkel 17 år 18 år Ingen grense T Traktor 15 år 16 år Ingen grense B Lett bil uten tilhenger 16 år 18 år 71 år BE Tilhenger til lett bil 17 år 18 år 71 år C/CE Lastebil/vogntog 17 år 18 år /21 år (1) 60 år D/DE Buss 20 år 21 år 60 år/65 år (2) (1) Førerkort kan tildeles ved fylte 18 år til søkere som (a) har førerkort i klasse B og (b) kan dokumentere at yrkesopplæring ved videregående er fullført i 1994 eller senere i samsvar med Rådsdirektiv Rdir 76/914/EØF. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorForumregler!Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsaskogstad Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Og der har kongen på forumet svart. meg altså. Siter 1992 Audi s4 2.2 turbo 1992 Mercedes-Benz 190e 1.8 x 1987 BMW 325i M-tech 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrasko Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Rart at jeg fikk lappen når jeg var 19 da.. Og var i transport når jeg var 20. UTEN å ha fått dispensasjon, og gikk allmenn, så ikke transportlinja heller gitt.. Men men... Hvis du sier at man ikke får lappen før man er 21 uten dette, og at man i tilfelle må ha gått transportlinja så.. Mvh Rune som ble født 09/12-84 og fikk C sertifikat 22/4-04 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thxman Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Litt utenfor diskusjonen.. Hvorfor skal man på død og liv ha 20 tonnere når f.eks en 7,5 tonner gjør samme nytte? Jeg har undersøkt dette med en skapbil på over 15 tonn og en skapbil på 7,5 tonn. Hvis man omtrent gjør samme jobb vil det være BEDRE fortjeneste på en 7,5 tonner og ikke en 15 tonner.. Hvorfor?.. Jo, fordi en større bil er dyrere å vedlikeholde, dekkene er dobbelt så dyre og den bruker enda mer suppe enn en mindre en.. (dyrere i innkjøp også).. Timesprisene er som oftes litt høyere, men ikke store nok til å tjene bedre på de enn en mindre lastebil. Og jeg går utifra at man kjøper det man tjener mest på - ikke hva naboen og naboen der igjen syns...:rolleyes: absolutt sant. det jeg sa, sa jeg fordi jeg mener det kan være kjekt å ha mulighet til å kjøre storbil også..... så slipper man å ta opp alt på nytt om det skulle bli tema noen gang.... vet jo aldri... kanskje gutten kan ende opp til å bli en liten trucker rekrutt.... bransjen trenger alltid sjafører vettu..... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Alpina-B5 Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Hehe, da er vi enige thxman. Det er absolutt greit å ta lappen for storbil når man først er igang. Uansett. Man MÅ ikke ta Service og Samferdsel på videregående skole. Nevøen min gikk Bygg- og Anleggsteknikk men fullførte det ikke helt grunnet uhell. Han fikk C sertfrikat når han var 19 år og begynte å kjøre for meg etter det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg