Gå til innhold

Forgassere, innsug, mm. Trenger litt info

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Og er forgasseren di en grei og stor nok type så er det nok toppene som er flaske halsen tenker jeg.

 

Noen alu topper med noe mindre kammer for høyere komp og bra flow rett fra boksen hadde tatt deg opp i 400+hk tenker jeg.

 

Skal ta en simulering og legge ut bilder og så ser vi hva som gjør hva :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

[QOpprinnelig skrevet av Trønder Nova

Låner dene tråden litt

kan noe motor guruer her fortelle meg sån ca hvor mye fortening jeg kan ha på dene motorn . Ellers hva dere tror om lila lynet

her er info fra topp til tå.

 

Det første du bør sjekke/vite er om merkene på svingnings demperen og regdekslet virkelig stemmer.Ofte gjør det ikke det.

Med den kompen/kammen/topper bør det ligge et sted mellom 30-35# total tenning, med ikke noe mer en 10 grader opptrekk.

Du bør nesten kjøre med statisk tenning , eller hvertfall sette in den sørste stopp foringen på foredeler vektene+de slakkeste fjærene for å få en rask opptekkskurve. IOM at denne motoren vil ha ganske lav dynamisk kompresson.(cranking pressure)pga kam og komp kombinasjon.(burde hatt mere komp:) )

Hvis motoren slår imot under oppstart kan du sette på start retard eller en separat bryter på tenninga.

Er det vacum opptrekk på fordeleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da har jeg kjørt en simulering på motoren din, blir aldri 100%. Iallefall ikke viss jeg ikke har alle dataene 100%til å legge inn, men gjorde så godt jeg kunne med de dataene jeg hadde og tror ikke det skal variere SÅ veldig mye :)

 

Tok det som en selfølge at du hadde headers, beklager viss jeg tok feil :)

 

På bilde nr1 så har jeg satt opp motoren din slik du forklarer den, men gitt deg en skikkelig 750cfm forgasser.

355-1_153.jpg

 

På bilde nr2 så har jeg satt på nye topper med mer komprosjon og større ventiler.

355-2_278.jpg

 

På bilde nr3 så har jeg satt på et high performance single plane innsug. (foreksempel edelbrock victor e.l)

355-3_263.jpg

 

Og på bilde nr4 har jeg gitt motoren noe alle V8 fortjener, alså 100hk med lystgass, et beskjedent tall som burde funke fint med ditt oppsett. (uten om rådene og kansje dytte inn div ARP bolter rundt om) :)

355-n2o_510.jpg

 

Håper dette forklart deg noe av det du ville vite :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åyyyyyyyyyyyyyy, fann her har jeg nok gjordt noe gæli ja.

 

Hehe, ja det var litt av en kam. Var litt i farta jeg og ganget kam løftet med 1,5 vipper jeg, men det er vel egentlig det løftet er oppgitt med fra cam fabrikat.

 

Se om jeg gidder lage nye simuleringer å bytte dem ut :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er forgasseren di en grei og stor nok type så er det nok toppene som er flaske halsen tenker jeg.

 

Noen alu topper med noe mindre kammer for høyere komp og bra flow rett fra boksen hadde tatt deg opp i 400+hk tenker jeg.

 

Skal ta en simulering og legge ut bilder og så ser vi hva som gjør hva :D

 

Kan du ta en simulering på motoren min å eller: thumb , først med original toppene og så med disse:BB-Chevy Performer Aluminum Cylinder Head

290cc Intake Oval Ports

110cc Combustion Chambers

2.190'' Int/1.880'' Exh Valves

1.550'' Valve Springs, .700'' Max Lift

 

 

Her er fakta om motoren..

Chevrolet 454

Comp: 10.25:1

Orig 290 topper med 101cc forbrennings kammer

Edelbrock Performer innsug

Cam: 280/290. 501/.527

Gasser:750cfm

HEI fordeler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åyyyyyyyyyyyyyy, fann her har jeg nok gjordt noe gæli ja.

 

Hehe, ja det var litt av en kam. Var litt i farta jeg og ganget kam løftet med 1,5 vipper jeg, men det er vel egentlig det løftet er oppgitt med fra cam fabrikat.

 

Se om jeg gidder lage nye simuleringer å bytte dem ut :)

 

Hehe ja kjenner til det der!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta en simulering på motoren min å eller: thumb , først med original toppene og så med disse:BB-Chevy Performer Aluminum Cylinder Head

290cc Intake Oval Ports

110cc Combustion Chambers

2.190'' Int/1.880'' Exh Valves

1.550'' Valve Springs, .700'' Max Lift

 

 

Her er fakta om motoren..

Chevrolet 454

Comp: 10.25:1

Orig 290 topper med 101cc forbrennings kammer

Edelbrock Performer innsug

Cam: 280/290. 501/.527

Gasser:750cfm

HEI fordeler

 

Nå vet ikke jeg org ventil str på "290" topper, men tar et hakk mindre en det er på de nye toppene dine. Og kjører ner kompen til ca 10.00 blank med de større kammerene i de nye toppene dine.

 

Tar bare en kjapp en, er litt sulten ser du :D

 

Post nr18 i denne tråden er oppdatert BTW, med rett kam løft denne gangen, OG masse bilder av dyno simuleringa :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg org ventil str på "290" topper, men tar et hakk mindre en det er på de nye toppene dine. Og kjører ner kompen til ca 10.00 blank med de større kammerene i de nye toppene dine.

 

Tar bare en kjapp en, er litt sulten ser du :D

 

Post nr18 i denne tråden er oppdatert BTW, med rett kam løft denne gangen, OG masse bilder av dyno simuleringa :D

 

Ok.. den er grei..:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[QOpprinnelig skrevet av Trønder Nova

Låner dene tråden litt

kan noe motor guruer her fortelle meg sån ca hvor mye fortening jeg kan ha på dene motorn . Ellers hva dere tror om lila lynet

her er info fra topp til tå.

 

Det første du bør sjekke/vite er om merkene på svingnings demperen og regdekslet virkelig stemmer.Ofte gjør det ikke det.

Med den kompen/kammen/topper bør det ligge et sted mellom 30-35# total tenning, med ikke noe mer en 10 grader opptrekk.

Du bør nesten kjøre med statisk tenning , eller hvertfall sette in den sørste stopp foringen på foredeler vektene+de slakkeste fjærene for å få en rask opptekkskurve. IOM at denne motoren vil ha ganske lav dynamisk kompresson.(cranking pressure)pga kam og komp kombinasjon.(burde hatt mere komp:) )

Hvis motoren slår imot under oppstart kan du sette på start retard eller en separat bryter på tenninga.

Er det vacum opptrekk på fordeleren?

 

Nei det er ikke vakum opptrekk på fordeleren, så vist jeg har misforståt deg riktig:) så kan jeg sette teningen til ca 34 grader og den får ved opptrek da 44grader? er ikke helt utlært på dette omeråde, men jeg vil hehe Har ikke sjekket tennings tidspunktet pr dags dato da jeg ikke har tenningslampe jeg er fornøyd med. Bilen går 7.77 nå så det er bare snakk om å øke en eller to grader for å se on det hjelper, må prøve 7,70 blank vet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en skikkelig "feig" kam du hadde i denne STORE motoren din, finn en alternativ kam du har lyst på så skal jeg legge den inn for deg, så skal du VIRKELIG få se forskjell på effekten.

 

Minner om at dette er KJAPPE simuleringer, og kan ikke garanteres av meg.

En skikkelig simulering krever endel tid og MASSE korrekt data.

 

But here goes:

 

Orginal

454-1_171.jpg

 

Med nye topper

454-2_167.jpg

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Tror det kunne gitt bedre resultat med 650 forgasser på det første oppsettet. Virker som den har litt lite effekt på lavt turtall.Tror mindre forgaaer kan hjelpe på dette. Gir en høyere gasshastighet på lavere turtall og kanskje lavere effekt på høyere turtall, men totalt sett en bedre karakteristikk.

NB! på smallblockèn ja

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønder Nova

 

hva ligger 60 fots tia di på?

hvilke Dekk kjører du på+loft trykk?

 

Tenker på når du kjører street legal.

 

Den ligger mellom 1,73- 1.76 litt slekk start men det gå da jamt

kjøre på hooiser 27#11.5 #15 hadde velr rundt 12 psi vist jeg ikke husker feil muli vi slapp det ned mot 9 psi husker ikke helt da det va crew som tok seg av det hehe, jeg var berre nervøs jeg babyhmm? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår