Gå til innhold

Påbudt i bil

Ranger emnet


Kimh

Anbefalte innlegg

Vil også si meg enig med "golfbil" her, det burde så absolutt bli et påbud om at fotgjengere skal bruke refleksvest, eller i det minste bare en refleks.

Er så sørgelig kjipt å komme kjørende etter en mørk vei en regntung kveld og plutselig er det en person som svirrer i mørke klær bare noen få meter framfor bilen.

Syns at det skal bli bedre regler om dette, og at det ikke alltid trenger å være bilførerens feil at personer ferdes uansvarlig etter veien!

 

Statens veivesen skal vistnok starte opp ett par kampansjer nå, blandt annet for å få de "myke trafikantene" til å bruke refleks.

 

Har også hørt at mopeder og motorsykkelister skal ha refleksvest på seg når dem er ute å kjører i mørket, noen som vet noe mer om dette?

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bra innlegg golfbil :)

 

Var det ikke nå nettopp man så fordelen av refleksvest i bil? Han som stoppet trafikken i den tunellen som kollapset, løp ikke han ut viftende med akkurat en refleksvest han hadde i bilen? hadde visst stoppet ett tyvetalls biler fra å kjøre inn..

 

(mener det var noe slik)

 

2 refleksvester ligger iallefall i hanskerommet mitt ;)

BMW e36 320i - 92 Mod

[x]Corrado G-60 - 89 Mod

[x]BMW E30 323i -85 Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært påbudt med sunt vett.

 

Haha...helt enig, men er dessverre ikke alle som gikk i riktig kø når det ble delt ut :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager iallefall ikke på at jeg må drasse med meg et par refleksvester. Koster lite å kjøpe det, og bedrer sikkerheten vesentlig. Men, når vi nå snakker om refleksvester og synlighet... det er ganske merkelig da, at myndighetene ivrer så veldig for at bilførere må ha med seg refleksvest og bruke den, mens fotgjengeren kan bare spasere usynlig forbi deg i mørket iført mørke klær, der du står med punktert dekk, iført godt synlig lovpålagt refleksvest..

 

Er det noe som faktisk burde være påbudt, og som ville fått ned ulykkestallene drastisk, så er det at fotgjengere MÅ bruke refleks. Det går nesten ikke en dag uten at noen bli meid ned i mørket. Slik det er i dag, er fotgjengere de eneste trafikantene som ikke har krav til lys eller refleks. Er ikke det rart, så vet ikke jeg. Man kunne f.eks. fjernet anledningen til å kreve erstatning for skader ved påkjørsel om man ikke brukte refleks, at man automatisk fikk skylden for ulykken osv.

 

Noen som har synspunkter på dette?

 

Helt einig, og dei som skal over gangfelt må SJÅ (dersom bilen kan kjøre ned personen) at bilen stopper for personen som skal over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha refleksvesten om man bruker klasse 2 arbeidsklær tro? :confused:

Jeg ser stortsett ut som en 2 meter høy refleks når jeg kjører så da vil jeg si at det er litt bortkastet :p

 

EDIT: ikke det at jeg har noe i mot denne regelen.. Skal kjøpe vester som skal ligge i bilen, for jeg har nesten kjørt på ei lita jente som ikke hadde refleks på seg og det var en liiiite hyggelig opplevelse jeg helst vil slippe å oppleve igjen..

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si meg enig med "golfbil" her, det burde så absolutt bli et påbud om at fotgjengere skal bruke refleksvest, eller i det minste bare en refleks.

Er så sørgelig kjipt å komme kjørende etter en mørk vei en regntung kveld og plutselig er det en person som svirrer i mørke klær bare noen få meter framfor bilen.

Syns at det skal bli bedre regler om dette, og at det ikke alltid trenger å være bilførerens feil at personer ferdes uansvarlig etter veien!

 

Statens veivesen skal vistnok starte opp ett par kampansjer nå, blandt annet for å få de "myke trafikantene" til å bruke refleks.

 

Har også hørt at mopeder og motorsykkelister skal ha refleksvest på seg når dem er ute å kjører i mørket, noen som vet noe mer om dette?

 

Er påbudt med lys på sykkel mener jeg å hugse, og 500 kr i bot viss du ikke har det!! (når det er mørkt ute selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vel ikke lang tid før det kommer refleksvester med reklame for diverse styling og tuning firmaer på :P helt greit for meg :D

 

Noen som har prøvd den punkteringsgreia på boks, å om det virkelig funker? Er litt skeptisk til ting på boks egentlig, men OM det funker har reservehjulet mitt sett sine beste dager iallefall!

"How fast do you like it?!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vel ikke lang tid før det kommer refleksvester med reklame for diverse styling og tuning firmaer på :P helt greit for meg :D

 

Noen som har prøvd den punkteringsgreia på boks, å om det virkelig funker? Er litt skeptisk til ting på boks egentlig, men OM det funker har reservehjulet mitt sett sine beste dager iallefall!

 

har alltid virka for meg.. varer jo ikke evig.. men holder iallfall alltid til jeg kommer meg til en plass for å bytte

__________________

Jone Klemo Øverland

medlem av Club-Honda Norge

92-Honda CRX vt

Honda entusiaster, nye som gamle - Foren dere! Bli medlem i Club Honda Norge HER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ikke alle kan bytte lyspærer på bilene sine. Enkelte syns det er vanskelig også, siden det kan være vanskelig å komme til bak.

 

Kanskje man skal ha med seg lyspære (første gang jeg hører om det) men bytte er det nok ikke alle som hadde klart, slik de hadde klart å sette opp varseltrekant og tatt på seg refleksvest f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår