Gå til innhold

Levin GT - Corolla KE20 (Pnut) - Gjøres om til ulv.

Ranger emnet

Levin GT

Anbefalte innlegg

Får vel lage en liten prosjekt tråd om min Corolla KE20 som jeg skaffet meg for et par år siden......

Bilen kjøpte jeg gjennom avisen av en eldre mann som hadde begynt å renovere den for rust,men mistet interessen på halvveien,siden hadde den stått i en garasje i 13 år uten å bli brukt...

Den hadde da kostet ham 13.000 kronner i parkeringsutgifter,da kona hans mente han burde selge den, var jeg første mann til mølla...

Bilen var gått 75.000 km og framsto som meget god mekanisk.......

Karosserimessig derimot trengte den litt kjærlighet grunnet at han hadde brukt deler fra flere delebiler med forskjellige farger,og en del bulker etter at han har benyttet bilen til å lagre ting oppå den tiden den har stått lagret......

Generel info om bilen:

1975 mod

Type Toyota Corolla KE20, 2dr.

Motor 3K, 1200ccm med 4-trins manuell.

Originalfarge hvit

KM stand 75.000 km.

Egenvekt 775kg.

Jeg fikk en pris på 4000,-, med masse masse reservedeler som lå i bilen, jeg tilbydte 3500,- og handelen var gjort.

Koblet til startbooster og startet den opp,og kjørte den hjem....

No var prosjektet i gang....

Jeg begynte med å demontere stort sett det meste av bilen,slipte hele bilen utvendig ned til blanke stålet og grunnet den,sparklet det som måtte sparkles.

Jeg trengte ikke å sveise på den,da han forige eieren hadde gjort det....

royke20s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Planene jeg hadde for denne bilen var å gjøre den til en liten ulv i fåreklær.

Den skal få stjele folks oppmerksomhet med sin sjeldenhet og førsteinntrykk,så jeg ville gi den en skarp farge......

Hovedsakelig skulle den få alle som tror de kjører sportsbil til å tenke seg om igjen samtidig som å ville begrave seg av pinlighet..... :)

Siden jeg visste hva jeg skulle ha under panseret,valgte jeg å kutte ut to hull i panser for luft gjennomstrømming, for senere å ha gitter her...

hood.jpg

Stay tuned.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et røverkjøp du gjorde der:knock:

Jeg betalte 3000kr da fikk jeg en eu godkjent til 2008 opel omega a 2.0l hehe

Men uansett du har vel litt kjærlighet for gammle rollar så dette blir vel bra :microsoft

Sånn Opel vokser jo på trær og har ingen verdi. Hvor ofte ser du en Corolla KE20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må ikke du ødelegge spenningen evil-twin.......:)

Ja,den ble grønn........Jungle Green med flake.....

Trakk et par sorte linjer over sidene på bilen for å bryte den skarpe grønnfargen litt...

Panseret ble lakkert sort matt,for å lage litt tøft utseende...

PIC0001.JPG

Jeg tok 6*13" felger fra en Corolla TE71 GT og fikk de borret opp til riktig boltsirkel,og satte de på.....

Så var karosseriet ferdig.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så............Var det motoren.......The big secret......:)

Jeg tenkte dette var en lettvekter av en bil,så den ville nok blitt kjekk med litt guff......

Jeg tok forresten å dro ut ALT av asfaltmatter inni bilen for å fa ned litt vekt,samt for å male bunnen inni hvit så den var strøken...

Jeg gikk bak i boden og fant fram en havarert 82mod 2T-G motor jeg hadde stående der..

Dette er en 1600ccm 8V Doch med to dobble gassere og 108HK originalt,satte den på stativet og pillet den helt frahverandre......

PIC_0016.JPG

Så startet oppbyggningen.......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ble reingjort og alle lagre,tettninger,simmeringer og pakkninger ble satt på nytt etterhvert som motoren ble satt sammen......

De originale stemplene ble modifisert på beste mulige måte...Dreid ned med kuleformet topp......

piston-finished.jpg

Deler til dette bygget hadde jeg begynt å kjøpe inn leng på forhånd......

4-1 eksosmanifold med stor innerdiameter på rørene..

manifold.jpg

En 43mm justerbar ekstern wastegate ble kjøpt.

wastegate.jpg

Adapterplate til eksosmanifold ble laget.

adapter.jpg

Masse deler ble kjøpt inn

MSD blaster 2 coil måtte jeg ha.

MSD 6AL med turtallsregulator.

msd-al6.jpg

En haug med instrumenter måtte jeg ha for at dette skulle bli bra..

Her valgte jeg merket Autogauge for disse syntes jeg har en tydlig og grei visning med lite feilmargin...

roy06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen.......

En Yamaha 8V topp,med dobble fjærer...Planslipt 2/10mm,brukte dagesvis på å porte den til man kunne speile seg i kanalene,alle ventiler slipt,alle ventiltettninger byttet, og testet for lekasjer...

2tghead.jpg

Inntaksmanifold ble også portet så luften ikke ville få noen hindringer på vei inn....

I enden her satte jeg på to dobble 40mm Solex Mikuni forgassere som på forhånd ble pillet fra hverandre,vasket og oppgradert med 170 hoveddyser..

Solexcarbs.jpg

Så......Fikk jeg laget meg et inntaksplenum (trykkboks) utenpå forgasserne i metal med 2,5" innløp..Omtrent 2 liter volum..

PIC_0017.JPG

Jeg fikk kjøpt meg en Garrett T-3 som var nyoverhalt og oppgradert til T-35 hos turboteknikk.....Denne hadde ikke stått på noen motor siden den var hos firma så framstod som ny....

front3.jpg

Et svært KN luftfilter ble kjøpt,samt litt siliconslanger.

turboside5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider