Gå til innhold

Hvordan kjøre på glatt føre?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

http://forum.zatzy.com/showthread.php?threadid=116638

 

Etter det tragiske som skjedde Gimospeed på zatzy forumet, så ble den tråden opprettet.

 

Personen virker noe dum som kjører den bilen, men han ville lære.

 

Hvilke syn har folket her på bilforumet om hva en bør gjøre på glatt føre?

 

Mitt synspunkt:

 

Jeg er absolutt og den første til å si at jeg kan ikke kjøre bil!

Hatt lappen i snart et år.

 

Det hender at bilen slipper, fordi jeg kjører en eldre bil og har ikke kjøreerfaringer nok.

Men hva bør jeg da gjøre?

 

Jeg prøver å kjøre etter forholdene, utenom de gangene jeg også leker litt, men igjen tenker jeg på omgivelsene.

 

Correct me if I am wrong, but....

Ved en skrens du ikke ville skulle skje og du ikke er erfaren nok til å kunne dra deg ut av situasjonen, som få er, trykk ned clutchen (kobblingsbedalen), pumpebrems (du kan når som helst få igjen veigrepet) og ikke overdrive rattingen. Full ratt utslag for å rette opp bilen gir veldig ofte en kontra som kan være vel så ille.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Precious

http://forum.zatzy.com/showthread.php?threadid=116638

 

Etter det tragiske som skjedde Gismospeed på zatzy forumet, så ble den tråden opprettet.

 

Personen virker noe dum som kjører den bilen, men han ville lære.

 

Hvilke syn har folket her på bilforumet om hva en bør gjøre på glatt føre?

 

Mitt synspunkt:

 

Jeg er absolutt og den første til å si at jeg kan ikke kjøre bil!

Hatt lappen i snart et år.

 

Det hender at bilen slipper, fordi jeg kjører en eldre bil og har ikke kjøreerfaringer nok.

Men hva bør jeg da gjøre?

 

Jeg prøver å kjøre etter forholdene, utenom de gangene jeg også leker litt, men igjen tenker jeg på omgivelsene.

 

Correct me if I am wrong, but....

Ved en skrens du ikke ville skulle skje og du ikke er erfaren nok til å kunne dra deg ut av situasjonen, som få er, trykk ned clutchen (kobblingsbedalen), pumpebrems (du kan når som helst få igjen veigrepet) og ikke overdrive rattingen. Full ratt utslag for å rette opp bilen gir veldig ofte en kontra som kan være vel så ille.

 

Nicket var ikke gismospeed, GimoSpeed (han kom fra Gimo)

 

Og det du sa ved en skrens ... Prøv å tenk på det når du akkurat har fått den skrensen .. da er det ikke akkurat det første som slår deg, men mindre du har litt rutine med å rette opp skrens ... Jeg synes det burde bygges masse fine, store parkeringsplasser hvor man kan øve på slikt ... Når man får skrens så er det kun rutine som kan hjelpe deg... du gjør bare det første som slår deg inn og får de fleste med lite erfaring med skrens/sladd vil begynne å ratte og ende opp med et par helvettes kontraer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

 

Jeg synes det burde bygges masse fine, store parkeringsplasser hvor man kan øve på slikt

 

Jepp masse stooore plasser også kan staten ansette 1 purk eller 2 på hver plass som beslaglegger lappene til alle som prøver å lære seg åssen bilen sin funker. er jo tross alt livsfarlig for deg og halve verden om du tar en piruett eller 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sladdeskole? herlig. :D

 

Jeg leker meg så ofte jeg kan. Sikkert derfor mamma sin girkasse røk. heh. ;) men men. på vått føre blir jeg en helt annen person. Kjører ikke så hardt som jeg kanskje ellers gjør. Og nei. jeg er bare 19. Og har ikke noe videre erfaring. Som andre som har kjørt 10 biler på et halvt år. </spydig>

 

Og jeg er fullstendig enig. Det å kaste seg inn i en bil med såpass mye krefter at det kan gå gale ved at man idioter seg med en gang istedet for å bruke tiden til å bli kjent med bilen er totalt idiotisk.

 

Av egen erfaring så var et første jeg gjorde når jeg fikk lappen å kjøpe en trimmet Honda CRX som gikk bedre enn det meste i kommunen her ute den gang. Det var vel og moro. Men jeg har nesten drept meg sjøl mangen ganger. Og jeg er veldig glad for at jeg bare bulket den litt når det først gikk galt.

 

Kjører hardt i dag også. Men nå tenker jeg hvertfall. I motsetning til med en gang jeg fikk lappen.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er kun øvelse som kan redde en i slike situasjoner. Når det slipper har en ikke tid til å sitte å fundere på om " hvilken vinkel skulle fremhjulene ha i forhold til fartsretningen ved hvilken friksjon, og skulle jeg gi gass eller bremse eller klutsje eller....." Bang!!

Nei, "grisekjøring" skulle ha vært obligatorisk når en tar lappen. En time på glattkjøringsbane har liten eller ingen effekt. Heller en dag eller to på en svingete skogsvei.....mener jeg :D

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det her jeg ikke forstår med norsk politikk.

Jeg har mista tellinga på hvor mange kritiske situasjoner jeg har vært oppi som jeg har redda meg ut av pga jeg kjører mye gris.

De eneste gangene jeg har dratt av med bilen er når jeg har kjørt gris, og under forhold der avkjøring er forsvarlig, nærmeste jeg har kommet en skade er når jeg slo kneet oppi under der instrumentene sitter etter å ha dratt av og snøen bremsa såpass.

 

Jeg satt en gang på med en kamerat av meg, han kjørte bakhjulstrekker, forholdene var dårlige, var vinteren og mye slafs.

Så er det en lang sving, og ræva kommer, kjørte ikke noe fort, men som nevnt utrolig vanskelige forhold.

Og det han gjør er å stå på bremsen....

vi drar over veibana og rett i snøkanten og bilen sitter fast.

Jeg ble nesten sjokkert, noe som var i mine øyne såå enkelt å kontre, bare å legge over litt og holdt gassen jevn så hadde bilen retta seg opp og vi kunne fortsatt.

Han fyren mista førerkortet 2 måneder etter han fikk lappen pga at han ga på med purken i hælene, siden han ikke så dem..

Siden den gangen så var han aldri over fartsgrensa, og var aldri med resten av gjengen og kjørte gris....

 

Dette med å pumpebremse.... det er ingen som får til dette, prinsippet er at man skal bremse ned farten, sjekke om man har grep, bremse ned farten mere hvis man ikke hadde grep, sjekke om man har grep... hvem rekker dette?

 

Noe av det viktigste er som precious sier, å ikke overdrive på ratt bruken, jo mere vinkel det er på dekka i forhold til fartsretningen jo vanskligere er det for dem å ta tak.

Også når man driver å slædder, gjelder bakhjulstrekkere dette, og ræva kommer alt for mye, kan fort skje selv om det ikke var meningen heller, så slipp for all del ikke opp gassen helt, da vil hjulene bremse, og da vil ræva komme enda mere, det gjelder å finne nøyaktig punkt på gassen sånn at den verken bremser eller akser.. og da er vi tilbake til at det hele gjelder å ha feelingen på bilen, noe du ikke får med mindre du grisekjører...

 

Uff kan skrive side opp og side ned om dette men får gi meg nå..

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring jeg heller.. (hatt lappen i 1 år +) Mine første 8 mnd satt jeg bak rattet i en crx.. Morsom bil. Hadde grisflaks med den.. I løpet av 8 mnd hadde jeg 1 skummel situasjon.. Fikk 2 hjul utforbi veien i ca 100km/t, svingte fort og hardt mot venstre, fikk kontra og endte med å gli ca 150-200 sidelengs.. Utrolig nok stopp bilen ca 20cm fra et autovern.. :rolleyes: Nå har jeg hatt bmw`en på veien i ca 2 uker og har hatt altfor mange farlig situasjoner..

 

Det jeg prøver å si er at hvis bmw`en hadde vert min første bil så hadde jeg antagligvis ikke kunnet skreve denne posten i dag...

 

 

Bakhjulstrekk er gøy, men farlig:rolleyes:

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by svein

Bakhjulstrekk er gøy, men farlig [/b]

 

så absolutt sant!

menmen alle som vil ha bakhjulstrekker vinterbil kan iallefall få litt bremsing i snøfond og slikt før det smeller da i allefall

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker jeg kommer til stifte bekjentskap med noen snøfonder i løpet av vinteren.. pleier ikke kjøre gris på dagtid eller befolkede områder.. Men når mørketsprer seg og klokka nærmer seg 2-3 om natta da kommer rundkjøringene og parkeringsplassen til å bli utrygge!!!:D :D :D :D :D :D :D :D

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bakhjulstrekk på førstebilen, og jeg døde faktisk ikke hehe...

Det var utrolig mye nyttig lærdom av å ha det på vinteren, og føler at jeg vokste betraktelig som sjåfør bare pga bakhjulstrekken.

Har litt lyst å kjøpe sierra til vinteren igjen, men det er MANGE ulemper med det også. Står fast nesten overalt..

Isåfall skal jeg ha diffsperre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel bare å øve så lærer man seg bilen og kjenne,men det er vel en ting som går igjen med oss alle,og det er at til "bedre/flinkere"vil blir desto tøffere blir vi også,men man lærer av sine feil,så det er vel bare en ting å si.KJØR BRETT OG HA DET GØY.men tenk på andres sikkerhet.det kommer snart snø og det er jo kongetiden på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår