Gå til innhold

meninger om sandblåsing...?

Ranger emnet


volvo242TIC

Anbefalte innlegg

har en diskusjon på gang med noen kompiser...om sandblåsing av bil..blåse alt som kan blåses, ikke tynnplåt seff osv..men under bilen, motorrom, baki..

 

jeg mener at dette er en bra måte å finne/stoppe rust..så er det jo mye mer "koslig" å sveise når det er helt rent..

dersom det er trørt og over 10 pluss ute ser jeg ikke problemet med fuktighet..og man må jo sprute på noe ca primer med en gang man har blåst slik at det ikke blir fuktig..

 

noen som har negative/positive erfaringer og meninger om dette?

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at det går greit og sandblåse plater, så lenge det ikke er understellsmasse eller lignende på dem.

For å fjerne understellsmasse bruker jeg en vinkelsliper med en stålbørste på, funker meget bra! Stålbørste på vinkelsiper funker også ganske bra på rust, og hvis du har en fin stålbørste får du (for oftest) en glatt og ren overflate. Det kan lønne seg å sandblåse etter at du har brukt stålbørste, på grunn av at det kan legge seg et tynt belegg med understellsmasse/lakk over den pussede flaten.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er snart klar med å skrape bilen under..enkleste og beste er å varme opp tectylen ført (bruker gass brenner fra biltema) skraper så av med sparkelspade, tar drillen med stålbøste..spørsmålet er egentlig om du har opplevd at det ruster som fan etter sandblåsing.. :D

personelig tror jeg at det er lurt å blåse..:rolleyes:

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg varmer opp og skraer av det værste.

går over med drill med stålbøste og/eller negermus etterpå.

men nå har jo ikke jeg blåseutstyr da, ellers hadde jeg nok brukt det etter oppvarming/skraping.

 

men vinkelsliper med stålbørste har jeg bare brukt en gang, og det blir med den ene tror jeg.

kom flygene sånne små ståltråder i fra skiva som gikk gjennom alt av plass og satte seg rett inn under huden.

mmm.

 

kunne ikke legge meg under bilen uten at en sånn stålbit i fra børsta gikk igjennom kjeledressen og inn i ryggen.

snacks? ikke akkurat.

 

men effektivt

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin og vd-40 tar tectyl bra. er enda lettere hvis du har tilgang på varmtvannsteamer(høytrykkspyler) også. Uansett er det no skikkelig griseri å fjerne sånt. Det er vanlig å ha på primer etter sandblåsing, og jeg har bare gode erfaringer med det. Primeren gjør ikkeno for sveisen heller, den leder faktisk strøm;)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

med primer mener du hva da'?

vanlig grunning eller?

 

CA primer, også kjent som syregrunning..

er forøvrig gul :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleC

jeg skal sende den bort til et proft sandblåser verksted. skulle fikse alt+ sinkbehandle.

er det en risk å ta? redd det ikke blir helt bra, mange som er skeptiske pga fukten, så da blir jeg også skeptisk. trenger noen som har erfart dette. er dere fornøyd?

 

tenker samme som deg..tror jeg skal gå for å blåse go-førtin..venter bare på tørt vær og penger..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Originally posted by volvo242TIC

har en diskusjon på gang med noen kompiser...om sandblåsing av bil..blåse alt som kan blåses, ikke tynnplåt seff osv..men under bilen, motorrom, baki..

 

jeg mener at dette er en bra måte å finne/stoppe rust..så er det jo mye mer "koslig" å sveise når det er helt rent..

dersom det er trørt og over 10 pluss ute ser jeg ikke problemet med fuktighet..og man må jo sprute på noe ca primer med en gang man har blåst slik at det ikke blir fuktig..

 

noen som har negative/positive erfaringer og meninger om dette?

 

Hei!

 

Det er noen problemer.

 

1. som oftest kommer rusten innenfra.

2. 10 grader er for kaldt. metallet bør være over 30 grader slik at fukten i metallet kommer bort

3. Luften du blåser med må behandles i en uskiller og igjenom en avfukter slik at du ikke tilfører fukt.

 

Det letteste måten å ordne rust på er å bytte bil :D

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Sandblåsing er helt klart det beste alternativet til rustfjerning.

Sand på alt av rust og ev plastblåsing til lakkfjerning. Ved plast blåsemedium blir ikke bilen bulkete. Sprøyte alt bart metall med fosfat så ruster det ikke på en god stund. Syrregrunning eller epoxy grunning eller den gode gamle røde industri grunningen alt etter ønske og lommebok. Skjønner ikke dette med syrebad. Bilen må jo spyles med vann for å få bort syra og det er noen syre firma som har lagt ut bilder av div biler og ser man etter er de lysebrune alt før de får dem ut av hallen. Har sandbåst selv og fått sandblåst en del biler og det har ikke begynt å ruste igjen på mange år. 6 år er det meste jeg har hatt egen bil som ble sandblåst og den var like fin alle de 6 årene.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår