Gå til innhold

Sikkan: "Fire ringer, men ikke Audi"- 1964 DKW F11

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

Ny prosjekttråd med bilrenovering!

 

Vi har hatt et par gamle DKW'er stående her hjemme nesten så lenge jeg har levd. Nå er det på tide å få en på veien snart..

 

Image67nett.jpg

 

DKW er ett av de fire bilmerkene Autounion består av. Audi er et annet av de fire bilmerkene, og også Horch og Wanderer. De fire ringene går igjen på alle Autounion produkter og som nok de fleste har fått med seg, kjennetegner de fire ringene også eneste gjenlevende bilmerke i Autounion; Audi.

Noen tror DKW er en modell av Audi og sier rare ting som: -"En Audi-DKW, ja!", men det er altså ikke riktig. DKW er et eget bilmerke som til midten av 60 tallet var vanligere på norske veier enn Audi var.

 

Nå i høst/vinter fikk jeg endelig anledning til å begynne på et nytt prosjekt og nå syntes jeg den heleste av DKW'ene, '64 modellen, hadde stått og venta lenge nok på litt stell og de småtingene som jeg mente gjensto for å få skilter. Gulvet hadde jo rusta ganske ille i framkant, men det burde jo gå kjapt å fikse.. Jada, sikkert. Hvis jeg kunne unngå at det tok av helt..

 

Noen tilstandsbilder fra i sommer:

P5130951.jpg

P5130952.jpg

P5130953.jpg

P5130955.jpg

P5130957.jpg

P5130964.jpg

P5130958.jpg

P5130959.jpg

P5130961.jpg

P5130960.jpg

 

Motorrommet med den lille tresylindrede totaktsmotoren på 800ccm:win

P5130965.jpg

Radiator og luftfilterboks lå midlertidig lagret løst i motorrommet.

 

I Juleferien tok jeg bilen inn i garasjen for å få løs noen gummilister rundt sidevinduene i dørene. Det måtte mye demontering til for å få løs tetningslistene. Dette kombinert med at jeg fant litt rust her og der på karosseriet som måtte kartlegges førte til at demonteringa tok litt av.

 

Før jeg visste ordet av det hadde jeg ribba hele karosseriet, løfta det av chassiet og velta det over på sida for å gå løs på kreften.

 

Underside av dør. I bakgrunnen kan man se hvor deformert kanalen har blitt etter feil plassering av jekk av tidligere eier. Samme skade på BEGGE SIDER av bilen! Han lærte tydligvis hverken første eller andre gangen heller, for resten av kanalen var like herpa av jekkbulker. Bare å lage nytt.

PC020044.jpg

 

Felgene ble pusset opp i fjor sommer og resten av lakken brukte jeg på panseret. Derfor er det så mye blankere enn resten.

PC030054.jpg

 

Innafor bakskjermene:

PC020039.jpg

 

Baksida av bakskjermene:

PC020049.jpg

 

Gulv:

PC080040.jpg

PC080037.jpg

PC080003.jpg

PC080026.jpg

PC080054.jpg

PC080050.jpg

PC080024.jpg

 

Heldigvis ikke så mye rust egentlig, men ganske mange kronglete steder til gjengjeld..

PC080014.jpg

 

Fronten på bilen har vært med om ett og annet for den var ikke særlig symmetrisk lenger.

PC080015.jpg

 

Musefest i baksetet:

PC030057.jpg

PC080049.jpg

 

Solbrent hattehylle. Den skal egentlig være lys beige som alt annet:

PC080045.jpg

 

Fortsettelse følger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rått prosjekt... Slike biler er det ikke mange av.. Hvordan er det med deler å slikt? Vanskelig å få tak i?

Hva skal du gjøre? Restaurere til orginal tilstand eller?

 

Er bilen RWD eller FWD forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"musefest i baksetet" hehe:P Blir nok skikkelig bra dette her når man ser hvor god du er med sveisinga på den andre 245'en;)

 

Har vært sykt plaga med smågnagere her. En dag i fjor høst etter innhøstinga fanga jeg 11 mus på én dag! Heldigvis har kattebestanden økt med 5 det siste året, så nå er det lite skadedyr å se. Jeg har volvo delelager på garasjeloftet og der liker kattene seg. Jeg godtar gjerne litt kattehår i volvosetene der oppe fremfor at musene gnager hull i alle deler av skumplast og gummi!

 

Dette prosjektet liker jeg, så det skal jeg følge med på:)

Du vil ikke selge den ene til meg da?:)

 

Bra! Alltid gøy å se at noen har lest i tråden man lager:)

Den andre er så sykt rusten at jeg tror ikke du vil ha den:shake

Dessuten mangler den litt deler og salgsmelding fra forrige eier som er død og har drøssevis med arvinger, så det prosjektet står litt på vent. Mulig verstings-baneåk i planene med bur, bakhjulsdrift og v6 motor. Alt i karosseriet må lages nytt uansett, så å "ødelegge den" har jeg ikke dårlig samvittighet for. Det er til og med rusthull i taket!

Men slike DKW'er er ikke så vanskelige å få tak i i bedre stand og ganske billig.

 

Rått prosjekt... Slike biler er det ikke mange av.. Hvordan er det med deler å slikt? Vanskelig å få tak i?

Hva skal du gjøre? Restaurere til orginal tilstand eller?

 

Er bilen RWD eller FWD forresten?

 

Nei, de er ganske sjeldne blitt! DKW eiere har påfallende sterk tendens til å bruke DKW'ene sine veldig mye, så jeg er spent på hvordan den er å kjøre! En kar i Grong har over 20stk av dem og bruker flere av de til daglig. De fleste har skilter også! Han er guru på denne modellen i norge og kan hjelpe med noen deler og masse kunnskap. Det finnes lite/ingen nye deler å finne siden fabrikken forsvant ca 1965. Men da gjelder det å finne andre bilmerker med lignende deler. Jeg har f.eks tilpassa endeledd fra polo og bakbremsesylindre fra golf 2.

 

Planen er å restaurere så nær original som mulig, men noen forbedringer og diskrete moderniseringer kommer nok til å bli med.;)

 

Den er forøvrig FWD (dessverre).

 

håhå, dette kan bli tøft, men når jeg ser bildene av all rusta får jeg nesten angst :P

Var veldig mye ;)

 

lykke til :p

blir jo litt rust sveising på deg:p

 

Takk! Jeg håper det kommer til å bli en "søt-tøff" liten bil:D hehe..

Nehei, detta er da lite rust sammenligna med andre prosjekter jeg har drevet med! Dessuten er jeg nesten ferdig med rustsveisinga nå. Bilder kommer når jeg får lånt kamera i løpet av helga:)

 

hehe. satt her til bestefarn min... så sier han.. eg har jo en dkw i garasjen min.. en 32 modell.. med en 2 sylindra motor på str med en symaskin

 

Stilig! Sikkert en lignende bil jeg var med og berget rester av i skogen rett borti her for noen år tilbake! Det eneste som var igjen var front med komplett 2sylindra motor på chassis. Resten hadde råtnet bort da karosseriet besto av tre og lerret. Dette var sammen med noen andre medlemmer fra DKW klubben jeg er medlem i.

http://www.ndu.no

Er han medlem i klubben også?

Er DKW'en hans i god stand eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den der var kul :) Onkeln min har en en gammel Dkw 56 model, han hadde den som første gangs bil, Han styla den,Brukte den i billøp, Og den dag i dag er den Fortsatt DØNN strøken, ikke en rustflekk, strøken i lakken, og han har ikke restaurert den :) kan sikkert skaffe deg bilder om du vil?

1985 Mercedes S123 230TE TIC

1995 Mercedes E250D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oii.. tøff bil.. har jeg ikke sett før tru jeg.. å aldri hørt om det med de fire ringan før.. å heller ikke dkw.. lærte jeg noe nytt i dag også:) håper du får fiksa den da:)

 

Nei, bilmerket er såpass uvanlig at det er de færreste som vet hva det er for noe. Morsomt å oppdage "nye" biltyper på prosjektforumet! Har gjort det flere ganger selv:)

 

den der var kul :) Onkeln min har en en gammel Dkw 56 model, han hadde den som første gangs bil, Han styla den,Brukte den i billøp, Og den dag i dag er den Fortsatt DØNN strøken, ikke en rustflekk, strøken i lakken, og han har ikke restaurert den :) kan sikkert skaffe deg bilder om du vil?

 

Hmm.. synes å huske å ha lest en lignende historie i et blad for ikke lenge siden. Har onkelen din hatt en artikkel om bilen i et veteranbilblad?

 

Das Kleine Wunder, jepp!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår