Gå til innhold

Ditec Behandling av nylakk

Ranger emnet


Ezo

Anbefalte innlegg

Bilen skal hellakkeres om noen uker, og lurer på om det er vits/lurt å kjøre bilen rett til ditec behandling eller andre lakk konserverings-programmer etter lakkeringa?

 

Funker denne greia noe bra?

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vente til lakken har herdet og "gasset" seg ferdig før du kan gjøre det.

 

Nye biler har helt spesiell lakk og herdingsprosess så de er ferdigherdet etter kort tid, mens en billakkerer med lakkboks som holder 60 grader i en time etter lakkering ikke får herdet lakken på samme måte.

Dessuten så har billakkereren brukt både sparkel, fyller og grunning så du har et tykkere lag som skal gjennomherdes enn på nye biler.

 

Vi dekorerte en bil like etter lakkering, og etter bare en uke var det fullt av bobler i folien. Det var gass fra lakken.

 

Jeg ville ha Ditec behandlet bilen til våren.

Da får du også fjernet alle småripene som kommer i vinter.

 

Om det funker - ja absolutt. Jeg har bare gode erfaringer med det (Ditec).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg bør hvertfall vente en mnd. Kanskje noe lengre pga været? Har ikke varmtlager, bare åpen fellesgarasje...

 

Jeg leste litt om behandlinga, er det samma som et ekstra lag med klarlakk?

Hvordan beskytter den mot ting som riper, steinsprut osv?

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier av min bil fikk gjennomført noe "teflonbehandling" ala det du nevner. Dette var svinedyrt og han fikk garantibevis og full pakke. Etter at dette belaget forsvant satt jeg igjen med en lakk som hadde tydelige swirls. Dette har kommet av at de har brukt roterende poleringsmaskin og ikke kunnet jobbet evt i kombinasjon med dårlige verktøy før de la på belegget oppå.

 

Så vær obse på at det finnes mye "lureri" selv hos store seriøse sjapper. Jeg har også tilgode å lese at de som driver på med seriøs bilpleie selv behandler bilene sine med slikt eller anbefaler det. Selv foretrekker jeg voksing som beskytter av lakk.

 

Å kalle slik behandling du nevner for ett ekstra lag som beskytter mot steinsprut og lignende vil nok være vel drøyt. Man kan si at det blir som et lag med hardvoks som ligger lengre og som får vannet til lettere å prelle av og at støv og drit ikke blir sittende fast like enkelt. De store steinsprutene som virkelig setter merker i lakken kommer du nok ikke unna. Da må du isåfall kjøpe en slik hette og trekke over fronten på bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår