Colli Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Han har nevnt ordet drag, men betydningen er vel noe uklar. Regner med han har prøvd diverse bilspill, og opplevd følgende. Mer DOWNFORCE = MINDRE TOPPFART! Selv om motoren er den samme! :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 _________________________________________________________________ La meg si dette på en annen måte for deg; Når man har passert det turtallet der motoren har høyest effekt, så kan man ikke akse lengre. Derfor, mine damer og herrer, må dere slå opp i håndbøkene deres hvor motoren peaker og ALDRI kjøre over det turtallet når dere skal akse. Bilen BREMSER da!!! Husk dette alle sammen. Håper det var en spøk. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 visst faen kan du akse. om du har f.eks Registeret ditt på ca 5.800RPM og motoren din når turtalls sperra på 7 blank. så erre bare å fortsette. Saken er at bilen din ikke blir nødvendigvis sterkere om du fortsetter forbi 5.800 rpm, men du får et høyere turtall som er nærmere registeret/ effektkurven på topp i neste gir. Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Håper det var en spøk. Hehe, helt rett... Trodde ikke det var nødvendig å skrive det da! Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 jeg synes det blir feil at en mann som lever for honda.. uttale seg om noe kaldt NM/Dreiemoment. god jul folkens :) jeg siterer!!!! :thumb :thumb :hailvw :disco :disco :hammer :biker :biker :mat :soldiersf :worshipnissan :repost: :omfg :chairshot :ssip: :hello: :rockets :win :win :win :win :win :win :win damndamn :win damndamn damndamn :win damndamn :rockets :( :???::hvaskjera :puke: :thanks :fatality: :fatality: :camper: :race :race :fingers: :iconsm :iconsm :respect :respect :spider :happyhappy: :happyhappy: :cab :jail :hide :roll: :roll: :hondakick :smilbmw: alacocaina :knock: :microsoft :phatyo :google :nono: :fuckme2: :google kiddie kiddie :spermie: :spermie: :anger: :anger: :pray :pray :pray :pray :pray :pray Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 visst faen kan du akse. om du har f.eks Registeret ditt på ca 5.800RPM og motoren din når turtalls sperra på 7 blank. så erre bare å fortsette. Saken er at bilen din ikke blir nødvendigvis sterkere om du fortsetter forbi 5.800 rpm, men du får et høyere turtall som er nærmere registeret/ effektkurven på topp i neste gir. yep og når det er topphastighet (fres=0) man snakker om, så er jo premisset siste gir og sådan vil jo effekttopp != topphastighet, såfremt: turtalls-sperren ikke slår inn mens kurven er på vei opp (hissig turbo + vtec?) man har nok kraft til å overvinne motkraft, fres != 0. Jeg viser igjen til mr. Lee nuddelpakken, fjellet kommer ikke til deg, me.. Eller vent, det var Newtons Lover jeg tenkte på: http://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_bevegelseslover Elementær fysikk og den som bryter fysikkens lover vil jeg gjerne ha autografen til :-) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Nei det er sant. er det siste giret ditt så vil du helst ikke ha V-tekk alban systems nei. Da går jeg får en hurtig stilt kaffekoker med snurrbass montert under:) Motstand er no dritt. er som å ha sex med ei SKIKKELIG feit kjerring. du kan dytte så vil. men du kommer ikke lenger inn før du har G-kreftene med deg! Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 kjøp vtec bredbånd i dag.. 100mbit linje!! (begrenset til 20kb/s)" Btw, for de som har V-tec Cpu, må jeg beklage at pcen din nå går tregt pga alle animasjonene jeg la ut i forrige post:) l0Ok mom.... im on TEEEEVEEEEE! Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Syntes hele den diskusjonen her er døfødt. Er ikke mange biler som er så riktig giret at de treffer toppfart på effektopp heller. De fleste biler jeg har testet toppfart med har fått den ved turtallsperra. Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Føler egentlig alle er enige her DaButcher er enig i at toppfarten kommer ved effekttopp hvis du har uendelig mange gir. Hondaen er enig i at du ikke har uendelig mange gir på en vanlig bil, og at dermed topphastigheten av og til kommer før effekttoppen og av og til etter (på turtallssperra) Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Akselerasjonen til en bil følger dreiemomentkurven. Siden akselerasjonen følger dreiemomentkurven vil akselerasjonen (når man tar kickdown) i m/s^2 bli størst hvor stigningen er brattest, dvs differansen mellom tilgjengelig motormoment og lastmoment er størst. Jeg har alltid trodd at akselerasjonen fulgte effektkurven. Hvis jeg gir full gass i 2. gir, er det ved 6000 RPM (effekttopp) at hjulene mister grep og begynner spinne, ikke ved momenttopp på 3000 RPM. Jeg pleier heller ikke skifte til høyere gir ved momenttopp for raskest akselerasjon. Det gjør jeg ved turtallsperra. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Føler egentlig alle er enige her DaButcher er enig i at toppfarten kommer ved effekttopp hvis du har uendelig mange gir. Hondaen er enig i at du ikke har uendelig mange gir på en vanlig bil, og at dermed topphastigheten av og til kommer før effekttoppen og av og til etter (på turtallssperra) Du har nok blandet oss :-) Hondaen mener at toppfart alltid er på topp effekt Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Jeg har alltid trodd at akselerasjonen fulgte effektkurven. Hvis jeg gir full gass i 2. gir, er det ved 6000 RPM (effekttopp) at hjulene mister grep og begynner spinne, ikke ved momenttopp på 3000 RPM. Jeg pleier heller ikke skifte til høyere gir ved momenttopp for raskest akselerasjon. Det gjør jeg ved turtallsperra. Tro meg, hjulene slipper lettest ved momenttopp. Vil garantert slippe lettere ved 3000rpm i første, enn ved 6000rpm i første. Men de vil muligens slippe lettere ved 6000rpm i første, enn ved 3000rpm i tredje. Du skal heller ikke skifte gir på momenttopp. Det som er viktig er å maksimere dreiemomentet på hjulene. Maks dreiemoment for gitte hastighet vil du finne i det giret som kommer nærmest mulig effekttoppen. Så det du kan gjøre, er å enten regne ut dreiemomentet på hjulene for hvert gir for alle turtall og hastigheten du vil ha i hvert fir på gitte turtall. Så ser du i tabellen og finner turtallet for hvert gir som er slik at neste gir vil ha høyere dreiemoment for samme hastigheten, og girer på det turtallet. Ellers så kan du bruke tommelfingerregelen og gire litt etter effekttoppen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Jeg er nå ihvertfall enig med DaButcher, og jeg håper Hondaen skjønner hva han selv mener etterhvert, jeg fikk lite sammenheng i det han skrev før jeg selv leste teksten fra puma, og fikk med litt mer enn den halvparten som ble sitert... Min mening er ihertfall at: topphastighet (i praksis) oppstår når motorkraft (dreiemomentet på hjulene) er lik all motkraft, uavhengig av hvor man er i effektregisteret. topphastighet (teoretisk) vil være, som DaButcher skriver, der kurvene for motkraft møter krafttopp. (teoretisk topphastighet fullstendig uten å ha blandet inn girkasser og utvekslinger i det hele tatt, faktisk kan en jo da regne ut utvekslingene en trenger for å oppnå høyest mulig topphastighet i et bygge f.eks.).. :) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 topphastighet (i praksis) oppstår når motorkraft (dreiemomentet på hjulene) er lik all motkraft, uavhengig av hvor man er i effektregisteret. Bingo, bare bytt ut "i praksis" med "bestandig". Kort oppsumert dreier diskusjonen her seg om hvor i registeret dette inntreffer. Hondaen har preket lenge om at dette bestandig inntreffer på effekt-maksimum, så at dette vil kun skje ved giring optimalisert for topphastighet, til å så si at giringen, i praksis, ikke har så stor innvirkning på topp hastigheten. De to siste utsagnene er korrekte. Sett at du har 240hk ved 5000rpm og 250hk ved 5500rpm, og topphastigheten inntreffer ved 5000rpm, så vil du ikke tjene mye på å gire om slik at den inntreffer ved 5500rpm. Men litt vil du likevel tjene. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg