Gå til innhold

passer 16V topp på B21 blokka og vil det ha noko for seg.

Ranger emnet

Alufell

Anbefalte innlegg

hei har ein 740 tic som eg skifta motor i.da blei det sett nedi ein B21 med smidde stempler råder++brukte riktig nokk ET insprutet med topp og alt.fungerer utmerket.men har fått tak i ein B234F motor og lurte på om eg skulle sette toppen over.så er spørsmålet.passer den toppen på B21 blokka og vist den jør det vil det vere klaring til ventilene eller må stemplene maskineres og sist men ikke minst vil det ha nokon effektøkning.står nå ein orginal 531 topp på.veit att exos manifolden ikke passer men for prøve og få tak i greenerør eller manifold.og seff om noken har det liggende til 16V turbo så ta kontakt.håper noken har erfaring med akkuratt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var inne på den linken og sjekka litt.ser jo greit ut det.skall jo egentlig vere samme blokka den B234 og ei B21.hadde vert fint om noken her i landet hadde prøvd dette før.

Hva mener du med samme blokka?

Til opplysning så er ventiluttaka(lommene) på en 2,3 liter ca 1 mm

ifra kanten på stemplet.

Med borringa til b21 har du iallefall ingen mulighet til å få de som de skal være.

Jeg tror ventilene kræsjer i blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16v toppen passer på 21 blokka.

Stempler må byttes.

når folk sier de maskinener om vanlige flat topp stempler til å passe med 16v topp, åssen maskin brukes da? selvfølgelig ikke problem med en 5akse fres eller dreiebenk, men er jo ikke hvem somhelst som har det stående..

*heh kom tilfeldigvis til å tenke på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bruke fres eller dreiebenk.

Må ha dypere kulp for å senke kompen og kompensere med ventilløftet.

Personlig synes jeg at når man bygger 16v så går man for smidde lavkompstempler.

Vil nok i lengden lønne seg..er mange svensker som maskinerer om 234F stempler og har ikke latt meg imponere av det,dette materialet lar seg knekke for ved litt banking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lage ventil lommer ja.

Frode:ja er STOR forskjell på 2,0 og 2,3 toppen.(Slappere kammer,mindre porter og jente-ventiler :)

Hmmmmm... Ok... Skulle jo nesten tro at en b234 topp ikke passet på en b21 blokk. etter som at båringen er mindre der. hva må da gjøres...? Frese ut spor i sylinder veggene slik at ventilene får plass...? er dette kult da...? I så tillfelle så tror eg personlig at det ville kostet mer enn å kjøpe en b23 eller b230 blokkk.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider