Gå til innhold

*HASTER* Trenger hjelp med Turbo Diesel.. *HASTER*

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. har en audi a6 2.5TDI som ikke vil starte.

 

Saken er som følger:

Bilen ble kjørt rundt om i byen for handling etc, parkerte på en parkplass med motoren igang. Stoppet den ett par ganger for så å starte den igjen da jeg skulle sjekke om alt funket. Etter den siste gangen jeg stoppet den, ville den ikke starte.

 

Den startet litt, spratt opp til 12-1400rpm og stoppet. Dette gjorde den alle gangene jeg prøvde å starte den på parkplassen.

 

Jeg fikk så slepet den hjem, byttet dieselfilter og prøvde å starte. 0 reaksjon.. Den får ikke diesel frem til filteret. (Skal ikke filteret være full av diesel?) Det er isåfall bare noen dråper som er i det.

 

Er noen veldig små reaksjoner til start, men skjer ikke stort mer enn det.

 

Noen som kan ha den minste anelse om hva som kan være galt? Har sjekket alt av sikringer/rele'er, og de var i orden.

 

Håper på kjemeraske svar, da jeg må ha bilen vekk fra der den står nå.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

neppe dette som er problemet, men en del dieselbiler har ett eller annet sted på drivstoffslangene en form for manuellpumpe eller lignende, slik at man manuelt kan pumpe fram dieselen og få fyllt filteret.. når den da først starter skal resten gå av seg selv.. kan ikke love at dette er løsningen, ettersom du hadde den i gang tidligere.. men d var ikke mere som skulle til for å redde en peugeot 306xrdt... på peugeoten var "pumpen" en liten "belg/blære/pose" på selve slangen, rett før filteret.. pumpet ett par ganger på den så startet bilen på første forsøk... andre biler har gjerne en form for trykk knapp eller lignende...

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke luft i systemet.. Prøvde å starte etter jeg bytta filter, åpna lufteskruen, og ingenting skjedde. Hvis det er luft i systemet, skal det jo være trykk ut av den skruen, å hvis ikke, skal jo dieselen komme ut der med trykk.. Så luft er det neppe...

 

Har ikke funnet noen knapp, belg etc heller. har letet litt rundt å sett i boken, men stod ingenting om det der.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ja, får prøve det. Men har ingen plass å hente diesel ifra, å har ikke bil til å kjøre til bensinstasjon heller.. :P

 

Er det en form for selvlufting på disse bilene forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sannsynlig har du en lufteventil og en håndpumpe for å få dieselen fram... fløg slangene så langt du klarer å se om d er noe som kan trykkes på eller draes i.. evt vippes opp og ned... når du får fyllt filteret skal bilen starte, så sant den ikke har andre feil...

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Har letet rundt om etter noe for å pumpe dieselen med framover, men uten hell. Har funnet en lufteskru som står i festet til filteret. Eneste jeg har funnet.

 

Men hva om bilen bare går på det jeg har i filteret? Hva kan da være galt?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du må fylle opp dieselfilteret med diesel.

Jeg har jobbet på møller i mange år, og det er her feilen ligger.

 

Sjekk også at det er diesel på tanken, tankmålerne på disse bilene har en tendens til å henge seg opp, og da tror du det er diesel på tanken.

 

Klassiske tegn på at bilen er gått tom for diesel.

 

Asim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det med å fylle filteret. Men synes det var rart at den ikke ville starte før jeg byttet filter heller. Den startet som sagt bare litt og stoppet igjen.. som om den ikke fikk nok diesel..

 

Diesel er det på tanken, det vet jeg. Fylte full tank (80L ca) å har kjørt 38mil, så burde være endel igjen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det med å fylle filteret. Men synes det var rart at den ikke ville starte før jeg byttet filter heller. Den startet som sagt bare litt og stoppet igjen.. som om den ikke fikk nok diesel..

 

Diesel er det på tanken, det vet jeg. Fylte full tank (80L ca) å har kjørt 38mil, så burde være endel igjen..

 

hvis dette stemmer, så er jeg redd noe annet er galt.

Lenge siden du har skiftet regreim? og reim til dieselpumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mistanke om at det er noe annet som er galt.. Reg reim og drivstoffpumpereim blei bytta for ikke lenge siden mener jeg. De er hvertfall på plass å alt det. :)

 

Vet ikke om bilen har pumpe i tanken. Står ingenting om det i haynes boken ihvertfall..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår