Gå til innhold

Mazda RX-7 eller Celica?

Ranger emnet


Lich

Anbefalte innlegg

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har hatt Celica og har RX-7 nå.

Celican min var bare en GTi, men jeg har kjørt Carlos Sainz også.

Har en RX-7 FD3S nå.

 

Celicaen var en solid bil med vanlig Toyotakvalitet, behøver ikke bekymre så mye om å skru med en sånn bil.

Bilen var stiv og sportslig og med et godt veigrep.

Sainzen fungere sikkert veldig godt på vinterveier (det gjorde forsåvidt GTi'n min også). Men den virket tung og klumsete under normal asfaltkjøring, samtidig som jeg syns turboen var litt treig på den.

 

RX-7'n er definitivt mye mer sportslig enn Celicaen, her er mye av komfort osv ofret for sportsligheten og kjøreegenskapene. Samtidig har RX-7 et høyere originalt utstyrsnivå enn Celica. Og bilen er definitivt en del penere å se på!

Bilen er mye kjappere og reagerer sååå mye bedre på det du gjør med den. Men den er vanskelligere å kjøre bra med.

Som vinterbil er nok RX-7'n litt mer begrenset, jeg bruker den iallefall ikke om vinteren...

Mazdaen krever også en del hyppigere velikehold enn Toyotaen (oljeskift og sånn).

 

Kunne skrevet mye mer, men er trøtt.. :rolleyes:

Bare spør om du lurer på noe.

 

Hadde jeg hatt penger til det, så hadde jeg tatt en RX. ;)

1994 Audi RS2 MTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by candyman

Du må da ikke "shippe" bilen fra japan selv. Du kontakter en som driver med import fra japan og sier, hei jeg vil ha en rx7 så bestiller han en for deg.

 

Tja...ifølge de jeg kjenner som driver mye med import fra Sveits, og som også har begitt seg ut på det japanske markedet nå, så er det ikke bare bare...

Og nå skal jeg ikke gidde å dra en fjortis tone, slik som du gjør og heise masse flagg og komme med masse umodne personangrep.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for alle som prater om driftsikkerhet...jeg tror at hvis man skal eie en rx7 så må man være mye mer "entusiast" enn hvis man eier en gt-four.

Dette regner jeg med JanTore og resten av de som eier wankel kjerrer er enige i.

Rekkefirer Otto motor er jo verdens mest produserte motor, så selvfølgelig er det prøvet å feilet mye mer på den enn på en Wankel motor, det sier jo seg selv. Så derfor er det naturlig å ha et litt større budsjett for relativt lite kjøring på en rx7 enn en celica gt-four.

Dere får komme med synspunkter, og jeg tror ikke noen tok seg nær av dette...selvfølgelig gjorde nok Candyman det og jeg ønsker at du ikke svarer på trådene mine.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som noen skrev tidligere.. hjertet sier RX-7, fornuften sier Celica GT4/CS. Nå har jeg aldri vært noe særlig fornuftig, så dermed vet jeg hva jeg hadde valgt.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Mye rart som er skrevet på denne tråden!

 

Har grisekjørt wankelmotorer i 7 år og hatt mitt første motorras tidlig i våres. grunn: Kjørt med for høyt turtall for mye. Motoren fikk et rift i veggen i fjord og ved oppstart i år hadde skaden blitt større pga av at motoren stod lenge stille og det ble rust i skaden. Dette er intet problem med en 13B motor. Ved høye turtall blir det litt lettere ubalanse enn en 3 rotors (2,0l motor)

 

Derfor ingen bil på meg i år(første sommer siden jeg fikk lappen). Hører også med til historien at det er fordi jeg ønsker å gjøre en ordentlig motorbygge når den først er i fra hverandre. (forsterke blokka, mild porting av eksos og innsug for å få et kjappere turbotrykk, balansere hele motoren, bytter til andre typer apexer osv. Girkassa blir også ombygd.

 

Hvis man behandler en wankelmotor litt annerledes. Det er ikke mer vedlikehold enn en otto motor eller kanskje hva en ottomotor også burde ha.

 

DET MED HOLBARHET ER BARE TULL!!!!!

 

Har hatt alle generasjoner Wankelmotorer i bilene mine, både med og uten turbo. Den morsomste kombinasjonen var min 1980 modell Rx-7 med 13B serie 5 motor (13B levert fra 1989-1992, altså siste generasjon 13B før FD'en kom) Bilen veide 1150kg og utrolig rask med ca 300hk. Kjørte fra Supraer osv på Dragracing i Sverige:-) Alt holdt av det som egentlig var laget for maks 150HK i 1980 modellen (kalles Mazdakvalitet.)

 

Har kjørt mine Rx-7 er alle årets tilder (på østlandet) og syntes det har gått kjempefint. En Wankelmotor starter kjempfint i 30 minus.

En Wankelmotor drukner lett PGA at pluggene er på siden. Derfor skal man hver gang man starter kjøre motoren varm. Ikke starte og stoppe.

 

Det er masse deler og utstyr å få til disse bilene. Mange har litt av hvert på lager. En annen ting er at de fleste hjelper hverandre og det er sjelden man behøver å lete lenge etter hjelp. Tuningdeler er jo også veldig billig!

 

Det er ikke så mye man må gjøre for å få doble effekten ut av motoren. Veldig enkel å trimme, levetiden går det ikke utover heller om man gjøre det i riktig rekkefølge.

 

Jeg visste ikke hva en Wankelmotor var når jeg kjøpte min første Rx-7, syntes bare bilen var utrolig kuul.

Det er en grunn til at Mazda vinner LE-MANS første gang de stiller med en bil ( eneste japanske merke som har vunnet). Det var med en 2,6 liter (4 rotors). Andre gangen de stilte var i fjor men da var det GIRKASSA som røyk og den var ikke laget av Mazda.

Det er nol også en grunn at de fleste Mazdamodeller som finnes her ble levert med Wankelmotor i Japan og at hver 4. bil e Australia er en Mazda, gjerne med Wankel!

Er nok også en grunn til at den stadig kommer igjen og igjen

Grunnen til at det er gått et par år siden forrige bil ble levert med Wankelmotor er at Fd'en ikke klarte miljøkravene i Japan og derfor måtte de konstuere om motoren, resultatet er RX-8 som vil ha lavere bensin og oljeforbruk, lengre levetid osv........

 

E

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med råtassen her. Det er mye uvitenhet ute og går om wankel motorer.

 

Mange som fantaserer og lar en vandrer historie vandre og vandre og vandre og vandre.....

 

Og det med at de som har wankel i norge har skrudd mye... ja det kommer av at de har vært uheldige og fått dårlige biler. Og kanskje ikke wankel kunnskapen liggr på topp enda heller... man lærer så lenge man lever... blir ikke wankel ekspert på 3mnd for å si det sånn.

 

Bare å følge vanlig vedlikehold så vil jeg påstå at det er en bra motor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår